Priče > Društvo

3. MAJ NE MOŽEMO I NE SMEMO DA ZABORAVIMO! Đukić Dejanović za K1: Kako izgleda školstvo posle TRAGEDIJE U RIBNIKARU?

Ministarka prosvete ističe da učitelji danas balansiraju u komunikaciji sa problematičnom decom

Izvor: K1info

Autor: Kristina Jokić

12/04/2024 > 14:09

podeli vest:

3. MAJ NE MOŽEMO I NE SMEMO DA ZABORAVIMO! Đukić Dejanović za K1: Kako izgleda školstvo posle TRAGEDIJE U RIBNIKARU?
Foto: ATA Images/Tanjug/Vladimir Sporčić


U Beogradu se 3. maja, dogodila nezapamćena tragedija, u kojoj je 14-godišnji K.K., ušetao u OŠ "Vladislav Ribnikar", koju i sam pohađa na Vračaru i ubio osam đaka i obezbeđenje, dok je nastavnicu istorije i još šest đaka ranio.

Prof. dr Slavica Đukić Dejanović u emisiji "Kec na jedanaest" na televiziji K1 kaže, da se u današnje vreme, i u obrazovnom sistemu dosta toga promenilo, kao i da deci profesori više nisu autoritet. Ministarka prosvete ističe, da učitelji danas balansiraju u komunikaciji sa problematičnom decom.

- To je svojstvo, da pokušamo da se ne zamerimo, a onda to pređe u svoju suprotnost. Ipak, postoje linije i granice. Mislim da su nastavnici svesni da pojedina deca dolaze sa lošim sistemom vrednosti iz svojih porodica, da osećaju da nisu deca kriva, već da nisu došla dovoljno vaspitana u školu i da bi htela da napravi balans. Želi da joj sva deca budu ista. Ako dete kontinuirano remeti atmosferu, remeti drugu decu, agresivno se ponaša, ne treba da ga stigmatizuje, ali treba da pozove roditelje tog deteta, treba da se uključe pedagog i psiholog, treba da se napravi program za to dete, jer je i za njega dobro da ne bude neprijateljski raspoloženo prema drugom detetu - kaže Slavica Đukić Dejanović i dodaje:

Foto: Youtube PrintScreen/K1 Televizija

 

- Nije samo mera smanjiti ocenu iz vladanja, nego jednostavno treba formirati tim koji će raditi na prevenciji nasilja, ako je dete bilo vrlo agresivno, zavisno od nivoa nasilja ili sprečavanje nasilja. Kako se razgovara sa drugom decom, kako sa problematičnim detetom, šta je uloga roditelja, pedagoga, psihologa - dodaje ministarka.

Evolucija u školstvu

- Zvanično, ta evolucija je praćenje efekata mera i pod zakonskih akata koje smo doneli. Pošto smo taksativno napisali koje su procedure za slučaj neadekvatnog ponašanja deteta, procedure kada roditelji uoče da neki nastavnik ne radi najadekvatnije svoj posao i čini se da ne ocenjuje kvalitetno, ne predaje kvalitetno. Pošto smo sve to stavili jasno na papir, hoćemo do kraja ove školske godine, da vidimo kakav je utisak roditelja, nastavnika i kako se to odražava na sistem vrednosti dece. Da li smo nešto popravili i koliko. Koliko su te mere urodile plodom. Da bismo pravili izmene, moramo da imamo neke argumente. Tim oko ministra je da osluškuje nastavnike, roditelje i decu, da bude hrabar i odgovoran.

Foto: ATA Images

 
Nož kod đaka u rancu u OŠ "Vladislav Ribnika"

- Dete u čijem rancu je nađen nož, nije doneo nož. Stavljen mu je nož. Čitav niz institucija je radilo na tome i doneo zaključak da to dete nije donelo nož. Prevencija je ipak ovde dala rezultat. Uočeno je da je nož u jednom rancu, nož koji je kupljen, nije korišćen, nije bilo nikakvih posledica i veoma brzo su reagovale sve institucije. Svi roditelji čija su deca uključena u priču su informisani, preduzete su mere, ali se radi o osetljivim podacima, jer su deca maloletna. Proces je završen na način, za koji se ja nadam, najadekvatniji za situaciju kakva je bila - kaže dr Slavica Đukić Dejanović.

Slavica Đukić Dejanović naglašava da 3. maj ne sme i ne može da se zaboravi.

- Radna grupa za Memorijalni centar, gde je dvoje roditelja dece koje nažalost nema u radnoj grupi, zatim predstavnici ministarstva prosvete, kulture, za javna ulaganja, predstavnici viktimološkog društva Evrope i Srbije, predstavnici grada Beograda, V.D. direktora škole, predstavnik Vračara kao opštine, svi oni ozbiljno rade i usaglašava se način na koji će se negovati sećanje, a biće raspisan konkurs i sam memorijal će se u neko dogledno vreme praviti.

Foto: Tanjug printscreen

 

- Najbitnija je ideja o tome, koja je poruka, sadržaj i negovanja na tragediju koju smo imali treba da postignemo i tu će se zaista roditelji stradale dece imati odlučujuću ulogu, a ljudi određenih struka realizovati kako će prostor izgledati. Početak maja će nam uvek biti tužan, imaćemo bol, sećanje, da se to niti sme, niti može zaboraviti i da je najbitnija poruka, koliko je god moguće se više nigde ne dogodi. Jako je važno preseći priče da Ribnikar više neće biti škola. Jedan deo škole funkcioniše, čak i nakon traume. Učestvuju na raznim takmičenjima, jeste prostor skučen, ali će se tražiti rešenje i za taj druge deo zgrade u kojem su deca.

Pedagoška zanimanja nisu popularna

Đukić Dejanović je objasnila je kakvo je stanje nastavnika po osnovnim školama, kako u "Ribnikaru", tako i drugima po Srbiji, pa se osvrnula zbog čega ih ima nedovoljno.

- Nisu popularna zanimanja. Plate prosvetnih radnika su bile jako niske. Moramo da pojednostavimo i saznamo zašto ljudi ne vole prosvetu i ne žele da predaju deci. U Ribnikaru nema nastavnika matematike, inače ih nema dovoljno. Engleski, Nemački, Srpski, Matematika, Informatika, Fizika, to su deficitarni predmeti. Uradili smo tako da smo dali 19 hiljada i sto, svakom studentu, druge i treće godine, koji se sprema za pedagoški rad iz ovih oblasti. Za vreme studija smo ga stimulisali da ima neki dinar, iako nije veliki, ali najvažnije je ugled tih ljudi. Mislim da kada neko radi težak posao, kada se ozbiljno priprema, a nema zadovoljstvo. Ne očekuje taj profesor aplauz, ali očekuje da njegov učenik bude dobar na takmičenju, da bude u konkurenciji sa drugom decom, ali posebno da ga poštuju roditelji i deca.

Objasnila je kako da se prepozna kod nastavnika ili deteta da ima agresivne tendencije.

- Kada ga pitate da li se plaši, on automatski kaže da nije, jer je naučen od roditelja da se dečaci ne plaše, a vidite da mu se zenice šire, bled je i podrhtava. Od nekih somatskih parametara koji su vrlo važni u prepoznavanju mentalnog funkcionisanja do načina kako dete sedi, kako profesor dok predaje stoji i kako se kome obraća. Postoji niz paramatera. Preko 2600  pedagoga i psihologa je edukovano, da radi na podizanju nivoa znanja iz domena mentalnog zdravlja sa decom i nastavnicima u školi - zaključila je dr Slavica Đukić Dejanović u emisiji "Kec na jedanaest" na televiziji K1. 

 

Ostavite komentar