Priče > Društvo

Posledice DROGE U SAOBRAĆAJU: Evo zašto pitanje kontrole i obuke profesionalnih VOZAČA mora da se pojača

U Srbiji nedostaje veliki broj profesionalnih vozača.Velika je fluktuacija radnika, poslodavci zapošljavaju bilo kog, i to je veliki problem

Izvor: K1info

23/05/2024 > 15:43

podeli vest:

Posledice DROGE U SAOBRAĆAJU: Evo zašto pitanje kontrole i obuke profesionalnih VOZAČA mora da se pojača
Foto: K1 televizija


Danas se očekuje da vozač kamiona, koji je bio uključen u tragičnu nesreću u Obrenovcu, da svoj iskaz tužiocu.

Nesreća se dogodila nedavno, kada je kamion koji je vožen od strane ovog vozača sleteo s puta i sudario se s autobusom. U ovoj nesreći je nažalost izgubljen život vozača autobusa, dok je više od dvadeset ljudi povređeno.

Ono što dodatno baca senku na ovaj slučaj je saznanje da je vozač kamiona bio pozitivan na narkotike u trenutku nesreće.

Ovakva situacija izaziva zabrinutost i postavlja pitanje o merama kontrole i obuke koje su propisane za profesionalne vozače.

U emisiji "Uranak" na televiziji K1 razgovarali smo s profesorom doktorom Milanom Vujanićem, i Goranom Aleksićem, direktorom Srbijatransporta na temu, koliko često se profesionalni vozači kontrolišu i kakvu obuku prolaze kako bi se osigurala njihova sposobnost i sigurnost na putevima.

Profesor Vujanić ističe važnost poštovanja saobraćajnih propisa i pravila, naglašavajući da nezgode u kojima su uključeni profesionalci nisu retkost, ali sudari dva profesionalna vozila su izuzetno retki. 

- Nezgode se dešavaju gde učestvuju vozači profesionalci, ali nezgode gde učestvuju dva profesionalca koja voze dva profesionalna vozila, to je retko. U ovom konkretnom slučaju, vozač autobusa koji je profesionalac i vidi kamion na sporednom putu, nema razloga da misli da njegov kolega mu neće ustupiti prednost. Jasna mi je pozicija vozača autobusa. Što se tiče vozača kamiona, to je grubo kršenje propisa i pravila. Saobraćaj može da se odvija ako svi poštujemo dogovorena pravila, a on je prekršio, nije ustupio prednost autobusu - kaže profesor i dodaje:

Foto: K1 televizija

 

- To što je pobegao pokazuje dve stvari: da se strašno prepao, a onda je shvatio da ne može da pobegne. U svetu, kada se ljudi nađu sa elementima droge u organizmu, različito se kažnjavaju. Jedan od načina koji primenjuju Nemci mi se dopada. Onaj ko je drogiran i nađen u saobraćaju sa drogom, njemu se suspenduje dozvola na godinu dana. Unutar te godine, najmanje dva puta obično ga pozivaju na kontrolu, on mora da se javi taj dan ili sledeći dan, kako ne bi protekao rok kada droga može da ode iz organizma. Ako ga nađu u tom periodu da je koristio drogu, više nema prava na dozvolu do kraja života. To ljude odvraća od takve vrste korišćenja tih sredstava unutar saobraćaja. 

Goran Aleksić ističe da su našoj zemlji potrebne sistemske mere. 

- Ovaj primer koji se desio na valjevskom putu kod Obrenovca, kod Stublina, pokazuje i ukazuje na potrebu daleko veće ozbiljnosti i odgovornosti institucija i sistemskih mera koje moraju da se preduzmu u saobraćaju. U obrazovanju, edukaciji, promeni svesti, stavova i u drumskom transportu - kaže Goran Aleksić i dodaje:

Foto: K1 televizija

 

- Ovde imamo situaciju da je vozač kamiona pobegao sa lica mesta, da je bio svestan, svesno je vozio vozilo, svestan je bio da će imati problema i svesno je želeo da se skloni kako bi prošlo neko vreme i taj argument pokušao da se anulira. To ukazuje da u celom društvu imamo situacije neprimerene vožnje, ogroman broj oduzetih vozila. Svi ti nedozvoljeni postupci vozača su posledica ljudskog faktora. Prema informacijama Agencije za bezbednost saobraćaja, preko 91% su uzroci ljudski faktor, koji su u dobroj meri podstaknuti korišćenjem alkohola ili droga - kazao je.

Problemi u drumskom transportu

- Godinama ukazujemo na probleme u drumskom transportu. Oni nisu samo problemi vozača, nego su sistemski. Jedan od problema jeste, problem radne snage. U Srbiji nedostaje veliki broj profesionalnih vozača. Velika je fluktuacija radnika, poslodavci zapošljavaju bilo koga samo da bi održali delatnost. Posebno je dobro uređen i zakonski sistem odgovornosti u javnom prevozu putnika, mislim na autobuske prevoznike, gde je ovlašćeno lice za transport, lice koje je na daleko višem nivou obrazovanja nego u teretnom transportu. Ali, za takvo lice ne postoje sankcije i odgovornosti za urađen sistem - kaže Aleksić, i dodaje: 

- U svim tim situacijama se gleda u oči, gde se gleda da li je odmoran, da li ima promena u odnosu na njegovo ponašanje, da li je dobro spavao, da li je rastrojen na bilo koji način. Naravno da se vrše te vrste kontrole. Alkotest se radi periodično, kada imate saobraćajni sistem, gde imate oko dvesta vozača, vi imate vozače koji žive život vozača, koji često ne piju, koji ne piju ni na slavama, koji su odgovorni prema svom poslu. Da bi se eliminisali vozači koji nisu iz uređenog sistema, sa vremena na vreme se sprovode alkotestovi ili kada se posumnja, sprovodi se alkotest - dodao je.

Profesor  Vujanić ističe da Beogradski vodovod svakodnevno sprovodi alkotest

- Oni već unazad 15 godina pre dobijanja vozila moraju da prođu alkotest. To nije pitanje da li je neki vozač, već svaki, a imaju 400 vozila, zamislite koliko je to vozača. U nekim firmama je normalno da prilikom preuzimanja vozila se vrši alkotest i obavezna vizuelna kontrola - kazao je profesor Vujanić.

Pre nekoliko dana i u Tutinu se dogodila saobraćajna nesreća koju je izazvao vozač mopeda koji je bio pod dejstvom psihoaktivnih supstanci bez položenog vozačkog ispita. Vozač je imao 21 godinu, dok je vozač kamiona koji je izazvao nesreću kod Obrenovca u šestoj deceniji.

Profesor smatra da za nesavesne vozače moraju da postoje strožije kazne.

- Ovi što su u šestoj deceniji su mi nejasni. Da postaneš narkoman kada si veći deo života živeo bez toga, mora da ima neki razlog, zaista ne razumem. To znači da kontrola više treba da se usmeri u tom pravcu. Po nekim statistikama, godinama je do 15% prekršajnih prijava zbog alkohola, a do tri posto nezgoda je uzrok alkohol. Ono što Srbija nema je zakonodavstvo koje nudi takvu vrstu kazne koja je neprihvatljiva onima koji se ponašaju na taj način. Ako hoćeš da piješ, nemoj da voziš. To znači da mora da se uvede takva vrsta kazne koju neće moći da prihvate, a to je da mu se suspenduje vozačka dozvola na godinu dana ili da mu se vozilo stavi na neki parking - zaključio je profesor Vujanić u emisiji "Uranak" na televiziji K1. 

 

Ostavite komentar