Vesti > Svet

Ovo niko nije OČEKIVAO! Kinezima upalio LUKAV PLAN, pa njihovi AUTOMOBILI OSVAJAJU SVETSKO TRŽIŠTE

Kineska auto-industrija decenijama gotovo da nije postojala, međutim, sve se promenilo 1980-ih i ranih 1990-ih godina

Izvor: K1info/index.hr

Autor: Anica Ninković

21/01/2024 > 15:01

podeli vest:

Ovo niko nije OČEKIVAO! Kinezima upalio LUKAV PLAN, pa njihovi AUTOMOBILI OSVAJAJU SVETSKO TRŽIŠTE
Foto: Freepik.com


Teško da je iko mogao da pretpostavi da će za samo nekoliko decenija Kina postati dominantna sila u jednoj od najkomplikovanijih i najzahtevnijih industrija na planeti - automobilskoj industriji.

Kineska auto-industrija decenijama gotovo da nije postojala. Ugovorna ekonomija je insistirala na proizvodnji komercijalnih vozila, dok je proizvodnja automobila, kao krajnjeg simbola lične mobilnosti, bila potpuno marginalna i oslanjala se na rusku automobilsku industriju.

Međutim, sve se promenilo 1980-ih i ranih 1990-ih kada je kineska vlada počela da odobrava partnerstva u zajedničkom ulaganju sa velikim svetskim proizvođačima automobila kako bi razvila domaće proizvodne kapacitete.

Naravno, svetska automobilska industrija je naivno pala na tu udicu: pogled na tržište sa više od milijardu stanovnika ih je naježio, a svi su već počeli da zbrajaju profit. Jeftina proizvodnja plus ogromno tržište (ne samo kinesko već i ogromna obližnja tržišta kao što su Indonezija, Filipini, Vijetnam ili Tajland) i već uspostavljeni kanali distribucije za Evropu... Izgledalo je previše dobro da bi bilo istinito. I, kako to često biva, bilo je predobro.

Sve je to deo plana

Cilj Kineza je oduvek bio transfer tehnologije i znanja kroz partnerstva. Štaviše, važan korak u razvoju bio je tzv. Politika automobilske industrije iz 1994. Jedan od ciljeva politike bio je privlačenje velikih, međunarodno etabliranih proizvođača da rade u Kini kao deo zajedničkog preduzeća, sa stranim vlasništvom u takvim poduhvatima ograničenim na 50 odsto.

Nova politika je takođe podstakla konsolidaciju u automobilskom sektoru, što je dovelo do šireg restrukturiranja kineskih državnih preduzeća 1990-ih. Kompanija First Automobile Vorks (FAV) sa sedištem u Pekingu i Shanghai Automotive Industri Corporation (SAIC) sa sedištem u Vuhanu i Dongfeng Motors (takozvana Velika trojka) su učestvovali u ranim zajedničkim ulaganjima pre nego što je politika uvedena 1994. godine, a kasnije su nastavili da budu glavni učesnici sličnih projekata.

Foto: Pixabay.com

 

Proizvodnja automobila počela je značajno da raste početkom 2000-ih u skladu sa snažnijim ukupnim rastom kineske privrede. Veća proizvodnja povezana je sa povećanom domaćom konkurencijom i izlaskom na tržište većeg broja novih proizvođača u državnom i privatnom vlasništvu.

Godine 2004. kineska vlada ažurirala je politiku automobilske industrije stavivši veći naglasak na domaće istraživanje i razvoj. Takođe, uklonila je 50-postotno ograničenje stranog vlasništva za zajednička ulaganja koja se nalaze u bilo kojoj od kineskih izvoznih zona. Bila je to još jedna sjajna strategija jer to značilo da u Kinu ponovno dolazi ono što najviše vole - tuđe znanje.

Fokusirani na povezivost i autonomnu vožnju

Međutim, bilo bi nekorektno i potpuno netočno reći da Kinezi ne razvijaju i svoje znanje. Sve su kineska marke iznimno aktivne u R&D aktivnostima pa kompanija poput BYD-a ima gotovo 90-ak tisuća stručnjaka koji rade na razvoju vozila i vezanih tehnologija, i to u kampusima širom sveta.

Snažno su se u istraživanju i razvoju angažirale tvrtke koje se bave proizvodnjom elektronike i stvaranjem softverskih rešenja pa su tako u autoindustriji duboko involvirani Xiaomi i Huawei, čak i s vlastitim automobilima.

Znajući da ne može u svim segmentima konkurirati etabliranoj automobilskoj industriji koja se razvijala dulje od stoleća, kineska se industrija odlučila fokusirati na dve tehnološke revolucije: električna vozila i autonomnu vožnju.

U ovom prvom već su uspeli. BYD je u fotofinišu od Tesle izgubio titulu najvećeg svjetskog proizvođača električnih automobila, a fantastično guraju i šire se svetom i nove marke kao što su Nio, AiWays ili Xpeng. A kada je reč o autonomnoj vožnji, informacije koje dobijamo kažu da su daleko najbliže da njihovi automobili prvi ostvare ciljeve nivoa 3 i 4.

Foto: Pexels.com

 

Kakva je budućnost kineske automobilske industrije? Pa, teško je predvideti. Činjenica je da u tehnološkom smislu prave neverovatno moderne automobile, kao i da su najbrži u oblastima koje će obeležiti narednu deceniju (povezanost, autonomna vožnja, domet električnih vozila). Konačno, imaju i svoje tržište koje je u velikoj ekspanziji, tako da ni to nije problem. Ipak, nije sve ružičasto.

State pusher

Pre svega, a poznavajući Kineze, nikako da je sve što se dešava u kineskoj auto industriji „organsko” i da nema guranja države. I drugi to znaju, pa je EU pre nekoliko dana odlučila da pošalje inspektore najvećim kineskim proizvođačima automobila da provere situaciju. Negativni rezultati provere svakako će izazvati posledice, a to je svojevrsno oporezivanje automobila koji će se izvoziti.

S druge strane, mnoge zemlje žele da zaštite svoju automobilsku industriju i najavljuju uvođenje carina. Amerikanci su najglasniji, mada moramo da se zapitamo šta će biti sa Tesla automobilima, čija se najveća fabrika nalazi u Kini.

Jedno je sigurno - kineska automobilska industrija je trenutno možda najjača na svetu, sigurno najmoćnija, a ostali će imati velikih problema da im pariraju po tehnologiji, proizvodnji i marketingu. Neće im biti lako.

Ostavite komentar