Priče > Društvo

Zašto na PAKETE IZ INOSTRANSTVA čekamo tako dugo? Uprava carina IMA ODGOVOR, ali i VEST KOJA ĆE SVE OBRADOVATI

Pomoćnik direktora u Sektoru za carinske postupke Nataša Mirković za K1Info saopštila je odlične vesti o budućem funkcionisanju carine

Autor: Katarina Milanović

03/10/2023 > 12:13

podeli vest:

Zašto na PAKETE IZ INOSTRANSTVA čekamo tako dugo? Uprava carina IMA ODGOVOR, ali i VEST KOJA ĆE SVE OBRADOVATI
Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović/Uprava Carina


Proteklih meseci puno se pričalo o kašnjenju pošiljki poručenih iz inostranstva, dugom čekanju na isporuku paketa kada oni konačno stignu u Srbiju, ali i nemogućnosti da se prati put proizvoda naručenih preko jednog od najvećih sajtova iz inostranstva AliExpress-a.

Građani su javno negodovali i tražili odgovore, ali pomaka nije bilo.

Iako je svima jasno da država ne može da dozvoli da se u zemlju unosi nedozvoljena roba, poput droge ili oružja, građani su želeli da znaju zašto carinjenje običnih papira ili poručenih gumica za kosu traje toliko dugo.

Zato smo mi upravo to i pitali nadležne - Upravu carina. Jedan od najvećih problema, kako kažu, jeste broj pošiljki koji je "eksplodirao" tokom pandemije korona virusa. Sve više paketa je stizalo u zemlju, a procedure se nisu bitnije menjale, pa carinici sada imaju, narodski rečeno, posla "preko glave".

Ipak, da li ćete nam verovati ako vam kažemo da se rešenje ovog problema nazire? Kako tvrde u Upravi carina, većina građana će od marta već kroz jedan dan moći da očekuje paket na vratima, od trenutka kada pošiljka uđe u Srbiju. 

Ali, da krenemo od početka. 

Dešavalo se, kako je K1info.rs već pisao, da građani na pakete poručene iz inostranstva čekaju i po 20 dana.

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

Nataša Mirković

Pomoćnik direktora u Sektoru za carinske postupke Nataša Mirković kaže da su ovakvi slučajevi ekstremni, ali da je čekanje trenutno neminovno zbog ogromnog broja pošiljaka koje u našu zemlju pristižu svakog dana. 

- Dešava se da građani čekaju nekad tri, nekad pet, a nekad i po sedam dana. Ali, građani moraju da znaju da kroz naš sistem nekada prođe i po 30.000 pošiljki dnevno. To je zaista puno, a tokom i nakon korone broj paketa koji pristižu "otišao je u nebesa". Najveći pritisak pošiljaka oseća se pred novogodišnje i božićne praznike. Naravno, u tim situacijama sa Poštom Srbije radimo sve što možemo, povećavamo broj ljudi i trudimo se da desetine hiljada pošiljaka obradimo u što kraćem periodu - kaže naša sagovornica.

Ona ističe da se u nekim situacijama čini da se čekanje odužilo i zbog poruke koju primaoci vide u sistemu za praćenje, a koja ne odgovara realnom stanju.  

- Pošiljke poručene iz Kine stižu u Srbiju iz velikih skladišta koja se nalaze širom Evrope. Tu čekaju da se prikupi dovoljan broj pošiljaka za neku destinaciju. Dakle, u tim skladištima pošiljke stoje i čekaju, dok na globalnim sajtovima (Ship24, 17Track, AfterShip i dr) koje primaoci uglavnom koriste za praćenje statusa svojih pošiljaka, stoji informacija da su one na carini, iako još nisu ni stigle u zemlju, već su samo razvrstane za destinaciju ka kojoj treba da krenu. Mi se bez obzira na to zaista trudimo da odgovorimo na sve upite stranaka - pojašnjava ona za naš portal.

Šta tačno carinici rade?

Kako bismo vam što bolje opisali kako izgleda sam proces carinjenja i pokušali da shvatimo zašto to nekad traje toliko dugo, zamolili smo Natašu da nas korak po korak sprovede kroz ovaj proces. 

- Sve pošiljke stižu avionskim putem na aerodrom Beograd ili kopnenim putem na Izmeničnu poštu. Pošta ih pakuje u džambo vreće koje sadrže stotine malih pošiljki, a potom ih poštanski i carinski službenici zajedno sortiraju prema mestu gde će biti carinjene jer se to vrši na tri mesta u Srbiji: Novi Sad, Niš i Beograd. Zatim se, ono što se carini recimo u Novom Sadu otprema u poštu carinjenja u tom gradu i tamo se sprovodi dalji carinski postupak - kaže ona i dodaje: 

- Za one pošiljke za koje je potrebno sprovesti carinski postupak prilažu se potrebna dokumenta - carinske deklaracije određene za tu vrstu carinjenja, zatim se prikuplja dokumentacija, to je uglavnom faktura ili izjava o poklonu. Ako nema dokumentacije - ona se traži. U slučaju da imamo svu dokumentaciju, postupak traje maksimalno 15 minuta. Pošiljka se otvara u prostoriji koja je isključivo namenjena za pregled i koja je pokrivena kamerama. Službenici Pošte i Carine pregledaju paket i ukoliko je sve u redu paket se zatvara i ide dalje na dostavu.

Međutim, sam proces traje dosta duže od 15 minuta ukoliko postoji bilo kakav nedostatak.

- Recimo, ako imamo pogrešno prijavljenu carinsku vrednost, carinici moraju da procene kolika je realna vrednost, sačinjava se zapisnik, obaveštava se stranka i ulazi se u jednu vrstu upravnog postupka. Imamo vrlo često i neprijavljenu robu - kada otvorimo paket desi se da unutra nađemo nešto što nemamo u dokumentaciji. Tada se takođe poziva stranka, a ako se proceni da je u pitanju namera, pokreće se prekršajni postupak - napominje naša sagovornica.

Kako smanjiti vreme čekanja?

Broj pošiljki koje svakodnevno stižu u Srbiju eksplodirao je, kao što smo naglasili, za vreme pandemije korona virusa. Preko interneta i iz inostranstva sada poručuju i stari i mladi, pa broj naružbina raste iz dana u dan. Bez ikakve dileme, može se očekivati da će brojke u godinama koje dolaze samo rasti.

Zato smo našu sagovornicu i pitali šta mogu da urade kako ljudi u budućnosti ne bi još duže čekali na svoje pošiljke.

- Nama nije ideja da se produži, nego da se skrati period čekanja. Zato smo pre godinu i po dana, uz pomoć nemačke organizacije GIZ, započeli projekat koji će nam u tome pomoći. Da krenemo od početka. Pošta Srbije preuzima najavne podatke od svih drugih pošta u svetu. Sve pošte su umrežene u sistem carinskih deklaracija (CDS) u kome se nalaze najavni podaci, odnosno elektronske carinske deklaracije, o pošiljkama sa robom koje tek treba da dođu u Srbiju. Uprava carina je ovih godinu i po dana radila na izradi aplikacije koja će omogućiti da se ti podaci Pošte preuzmu u aplikaciju Uprave carina. Šta to u stvari znači? Najprostije rečeno, dok se roba još transportuje ka Srbiji, mi ćemo unapred imati podatke o sadržini pošiljke. Carinski službenik je tada u obavezi, dakle dok roba još nije ni stigla u zemlju, da obeleži pošiljke koje podležu analizi rizika, odnosno one koje će po prispeću biti detaljno pregledane. Na pomenutu aplikaciju biće povezan i carinski sistem analize rizika, tako da ćemo imati potpuno praćenje kritičnih, sumnjivih pošiljaka - objašnjava Mirkovićeva za K1info.rs.

Ona dalje pojašnjava na koji način će novi sistem smanjiti vreme čekanja.

- Sve pošiljke koje stižu u našu zemlju biće podeljene u četiri kategorije. Prve dve kategorije su dokumentacija, uzorci i reklamni materijali, a treća je roba. Pošta Srbije vrši preradu pošiljaka putem mašine za sortiranje koja će biti povezana sa ovim sistemom. Tako će ova impresivna mašina sortirati pošiljke kako pristižu, prema kategoriji kojoj pripadaju. Svaka pošiljka ima bar kod koji mašina očitava i tako razvrstava pošiljke. To će drastično smanjiti vreme čekanja, jer će neke pošiljke već u toku tog dana ili najkasnije sledećeg ići na dostavu - kaže ona.

Na pitanje, kako će biti sigurni da li se u paketu zaista nalazi to što je prijavljeno, ona odgovara:

- Na osnovu analize rizika najavnih podataka, svaki paket će dobiti oznaku kojoj kategoriji pripada i od toga će zavisiti dalje postupanje carinskih službenika. U tome će im mnogo pomoći i rendgen koji će skenirati pošiljke.

Ona dodaje i da će preko pomenute aplikacije biti moguće elektronsko carinjenje i elektronska naplata, pa kada stranka uplati uvozne dažbine, to će se videti u aplikaciji.

Novi sistem počinje sa radom u martu

Na pitanje kada možemo očekivati da ovaj sistem zaživi i da li su sve pomenute tehnologije već dostupne carinicima, naša sagovornica odgovara:

- Rendgen je stigao u Srbiju, testiranje aplikacije počinje u novembru, a naš plan je da do januara imamo istestiranu aplikaciju. Možemo da kažemo da mi očekujemo da ćemo najkasnije do marta sledeće godine početi sa primenom novog sistema u praksi - otkrila nam je Nataša Mirković.

Novi sistem rešava i probleme pošiljki sa AliExpresa

Najproblematičnije u prethodnom periodu bile su pošiljke sa AliExpress-a, na koje su građani dugo čekali i nisu mogli da prate gde se paket trenutno nalazi. 

Reč je o pošiljkama male vrednosti koje, zbog manjih troškova dostave, pošiljaoci iz Kine šalju u vidu običnih međunarodnih pismonosnih pošiljaka. Samim tim, ovi paketi nisu mogli da se prate.

Međutim, rešenje problema je, čini se, na pomolu.

- Pošiljke male vrednosti se šalju kao obične međunarodne pismonosne pošiljke i nemoguće ih je pratiti, jer nemaju broj za praćenje. Međutim, i ove pošiljke ulaze u aplikaciju kada zaživi novi sistem, pa će i one moći da se prate - kaže naša sagovornica iz Uprave carina.

 

 

 

 

Ostavite komentar

Beba

Zasto gradjani Srbije placaju paprene iznose za slanje paketa u inozranstvo.To je zaista sramotno.Iznosi su strahota.Da se kosa digne na glavi.

03.10.2023 12:29
Mirjana Radojevic

Skoro sam poslala paket iz USA za Beograd U beograd je stigao za 5 dana ali citava procedura isporuke paketica od Aerodroma do primaoca je trajala 25 dana

15.11.2023 18:30
Djordjije

Sistem ne funkcioniše. 23.1.22024 je stigao paket u Srbiju. Danas je 31.1., znači 8 dana paketić stoji na "za carinu" i dalje nema pomaka. Strašno

31.01.2024 13:05