Priče > Čuvarkuća

Šta obuhvata GARANCIJA i koja su PRAVA POTROŠAČA kada se pokvari MOBILNI TELEFON

Građani prilikom reklamacije imaju velikih problema sa trgovcima koji odbijaju da poprave telefon iako je još uvek u garanciji. Šta učiniti

Izvor: K1info/mondo.rs

07/04/2023 > 17:31

podeli vest:

Šta obuhvata GARANCIJA i koja su PRAVA POTROŠAČA kada se pokvari MOBILNI TELEFON
Foto: Pexels.com


Mobilni telefoni u današnje vreme kvare mnogo češće nego što bi to trebalo da bude slučaj, a nisu retke ni situacije da građani prilikom reklamacije imaju velikih problema sa trgovcima koji odbijaju da poprave telefon iako je još uvek u garanciji.

Razlog se uglavnom svede na to da je u pitanju fizičko oštećenje ili prodiranje tečnosti u unutrašnjost telefona, a ne kvar koji je obuhvaćen garancijom.

Zapravo, bolje je da umesto termina "garancija" koristite termin "saobraznost", jer važeći Zakon o zaštiti potrošača uzajamni odnos između prodavca i kupca definiše kao saobraznost.

Mnogi se zbog toga pitaju šta obuhvata garancija ili saobraznost, koja su prava potrošača i u kojim situacijama imate pravo na povrat novca ili zamenu uređaja.

Šta je garancija za telefon?

To je garancija prodavca da uređaj nema nikakvih oštećenja ili kvarova. Takođe, garancija za mobilni telefon pokriva i sve kvarove hardverskog ili softverskog tipa, koje nije izazvao korisnik nestručnim rukovanjem ili fizičkim oštećenjem uređaja.

Prilikom kupovine telefona kod ovlašćenih prodavaca, kao kupac ostvarujete pravo na zakonsku saobraznost (garanciju) u trajanju od 24 meseca, a prodavac ima zakonsku obavezu da za telefon koji kupujete obezbedi saobraznost u trajanju od dve godine. 

Foto: Pexels.com

 

Sve kraće od toga je u suprotnosti sa zakonom i najčešće ukazuje na to da je reč o robi sa sivog (nelegalnog) tržišta koju neko pokušava da vam proda. Jedini izuzetak, tj. jedini scenario u kome saobraznost može trajati kraće od dve godine je kupovina robe sa greškom (takozvani outlet) ili robe koja se tretira potrošnim materijalom i nerealno je očekivati da traje dve godine.

Šta pokriva odnosno šta ne pokriva garancija za mobilni telefon?

Ukratko, garancija za telefon, tj. saobraznost ne pokriva ono što se može desiti uređaju greškom korisnika, slučajno ili namerno.

Na primer, ukoliko ste slučajno ispustili svoj telefon i on je tom prilikom pretrpeo manje ili veće oštećenje ili je prestao da radi, proizvođačka garancija odnosno zakonska saobraznost vam neće pomoći. Čak i ukoliko je vlaga, koja može napraviti problem mesecima nakon što je došla u kontakt sa vašim telefonom, dovela do kvara, garancija neće biti važeća. Ovo napominjemo zbog toga što se neretko dešava da se telefon pokvasi, a da posledice vidite tek posle nekoliko nedelja ili čak nekoliko meseci.

Svakako možete odneti telefon u ovlašćeni servis i ostaviti ga na popravci, ali zamenske delove i servisnu uslugu ćete morati da platite iz svog džepa.

Ipak, ono što je jako važno da znate je da ukoliko telefon popravljate u servisu koji nije ovlašćen ili sami pokušate da otklonite kvar, velika je verovatnoća da garancija za vaš telefon više neće biti važeća. Da li je telefon otvaran ili ne jako se lako otkriva, pa nemojte pokušavati da prevarite servisera.

Još jedan od načina na koji nesvesno možete izgubiti pravo na garanciju mobilnog telefona jeste ukoliko dekodirate uređaj koji ste kupili preko operatora. Zapravo, svaka neovlašćena izmena načinjena na softveru uređaja, to jest na njegovom firmware-u, dovodi do povrede garancije. 

Koliko traje garancija na bateriju telefona?

Baterija telefona se može smatrati potrošnim materijalom i u tom slučaju garantni rok na bateriju je najčešće 12 meseci, osim ukoliko nije drugačije navedeno od strane proizvođača odnosno prodavca. Na starim telefonima, gde je to moguće lako učiniti, bateriju možete da promenite i sami.

Međutim, većina modernih mobilnih telefona koristi baterije koje nisu lako izmenjive, kojima korisnik zapravo nema pristup. Ovakav tip baterija Zakon o zaštiti potrošača ne smatra potrošnim materijalom, što znači da je garancija tj. saobraznost na ugrađene baterije najčešće jednaka garanciji na sam uređaj i traje 24 meseca. No, postoje slučajevi kada ovo pravilo ne važi, usled određenih specifičnosti samog uređaja ili baterije, pa je najbolje da se o detaljima vezanim za bateriju informišete pre kupovine.

Foto: Pexels.com

 
Kako ostvariti garanciju na telefon?

U slučaju kvara telefona, neophodno je da se izvrši reklamacija uređaja, što možete učiniti u prodavnici u kojoj ste telefon kupili ili direktno u ovlašćenom servisu.

Prodavac, operator ili ovlašćeni servis, u zavisnosti od toga gde ste uložili reklamaciju na telefon, ima zakonski rok od osam dana da odgovori na vašu reklamaciju, u smislu da vas obavesti o tome da li je ona prihvaćena ili ne, kao i o načinu rešavanja reklamacije. U slučaju da je vaša reklamacija prihvaćena, rok za konačno rešavanje je 30 dana.

Kada imate pravo na zamenu telefona ili na povrat novca?

Ukoliko se kvar na uređaju dogodio u prvih šest meseci od dana kupovine, tada kupac ima zakonsko pravo da bira na koji način želi da reklamacija bude rešena - popravkom uređaja, zamenom uređaja ili povratom novca. Važno je da se o tome na koji način želite da reklamacija bude rešena izjasnite odmah, tj. u trenutku kada ste uređaj odneli na reklamaciju.

Ako je do problema na uređaju došlo nakon šest meseci od dana kupovine, Zakon o zaštiti potrošača vam ne daje mogućnost da odlučujete o tome na koji će način reklamacija biti rešena, već o tome odlučuje ovlašćeni servis. No, čak i tada se može dogoditi da vam telefon bude zamenjen novim ili da vam bude vraćen novac, ukoliko ovlašćeni servis ustanovi da je popravka uređaja nemoguća ili da je ekonomski neisplativa za davaoca garancije odnosno saobraznosti.

Šta ako telefon nije kupljen u ovlašćenoj prodavnici?

Imajte u vidu da sve do sada navedeno ne važi u slučaju da telefon niste kupili u ovlašćenoj prodavnici, tj. putem zvaničnog prodajnog kanala kompanije koja je proizvela telefon. Zakon o zaštiti potrošača štiti kupce koji su telefone kupili kod ovlašćenih prodavaca.

 

Ostavite komentar