Naučnici OTKRILI DVE EGZOPLANETE koje su KOMPLETNO PREKRIVENE VODOM

Planete nazvane Kepler-138 c i Kepler-138 d imaju okeane najmanje 500 puta dublje od prosečne dubine okeana na Zemlji

30/12/2022 > 22:21

Naučnici OTKRILI DVE EGZOPLANETE koje su KOMPLETNO PREKRIVENE VODOM
Foto: Youtube PrintScreen/NASA Goddard

U postapokaliptičnom akcionom filmu "Vodeni svet" (Waterworld) iz 1995. godine, polarne ledene kape na Zemlji su se potpuno otopile, a nivo mora porastao je za preko 8 kilometara, pokrivajući čitavo kopno. Astronomi su otkrili par planeta koje su pravi "vodeni svetovi", za razliku od bilo koje planete u našem Sunčevom sistemu.

Nešto veče od Zemlje, planete nazvane Kepler-138 c i Kepler-138 d nemaju gustinu stena. Pa ipak, one su gušće od spoljnih planeta, gasovitih divova koji kruže oko našeg sunca. Dakle, od čega su napravljene?

Najbolji odgovor je da ove egzoplanete imaju okeane najmanje 500 puta dublje od prosečne dubine okeana na Zemlji.

Svetovi koji kruže oko zvezde crvenog patuljka Kepler-138 udaljeni su 218 svetlosnih godina i nalaze se u sazvežđu Lire. Planete su otkrivene 2014. godine zahvaljujući svemirskoj opservatoriji Kepler NASA-e. Naknadna zapažanja svemirskim teleskopima Spicer i Habl otkrila su da se planete uglavnom sastoje od vode. Ovaj zaključak se zasniva na njihovoj gustini, koja se izračunava upoređivanjem njihove veličine i mase.

Ali ne treba očekivati da se u ovim okeanima mogu zateći ribe jer su verovatno previše topli i pod veoma visokim pritiskom, tako da ne postoji diskretna granica između površine okeana i atmosfere planete.

Iako teleskopi ne mogu direktno da posmatraju površine planeta, njihova gustina ukazuje da su lakši od stenovitih svetova, ali teži od planeta kod kojih dominira gas. Ovi svetovi nisu slični nijednoj planeti koja se nalazi u Sunčevom sistemu.

Foto: Youtube PrintScreen

Poređenje sastava Zemlje i egzoplanete Kepler-138 d

Istraživači upozoravaju da planete najverovatnije nemaju okeane poput onih na Zemlji, direktno na površini planete i da je temperatura u atmosferi Kepler-138 d verovatno iznad tačke ključanja vode a da se gusta atmosfera sastoji od pare. Ispod te atmosfere potencijalno bi mogla biti tečna voda pod visokim pritiskom, ili čak voda u drugoj fazi koja se javlja pri visokim pritiscima, a koja se naziva superkritična tečnost, zaključak je naučnika.

Planete Kepler-138 c i d ne nalaze se u cirkumstelarnoj nastanjivoj zoni (CHZ), oblasti oko zvezde gde bi temperature dozvoljavale vodu u tečnom stanju na površini kamenite planete. Ali u podacima Habla i Spitzera, istraživači su dodatno pronašli dokaze za novu planetu u sistemu, Kepler-138 e, u zoni pogodnoj za život.