Priče > Društvo

MISTERIOZNI TRAGOVI na nebu iznad Srbije: Da li nas iz vazduha TRUJU HEMIKALIJAMA ili je to glupava TEORIJA ZAVERE?

Ljudi u Srbiji su se podelii u dva tabora one koji tvrde da su to hemikalije kojim nas truju i one koje smatraju da su te priče budalaština

Autor: Katarina Milanović

13/10/2022 > 09:28

podeli vest:

MISTERIOZNI TRAGOVI na nebu iznad Srbije: Da li nas iz vazduha TRUJU HEMIKALIJAMA ili je to glupava TEORIJA ZAVERE?
Foto: Aleksandra Ignjatović


Misteriozne bele linije na nebu koje za sobom ostavljaju avioni poslednjih godina postale su ovh dana jedna od češćih tema za raspravu među srpskim narodom.

I dok se jedni uplašeno pitaju šta je to, ostatak stanovništa podelio se u dva tabora: u one koji tvrde da su u pitanju hemikalije kojim nas truju strane sile i one koje smatraju da su takve priče čista budalaština.

Jedno je sigurno - prethodnih dana cela Srbija bruji o tome, a društvene mreže ponovo su preplavljene brojnim fotografijama na kojima se vidi mnoštvo belih linja koje se ukrštaju na nebu.

 

 

Ispod fotografija nižu se komentari:

"To su naši prijatelji sa Zapada", "Pa valjda nas prskaju, ništa živo ne rađa ni voće, ni povrće, ljudi bolesni, deca se ne rađaju, a ovi glupaci kažu teorija zavere", "To nema veze sa putnuckim avionima. Ovo je ratno stanje da nas poubijaju" - samo su neki od njih.

Bivši direktor JAT-a Velibor Vukašinović kaže da je po sredi jedna jako opasna stvar.  On je rezervni oficir vazduhoplovstva, probni pilot i prvi SAFA inspektor u Srbiji zadužen za bezbednost i kontrolu međunarodnog saobraćaja, a na čelu JAT-a bio je u trenutku kada su, kako kaže, naši piloti prvi put primetili ove "neprijateljske aktivnosti".

- Verujem da veliki centri moći žele da utiču na depopularizaciju svetskog stanovništva. Te bele linije koje ljudi vide na nebu su zapravo hemijski tragovi koji nastaju ispuštanjem opasnih materija poput alumijuma, nikla, barijuma, raznih bakterija i slično. Igraju se Boga i igraju se sa prirodom i našim zdravljem. To ne radi naša država, mi nemamo veze sa tim, već to ispuštaju low cost avio kompanije koje preleću iznad Srbije. One za let imaju dozvolu, ali ne i za ispuštanje bilo čega iz aviona! - kaže on za k1info i dodaje:

- Upravo to i izaziva zagađenje u Srbiji. Iako postoje oni koji kažu da je vazduh zagađen zbog grejanja to nije tačno. Evo ove godine su se prešli, pa su počeli ranije da ispuštaju, iako grejna sezona nije ni počela. 

Foto: Aleksandra Ignjatović

 

Vukašinović napominje da se sa ovim prvi put susreo 2005. godine.

- Prvi put sam za ovo čuo kad su naša dva pilota na letu Tivat–Beograd, leteći na visini od 6.000 metara, primetila iznad sebe transportni avion nemačkog vazduhoplovstva, koji je iznad Valjeva izbacio veliku vodenu kuglu ili balon koji se pri dodiru sa oblacima rasprsnuo i izlio tečnost - kaže on.

Sa druge strane, mnogi veruju da su u pitanju samo - teorije zavere.

Vojni pilot, nastavnik letenja i probni pilot na avionima MiG-21 Dušan Birmanac naglašava da beli tragovi na nebu apsolutno nemaju veze sa trovanjem naroda. 

- Oni su rezultat kondenzacije i nastaju kada vreli izduvni gasovi iz motora aviona dođu u dodir sa hladnim vazduhom na velikim visinama. Da li su avionski gasovi loši po zdravlje čoveka - da, ali u istoj količini kao i izduvni gasovi, recimo, automobila - kaže on.

Foto: Facebook/privatna arhiva sa dozvolom vlasnika

Dušan Birmanac

Problem je, prema njegovim rečima, nastao kada su ljudi počeli da primećuju veći broj tragova koji se ukrštaju.

- To se dešava na mestima gde su i ranije ljudi viđali tragove aviona, ali u manjem broju. Za povećanje broja tragova i njihovo ukrštanje postoji racionalno objašnjenje. Pre nekoliko godina pokrenut je projekat pod nazivom "slobodne rute" zbog sve većeg broja letova. Stručnjaci su želeli da što više skrate rute kojima avioni lete, kako bi se trošilo manje goriva i smanjilo zagađenje. Projekat je zaživeo, a svaka država može da odlučuje za sebe da li će se pridržavati toga ili ne - ističe on i pojašnjava:

- Ta ukrštanja koji ljude vide i odmah kažu "evo ih, bacaju otrove" se zapravo dešavaju u zonama gde avioni mogu da lete po "slobodnoj ruti".

Foto: Aleksandra Ignjatović

 

On upozorava da u ove teorije zavere, zbog odličnih fotomontaža, veruju čak i visoko obrazovani ljudi.

- Postoji istraživanje koje kaže da u teorije zavere veruje između 15 i 20 odsto stanovnika EU, a sigurno je slična situacija i kod nas. Da li znate da je jedne godine zarada od teorija zavera bila čak tri milijarde dolara. Eto zbog čega se one javljaju - napominje on.

 

 

 

Ostavite komentar

Dusan Branimirac

Za novine mora da se prica jedno. Realnost je drigo, kondenz ostaje na nebu 15 min, i rasprsi se..a ovi tragovi stoje satima, i sire se. Da truju nas!

01.11.2022 19:34
Jelena

Vi stavrno nemate bolju temu nego da u sred ovog ludila sa zagdjenim vazduho bi ravodnjavate priču i samo ubacujete sumnju ljudima koji nemaju pojima da fizikom pa naravno da će da poveruju odma u uvo. Ali evo rećiću prosto ovo tragovi nemaju veze sa zagadjnjem vazduha koje nam desava, ovih tragova ima i leti na nasem nebu kada zagadjnja nema, ovih tragova ima sirom sveta i to iznad zemlja gde nema Z od zagadjnja. Nase zagadjnje ide od elektrana koje lože mazut i blato, od individualnih ložista gde se loži ko sta stigne pa čak i motorno ulje, pali se djubre, pale se njive, gore nam deponije, spaljuju se kablovi....

05.11.2022 09:30
АС

Нисам читао теорије већ гледао на небу.

05.11.2022 22:47
Zimbabve

Naravno da su otrovi i teški metali i hemijska gasovita jedinjenja. Nakon sagorevanja unutar mlaznih motora, aerosol prave kratak trag koji ostaje vidljiv svega 30tak sekundi, usled brzog raspršivanja aerosoli na takvim visinama. Problem je što nas vazdušni prostor nema adekvatnu kontrolu niti pravo na istu, budući da je Drašković svojevremeno potpisao sporazum sa EU, kojim se dopušta nesmetani prelet avionima pretežno cargo kategorije zapadnih zemalja, sa krajnje sumnjivim tovarima.

24.11.2022 22:09