Vesti > Srbija

Međunarodna konferencija "Vizija nula za Balkan"

Konferencija ima za cilj promociju pristupa bezbednog sistema i vizije nula, sa akcentom na ranjive kategorije učesnika u saobraćaju

Izvor: K1info

15/05/2023 > 18:37

podeli vest:

Međunarodna konferencija "Vizija nula za Balkan"
Foto: Promo foto


Agencija za bezbednost saobraćaja (ABS) i Međunarodna federacija za puteve (IRF Global) organizuju međunarodnu regionalnu konferenciju "Vizija nula za Balkan" u Beogradu 15. i 16. maja 2023. godine u okviru druge decenije akcije Ujedinjenih nacija za bezbednost na putevima (2021-2030) i u toku sedme UN globalne nedelje bezbednosti saobraćaja.

Konferencija ima za cilj promociju pristupa bezbednog sistema i vizije nula, sa akcentom na ranjive kategorije učesnika u saobraćaju, jačanje regionalne saradnje i institucionalnih kapaciteta, razmenu uspešnih praksi i znanja iz sveta i Evrope, kao i prezentaciju inovacija koje sprečavaju stradanje lica u saobraćajnim nezgodama.

Foto: Promo foto

 

Ovo je druga po redu regionalna konferencija ovog tipa i označava početak novih oblika međunarodne saradnje kako bi se sprečile kontinuirane povrede u saobraćaju, odgovorne za oko 1.350.000 smrtnih slučajeva godišnje u svetu.  Region Balkana trenutno ima značajno veći udeo smrtnih slučajeva i ozbiljnih povreda u saobraćajnim nezgodama na milion stanovnika nego u EU27. Na putevima Republike Srbije je samo tokom prošle 2022. godine život izgubilo 553 lica, što je za 43% više poginulih lica prema broju stanovnika u odnosu na evropski prosek. U prethodnih 30 godina, izgubljeno je 30.000 života, što je veličina jednog manjeg grada u Srbiji.

- Takvi gubici se mogu sprečiti i zato je neophodno da svi zajedno, sve institucije Republike Srbije, radimo na unapređenju bezbednosti saobraćaja na putevima i na stvaranju bezbednog sistema. Gubici u životima, ljudskom kapitalu i infrastrukturi predstavljaju ogroman trošak za zajednice. Vizija nula mora postati prioritet svih nas, a to znači da nijedan gubitak života niti teška povreda u saobraćaju nisu prihvatljivi - naglašava Branko Stamatović, v.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.

Gosti ovogodišnje konferencije su najistaknutiji svetski stručnjaci iz ovih oblasti, visoki predstavnici međunarodnih organizacija, predstavnici nacionalnih institucija država regiona, predstavnici domaćih institucija i stručnjaci iz oblasti transporta, puteva i bezbednosti saobraćaja, kao i kompanije koje će izložiti najnovije tehnologije. Dolazak je potvrdilo oko 300 gostiju, među kojima preko 90 stranaca iz više od 30 zemalja sveta.

Foto: Promo foto

 

Umesto ministra unutrašnjih poslova Bratislava Gašića, konferenciju je zvanično otvorio državni sekretar Miinistarstva unutrašnjih poslova Željko Brkić, na otvaranju je govorio i Miroslav Alempić v.d. pomoćnika ministra za drumski transport, puteve i bezbednost saobraćaja, kao i Tomislav Janković, narodni poslanik i zamenik predsednika Odbora za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i komunikacije.

Neki od učesnika i govornika na konferenciji su i zamenik sekretara Ekonomske komisije UN za Evropu (UNECE) Dmitri Marijašin, potpredsednik Evropske investicione banke (EIB) Kris Piters, predsedavajući Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja (ETSC) Antonio Avenoso, predsedavajući Foruma evropskih instraživačkih instituta za bezbednost saobraćaja (FERSI) Rob Inink, predsednik Komiteta IRF za bezbednost na putevima, Filip Vijers. Konferenciju je podržala i Transportna zajednica koja će u sklopu konferencije. održati sastanak Tehničkog komiteta.

Institucije Republike Srbije, takođe, predstavljaju svoj rad i napredak u ovoj oblasti, prezentacije će održati Ministarstvo unutrašnjih poslova - Uprava saobraćajne policije, Agencija za bezbednost saobraćaja, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, JP "Putevi Srbije", kao i Sekretarijat za saobraćaj Grada Beograda.

- IRF Global je ponosan na partnerstvo sa Agencijom za bezbednost saobraćaja Republike Srbije u sazivanju ove značajne regionalne konferencije o bezbednosti na putevima u cilju podrške jačanju kapaciteta, prekograničnoj saradnji i ulaganjima u inovacije koje spasavaju živote u borbi protiv krize povreda u saobraćaju koja je odgovorna za 6.500 smrtnih slučajeva godišnje na Zapadnom Balkanu - kaže Filip Vijers, predsednik Komiteta IRF Global za bezbednost na putevima.

Foto: Promo foto

 

Ova globalna organizacija, sa sedištem u Vašingtonu, postoji od 1948. godine i ima mrežu članova u više od 70 zemalja sveta čija je misija da podstiču i promovišu razvoj i održavanje boljih, sigurnijih i održivijih puteva, a organizovanje međunarodnih i regionalnih konferencija jedan je od načina na koji se ovo postiže. Agencija za bezbednost saobraćaja je članica IRF Global.

Međunarodna federacija za puteve (IRF Global) je globalna neprofitna organizacija, sa članovima u preko 70 zemalja koji predstavljaju vlade, akademije, udruženja, istraživačke institucije i privatni sektor.

Osnovan 1948. godine u Vašingtonu, DC, IRF Global je odigrao značajnu ulogu u oblikovanju svetskih putnih mreža pružajući izvore znanja svetske klase, usluge zastupanja i programe kontinuiranog obrazovanja, koji zajedno nude globalno tržište za najbolje prakse i rešenja u industriji.

Dok IRF Global slavi 75. godišnjicu, iznova potvrđuje svoju posvećenost promovisanju razvoja putne infrastrukture svetske klase koja je bezbedna, efikasna i održiva. Organizacija se raduje nastavku rada sa svojim članovima, partnerima i zainteresovanim stranama na postizanju ovog važnog cilja.

IRF Global je ponosan na partnerstvo sa Agencijom za bezbednost saobraćaja Srbije u sazivanju ove značajne regionalne konferencije o bezbednosti na putevima u cilju podrške jačanju kapaciteta, prekograničnoj saradnji i ulaganjima u inovacije koje spasavaju živote u borbi protiv krize povreda u saobraćaju koja je odgovorna za 6.500 smrtnih slučajeva godišnje na Zapadnom Balkanu.

Foto: Promo foto

 

- Balkanske zemlje su blisko upoznate sa veličinom ovog izazova, a vaše vlade su javno podržale postizanje "Vizije nula" smrtnih slučajeva i ozbiljnih povreda na putevima. Ali, da ne bude zabune, pred nama je još težak put i ne treba da se plašimo iskrenog i transparentnog dijaloga o tome koliko će to koštati da se politički i finansijski sprovede - rekao je Filip Vijers, predsednik Komiteta IRF za bezbednost na putevima i dodaje da je događaj kao što je ovaj, važan katalizator za saradnju koja je od neprocenjive vrednosti za postizanje cilja Vizija nula.

Predsednika IRF Global, dr. Bil Sovel, poručuje: "Naša industrija je dobila nove mandate da ostane bez vozača, prepolovi smrtne slučajeve na putevima do 2030. i postigne neto nultu emisiju do 2050. Ova ambicija može biti podržana samo ako je naš sektor ujedinjen u svojim naporima. Pod mojim predsedavanjem, IRF će nastaviti da neguje partnerstva sa vladama, razvojnim institucijama, preduzećima i akademskim krugovima širom sveta kako bi ova vizija postala stvarnost".

Srbija je u protekloj deceniji ostvarila značajan napredak u unapređenju sistema bezbednosti na putevima. Srbija je u periodu od 2011. do 2021. uspela da smanji broj poginulih za 27,8 odsto.

Ovo dostignuće je rezultat razvoja nacionalnih institucija za bezbednost na putevima, ulaganja u visokokvalitetne putne mreže, obnavljanja voznog parka, efikasnog upravljanja brzinom i korišćenja savremene primene zakona na autoputevima, dostupnosti podataka o bezbednosti na putevima i indikatora za donošenje kvalifikovane strateške odluke, i namenska sredstva za bezbednost na putevima.

Foto: Promo foto

 

Zaista, srpski primer kako da se unapredi nacionalni sistem bezbednosti na putevima, posebno upravljanje bezbednošću na putevima, mogao bi da se podeli sa drugim državama članicama UNECE.

Ipak, Srbija je i dalje daleko od najuspešnijih zemalja u Evropi. I dalje ima mnogo veći udeo smrtnih slučajeva u saobraćajnim nezgodama na 100.000 stanovnika nego u EU27: 7,5 u poređenju sa 5,1 u EU27.

Ovi gubici - u životima i ljudskom kapitalu - predstavljaju ogromnu cenu koju treba da snose zajednice i oni se mogu sprečiti.

Mi u UNECE pozivamo kreatore politike, stručnjake za transport i sve relevantne aktere u Srbiji da ponovo razmisle o mobilnosti, usklade svoje akcije i preduzmu korake kako bi osigurali da putevi budu bezbedni za sve korisnike svuda.

Sistem bezbednosti na putevima mora se nadograditi imajući na umu one najugroženije; posebno ranjivi korisnici, kao što su pešaci, biciklisti i motorni dvotočkaši.

U tom smislu, podstičemo kreatore politike u Srbiji da poboljšaju bezbednost saobraćaja u urbanim sredinama, uvedu strožu kontrolu prekoračenja brzine, fokusiraju se na nedostatke na putevima koji dovode do teških i fatalnih povreda i razmotre kako se napredna tehnologija može iskoristiti za podršku bezbednosti u saobraćaju.

Foto: Promo foto

 

Ključ uspeha daljih napora je priznanje da nijedan nivo smrti ili ozbiljne povrede nije prihvatljiv - poznat kao pristup bezbednog sistema.

- U 2022. godini smrtni slučajevi na putevima odneli su skoro 1.300 života na Zapadnom Balkanu. Zajedno sa našim partnerima, moramo da preduzmemo odlučnu akciju da sprečimo ovaj ogroman gubitak života i ekonomskih rezultata. Kroz Politiku kreditiranja transporta EIB-a, posvećeni smo davanju prioriteta projektima i aktivnostima koje pomažu da se ubrzaju bezbedni i održivi transportni sistemi sutrašnjice. Na zapadnom Balkanu, podržavamo ključne transportne projekte u okviru Ekonomskog i investicionog plana, pri čemu su investicije EIB-a u regionu do danas dostigle blizu 6 milijardi evra. Pored toga, pružamo savetodavnu podršku za pripremu i implementaciju visokokvalitetnih transportnih projekata koji promovišu bezbednost, pristupačnost i održivost.

Evropska investiciona banka je kreditna ruka Evropske unije. To je najveća multilateralna finansijska institucija na svetu i jedan od najvećih pružalaca klimatskih finansija sa preko 60 godina iskustva i stručnosti u finansiranju projekata - unutar i van Evropske unije. Kombinovana stručnost naših ekonomista, inženjera, finansijskih analitičara i socijalnih stručnjaka osigurava kvalitet i održivost projekata u različitim sektorima. U 2022. godini, EIB je osnovala EIB Global, specijalizovani ogranak posvećen povećanju uticaja međunarodnih partnerstava i razvojnog finansiranja van EU, i ključnog člana tima za Evropu koji radi na podršci "Globalna kapija". 

Foto: Promo foto

 

Forum evropskih istraživačkih instituta za bezbednost saobraćaja (FERSI) sastoji se od 21 člana - kao što je Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije.

Članovi FERSI-a svojim nacionalnim vladama, EU i mnogim drugim zainteresovanim stranama pružaju naučna saznanja zasnovana na dokazima koja su od vitalnog značaja za sprečavanje saobraćajnih nezgoda, smanjenje povreda i spasavanje života.

Osnova našeg zajedničkog pogleda na bezbednost na putevima, nazvanog "Vizija nula" ili "Pristup bezbednog sistema", jeste da su svi učesnici u saobraćaju ponekad rasejani, prave greške i ranjivi su. Saobraćajni sistem u celini, odnosno putevi, vozila, signalizacija, zakonska regulativa itd. treba da budu dizajnirani tako da učesnici u saobraćaju ne budu ometani ili dovedeni u iskušenje, da se ne suočavaju sa komplikovanim situacijama u kojima se greške lako prave i u nesrećnom slučaju je neizbežna nezgoda, već da su zaštićeni od ozbiljnih povreda.

Ovo je posebno važno za ranjive kategorije učesnika u saobraćaju kao što su pešaci, biciklisti i vozači dvotočkaša. Da bismo realizovali održivu urbanu mobilnost, moramo da promovišemo ove aktivne i zelene načine, ali s obzirom na njihovu ranjivost potrebna je posebna pažnja za njihovu bezbednost.

FERSI stoga pozdravlja inicijativu IRF-a i Agencije da organizuju događaj 'Vizija nula za Balkan' i sa zadovoljstvom daju svoj doprinos.

 

Ostavite komentar