Showbizz > KATEDRA ZA ŠOU-BIZNIS

VIŠE OD OMOTA PLOČE Kaveri albuma kao plakati za film ili reklame za robu i usluge

Autor: Milivoje Mili Čolić

Izvor: K1info

23/09/2025 > 10:30

podeli vest:

VIŠE OD OMOTA PLOČE Kaveri albuma kao plakati za film ili reklame za robu i usluge
Foto: Dejan Milicevic


Svestan sam činjenice da mi se jezik često vuče po podu i da ponekad znam da preteram u komentarima šou-biznis scene i estradne stvarnosti u savremenoj Srbiji. Ipak, nikada nisam i neću anulirati istoriju muzičke scene regiona u kojoj je naša zemlja definitivno prednjačila. Na toj hronološkoj liniji jasno se vidi koliko pevačice i pevači nisu kaskali za svetom, a neretko su i stvarali trendove. Vraćam se u vreme bez društvenih mreža, na tačku na kojoj je omot novog albuma bio izuzetno važan i bitan. Prvo, ploča, pa kaseta, a onda i CD bili su decenijama glavni nosači zvuka, a njihva prodaja jedini i glavni dokaz nečijeg uspeha. Gledajući omote starih ploča shvatio sam da sa ove vremenske distance njihova estetika i način na koji su kreirani, sa znanjem i sećanjem koje danas imam, mogu da se „čitaju“ i na jedan sasvim drugačiji i, zašto da ne, duhovit način. Ono što je pre 25, 35 i 45 godina imalo zadatak da privuče kupca i predstavi zvezdu u najboljem izdanju danas u vremenu digitalizacije, društvenih mreža i fotošopa moglo bi da ima i drugu upotrebnu vrednost. Predstavljam vam neke od omota ploča i kaseta koji su u vremenu kada su nastajali, a zašto da ne i danas, mogli da se koriste kao plakati za filmove i serije, ali i kao reklame za različite robe i usluge. 

U svojoj prvoj eri dok još nije imala pink kosu ikona folka Zorica Brunclik izdvajala se originalnim i za ono vreme veoma smelim omotima ploča i kaseta. Album iz 1979. godine pod nazivom „Tri noći ljubavi“ donosi nam zapravo naslovnu stranu magazina „Vogue“. Zorica sa šeširom, portret fotografija i naslovnica za izdanje u Francuskoj, recimo. 

Discos printscreen

Tri godine kasnije Brunclikova izdaje LP „Radosti moja“, a takav je i omot. Crna, bujna kosa, širok osmeh, seksi poza i ventilator koji duva, diže improvizovanu krinolinu, ali ništa ne pokazaju onome ko gleda. Ovaj omot bi komotno mogao da bude plakat za „Neki to vole vruće“, a u tom slučaju imali bismo i Zoricu Monro.

Discos printscreen

Platinasti tiraž albuma „Ti si moja naslađa bol“ iz 1983. godine prati i jedan od najglamuroznijih omota tog vremena. Zorica je udobno smeštena na stilski krevet, oko nje je glamur, a ona je prelepa i ozbiljna. Kaver albuma koji bi komotno mogao da bude najava za seriju „Dinastija“, a Zorica po habitusu i emanaciji podseća na Džoun Kolins i čuvenu Aleksis Karington.

Discos printscreen

Album Zorice Brunclik iz 1987. godine, donosi nam novu Zorku. Kosa je crvena i uvijena u sitne lokne, a na omotu je krupna fotografija lica na kojima je šminkom poseban akcenat stavljen na oči i usne. Ako se sećeate dekorativne kozmetike „Dahlia“ onda vam je jasno da bi ovaj omot bio savršena reklama baš za šminku te marke.

Discos printscreen

Kako se svojim modnim stilom uvek razlikovala od većine svojih koleginica i Vesna Zmijanac se može pohvaliti s nekoliko kultnih omota svojih ploča i kaseta koje danas mogu da imaju duhovitu notu. Tako album iz 1984. godine „Šta će meni šminka“, na kome Vesna u svojoj platinastoj kosi drži ruke, kao da je pravljen po uzoru na kutije za farbu za kosu iz tog vremena. Asocija je jednostvna Vesna „Palette“ Zmijanac.

Discos printscreen

Ono što je danas za Evropu i svet „Zara“, to je u bivšoj Jugoslaviji bio „Kluz“. Ko se seća garderobe i mode osamdesetih samo može da potvrdi moju tvrdnju da omot Vesne Zmijanac za album „Dođi što pre“ iz 1986. godine izgleda kao reklama za „Kluz“ na „Beogradskom sajmu mode“.

Discos printscreen

Album „Idem preko zemlje Srbije“ iz 1994. godine donosi nam folk Anakondu sa bujnom, dugom i plavom kosom, kakvu ruku na srce nikada nije imala. Platinasta perika, blago napućene usne i senzualan pogled kao da reklamiraju neki frizerki salon. Po mom mišljenju to bi mogla da bude „Akademija Panjković“ sa čuvenim sloganom „Postani za dlaku ispred svih“. 

Discos printscreen

Zdravko Čolić 1990. godine objavio je album „Da ti kažem šta mi je“ sa netipičnom naslovnom stranom kada je on u pitanju. Krupan portret, zalizana kosa i naočare za sunce. Omot kao da je reklamirao optiku „Ghetaldus“. Čola Getaldus, pa i nije toliko loše s bzirom na to da se uz njegovo ime nekoliko decenija kasnije vezivao prašak za pranje velikog i malog veša.

Discos printscreen

Vraćamo se modi osamdesetih godina XX veka. Kako ova kolumna da prođe bez Nade Topčagić? Nije Nadica Top uvek bila glamurozna i ekstravagantna kako je danas poznajemo. Omot albuma „Zovem te, zovem“ iz 1984. godine predstvalja nam Nadu u svedenom pamučnom haljetku, nežne boje, kako u prigodnim sandaletama sedi na klupi ispod breze. Omot albuma kao da je pravljen za reklamni katalog industrije odeće „Prvi maj Pirot“, ali je eto završio na ploči i kaseti Nadice Top.

Discos printscreen

Uvek svedena i smerna Snežana Đurišić nije mnogo eksperimentisala sa omotima svojih albuma. Uglavnom se držala onog starog oprobanog pravila da na omotu ploče, kasete ili CD-a treba da bude glava, da bi onaj ko traži mogao jasno da vidi svoju omiljenu pevačicu, a i da je zapamti i onaj ko nije došao da kupi baš njen nosač zvuka. Ipak, naslovnica albuma „Ljubav je raj“ iz 1992. godine doneo nam je Snešku sa kratkom kosom, u svilenom bluzonu, zakopčanu do grla, a umesto kravate kojima je nekada sklona da ih stavi oko guše ovde ima decentnu iglu s lančićem. Na celu kombinaciju dodale je i pulover, pa ovaj kaver komotno može da se proglasi i reklamom za „Sirogojno“. Ko ne zna neka gugla i sazna, ali džemper iz Sirogojna nije mala i naivna stvar.

Discos printscreen

Snežana Savić, da ne kažem Nina Andrejević ili Malina Vojvodić, uvek je vodila računa o svom modnom izrazu. Uopšte me ne čudi što me je jedan omot njenog albuma podsetio na čuvenog proizvođača garderobe. Pogledajte žuti ansambl u kom 1995. godine blista prelepa Snežana Savić, nedostatak brusthaltera ispod blejzera samo pojačava utisak. Zar ovo nije tako savršena reklama za „Beko“? Nije, ali je komotno mogla da bude.

Discos printscreen

Te 1982. godine Lepa Brena sigurno nije ni sanjala da će jednog dana da proizvodi i prodaje čarape. Omot baš te ploče na kojoj Brena sedi na barskoj stolici, dok su njene duge noge uvučene u svileni hulahop mogao bi i da se koristi danas kao reklamu za „Lady B“. Na ovom kaveru fali samo ananas.

Discos printscreen

Da stvar bude još zanimljivija isti brend može da reklamira i Snežana Berić – Extra Nena, a ne bi morala ponovo da se fotografiše. Dovoljno je da Lepoj Breni pošalje omot svoje ploče iz 1992. godine. Prosudite sami.

Discos printscreen

Omot za Brenin hit album „Bato, bato“ iz 1984. godine predstvalja pevačicu u njenoj punoj grandioznosti. Kratka haljina, duge noge u izazovnoj pozi i fokus na sandalama sa visokom potpeticom. Da je bilo sreće tada bi reklamirala „Obuću Beograd“.

Discos printscreen

Za kraj kolumne ostavio sam jedan od najčudnijih i najoriginalnijih omota Lepe Brebe. Te 1986. godine Brena je pozirala sa belim golubom, iako je ovu pticu opevala tek godinu dana kasnije. Nežna, nasmejana i spokojna kao da je reklamirala „Palomu“. Nadam se da se sećate da je logo čuvenog toalet papira eks Jugoslavije bio upravo golub.

Discos printscreen

Svrha kolumne nije bila da omalovaži ili uvredi, već samo da nasmeje i zabavi one koji su je pročitali. 

SVE KOLUMNE MILIJA ČOLIĆA ČITAJTE OVDE.

BONUS VIDEO:

 

Ostavite komentar