Priče > Green World

Porez na UGLJENIK diže cenu NOVIH automobila za 600 EVRA: Da li se EU bori ZA zelenu planetu ili PROTIV Kine i Indije?

Prema analizi Bostonske konsultantske grupe, prosečan automobil s četvoro vrata sadrži oko sedam tona ugljen-dioksida

Izvor: K1info/euractiv.rs

15/10/2023 > 16:32

podeli vest:

Porez na UGLJENIK diže cenu NOVIH automobila za 600 EVRA: Da li se EU bori ZA zelenu planetu ili PROTIV Kine i Indije?
Foto: Freepik.com


Evropska unija planira da primeni mehanizam za prilagođavanje na granicama (CBAM), obavezujući uvoznike izvan EU da plate porez na ugljenik koji proizvode tokom proizvodnje, posebno za materijale kao što su čelik i cement.

Boston Consulting Group konsultantska firma sprovela je analizu koja pokazuje da bi novi granični porez na ugljenik u EU mogao uzrokovati skok prosečne cene novih automobila za gotovo 600 evra.

Prema analizi Bostonske konsultantske grupe, prosečan automobil s četvoro vrata sadrži oko sedam tona ugljen-dioksida (CO2), od čega se gotovo polovina odnosi na čelik i aluminijum korišćene u proizvodnji vozila.

Trenutna cena poreza po toni ugljenika iznosi 82,90 evra, što dovodi do predviđenog porasta od 580,30 evra u prosečnoj ceni novog automobila. Proizvođači već moraju da kupe prava za emisiju ugljen-dioksida (ETS) kako bi uvozili neophodne materijale za proizvodnju.

Poljska je najavila nameru da ospori CBAM pred Evropskim sudom pravde, tvrdeći da je za uvođenje CBAM-a bila potrebna jednoglasna podrška, a ne samo kvalifikovana većina u EU.

Ministarka za klimu Ana Moskva iz Poljske ističe da bi CBAM mogao dovesti do nepravičnog povećanja troškova energije u celoj Uniji, suprotno principu energetske solidarnosti.

Foto: Pixabay.com

 

Zemlje poput Brazila, Južne Afrike, Indije i Kine tvrde da su diskriminisane CBAM-om. Očekuje se da bi najteže pogođene zemlje bile Rusija, Turska i Ukrajina. Neki od ovih izazivača mogli bi podneti spor protiv EU pred Svetskom trgovinskom organizacijom (WTO), ali će morati sačekati do 2026. godine kako bi pružili dokaze o eventualnoj šteti.

WTO bi mogao presuditi protiv EU ako bi utvrdio nejednak tretman država u vezi s porezima na iste proizvode ili ako bi se otkrilo da EU različito postupa prema domaćim i stranim proizvodima, kako piše portal Brussels Signal.

Ostavite komentar