Priče > Društvo

Brzina NA DVA TOČKA može da SPASI ŽIVOT: SRBIJI su neophodne ekipe HITNE POMOĆI na motociklu

Gotovo svi u Evropi imaju službu hitne medicinske pomoći na motociklima.

Izvor: K1info/rts.rs

Autor: Mina Duduković

05/02/2024 > 08:14

podeli vest:

Brzina NA DVA TOČKA može da SPASI ŽIVOT: SRBIJI su neophodne ekipe HITNE POMOĆI na motociklu
Foto: Tanjug/Miloš Milivojević


Početak godine obeležile su brojne saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom što je ponovo pokrenulo priču o motociklistima u Hitnoj pomoći, pogotovo ako se uzme u obzir da je Srbija jedna od retkih zemalja u kojima takva pomoć ne postoji.

Kada je Duško Antelj pre 11 godina doživeo tešku saobraćajnu nezgodu na Avalskom putu, imao je višestruke prelome, a noga i ruka bile su mu pokidane. Imao je 33 godine, bio je na motoru, i udario ga je automobil. Prva koja je stigla na mesto nesreće bila je tada eksperimentalna prva pomoć na motociklu.

Duško ističe da je presudna bila upravo ta prva trijaža, odnosno prva pomoć koju su mogli da mu ukažu za veoma kratko vreme, upravo zbog toga što su brzo stigli na mesto nesreće.

- U mom slučaju definitivno je bio diferencijator između života i smrti, pošto su povrede bile jako teške gubio sam jako puno krvi i ta prva trijaža bila je prva pomoć koja je stabilizovala stanje moje do dolaska kombija hitne pomoći - kaže Duško Antelj za RTS.

Duško je tada izgubio dva i po litra krvi. Veruje da je preživeo samo zahvaljujući pomoći koja je brzo stigla motociklom - jedinim korišćenim u Hitnoj pomoći u Srbiji i to četiri godine - do 2014.

Foto: Tanjug/Nemanja Jovanović

 

Dr Sandro Kopilović, specijalista Urgentne medicine iz Novog Sada, naglašava da što se pre pomoć stigne do pacijenta koji je u srčanom zastoju, to su mu veće šanse da će da preživi.

Ukazuje da je poznata medicinska činjenica je da pri prestanku srčanog rada svaki sledeći minut nosi deset odsto šansi manje za preživljavanje.

- To znači da su posle pet minuta šanse za preživljavanje 50 posto, posle sedam su 30, a kada prođe 30 minuta šanse za preživljavanje su praktično nula. Naše ekipe najveći problem imaju u saobraćaju, da dođemo do ljudi koji su u srčanom zastoju ili su kritično povređeni ili oboleli, tako da je neophodno naći neka nova sredstva i nove načine da se do pacijenta stiže brže - objašnjava dr Kopilović.

Foto: Tanjug/Nebojša Raus

 

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi za RTS da je upotreba motocikla za hitnu medicinsku pomoć u Beogradu pokazala da, kada se šalje na mesto hitnosti istovremno kad i kombi, u proseku stiže 4 minuta i 40 sekundi pre četvorotočkaša.

- To je veoma značajno vreme. U praksi je to izgledalo tako što se u istovremeno upućivao na lice mesta i motocikl i kombi, i motocikl je stizao pre kombija. Ekipa sa motocikla je ukazivala osnovnu potporu povređenima, zaustave krvarenje, zaviju, previju sve što treba i kada kombi dođe, taj povređeni je odmah spreman za transport - ističe Okanović.

Gotovo svi u Evropi imaju službu hitne medicinske pomoći na motociklima. Na Balkanu, ta vrsta hitne službe postoji u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Sloveniji.

Svi kao prednost ističu brzinu, ali i kadar koji je istovremeno obučen za vožnju motociklom i pružanje prve hitne pomoći.

 

Ostavite komentar