Priče > Biznis

A MALDIVI mame li mame... Agencije pred "KAŽNJENIČKIM POREZOM", jer organizuju putovanja u ofšor destinacije

Uvođenjem poreza od 25% ugrožavaju se osnovna prava rada turističkih agencija i to je zaista nepojmljivo, tvrdi Seničić

Izvor: K1info

09/02/2023 > 17:30

podeli vest:

A MALDIVI mame li mame... Agencije pred "KAŽNJENIČKIM POREZOM", jer organizuju putovanja u ofšor destinacije
Foto: Unsplash.com


Da li ćemo ubuduće na Maldive putovati samo u svojoj režiji? Turističke agencije zbog prodaje aranžmana u ofšor zonama moraju da plate dodatni porez od 25 odsto. JUTA se obratila Ministarstvu finansija sa molbom da se pronađe rešenje za agencije koje usluge realizuju kao posrednici. 

Gosti emisije „Uranak“ tim povodom danas su bili direktor JUTE Aleksandar Seničić i ekspertski konsultant Monika Husar koji su objasnili šta za turizam znači ovaj dodatni porez. Prema njegovim rečima, ne radi se o novom porezu. 

- Radi se o Zakonu o porezu na dobit pravnih lica gde u jednom delu tog zakona stoji na koji način treba da se plati porez ukoliko se posluje zemljama sa takozvanim preferencijalnim sistemom. Njih ima pedesetak i to su te ofšor zone, između ostalog Maldivi i Hongkong. Problem je što kada turistička agencija organizuje putovanje na Maldive to radi kao posrednik. To podrazuneva da nađemo smeštaj na Maldivima, avio-kartu i sve ostalo, a kada se izvrši transfer novca direktno u neku od ovih ofšor zona, Poreska uprava tvrdi da moramo da platimo 25 odsto na ukupan promet koji je ostvaren plaćanjem preko računa. To je apsurd, jer su naše zarade od aranžmana do deset odsto bruto vrednosti.

Ipak, nije samo to problem, tvrdi on.

Seničić je istakao da je još jedan apsurd u tome što ovih obaveza nema ako putnik sam organizuje putovanje u neku od takozvanih ofšor destinacija.

- Kada putovanje organizujete preko turističke agencije iz Nemačke i uplatite novac na njihov račun - onda nema poreza, odnosno, ukoliko vi individualno organizujete putovanje preko nekog rezervacionog sistema ili hotela na Maldivima nemate dodatni porez. Uvođenjem ovog poreza ugrožavaju se osnovna prava rada turističkih agencija i to je zaista nepojmljivo. Ovako nešto se ne dešava ni u našem okruženju, ali ni u svetu.

Retroaktivna rešenja

Aleksandar Seničić je u „Uranku“ danas kazao i da je pet ili šest turističkih agencija dobilo retroaktivna rešenja sa milionskim iznosima koje će morati da plate.

- Problem je u tome što ne dolazimo u situaciju da razgovaramo sa Ministarstvom finansija. U pet agencija su već bile kontrole nakon čega su im izdata prvostepena rešenje o naplati tog poreza. To su milionski porezi, jer se radilo retroaktivno za poslednjih nekoliko godina. Polovina tih agencija sigurno neće moći da plati te iznose zbog čega će biti primorani da zatvore svoje firme.  Ovo je jedna apsurdna situacija. Treba samo malo dobre volje u Ministarstvu finansija da ovu stvar rešimo. Mi smo se raspitivali i ni u jednoj drugoj zemlji u okruženju odredbe zakona se ne odnose na turističke usluge, već se veoma jasno zna na šta se ti zakoni i odredbe odnose.

 

Šta znači porez od 25% i kako se primenjuje?

Seničić je istakao da ne bi trebalo mešati PDV i ovaj porez. 

- To su dve različite stvari. Turističke agencije su povlašćene kada je reč o PDV-u. Mi ga plaćamo samo na razliku u ceni aranžmana s obzirom na to da smo posrednici u našem poslovanju. Dakle, kada se pokriju svi troškovi koje podrazumeva turistički aranžman ona razlika u ceni koja je zarada agencije podleže PDV-u od 20 odsto.  Ovde ne pričamo o tome. Ovde se radi o ukupnom prometu. Ako je agencija platila 2.000 hiljade evra aranžman mora da plati još 750 evra poreza, a vi ste na tom aranžmanu zaradili 200 evra. Morate da platite neki uslovno rečeno kažnjenički porez, jer ste trgovali, odnosno, radili sa zemljama koje su u preferencijalnom poreskom sistemu. Pokušavamo da razjasnimo da mi ne radimo ništa što je nelogično i nije dokazivo. Potpuno razumem državu koja hoće da spreči fiktivne zakupe smeštaja na tim destinacijama, jer ako bismo imali fiktivan ugovor o zakupu deset soba na Maldivima - nemamo razloga da se bunimo, jer u tom slučaju ne možemo utvrditi da nije u pitanju pranje novca. Ovde ne pričamo o fiktivnom  zakupu, već o tome da kada putnik dođe rezervišemo aranžman i pošaljemo ga u određeni hotel. To je lako dokaziva stvar i na tu uslugu ne može da se naplati ta vrsta poreza, jer se ne radi o prometu koji nije dokaziv - objasnio je Seničić u „Uranku“.

Foto: Youtube PrintScreen/K1

 
Nema odgovora dva meseca 

Direktor JUTE kaže da već dva meseca nema nikakav odgovor od Ministarstva finansija, ali da ima spreman predlog sa kojim će im se predstaviti.

- Predložićemo im da se za aranžmane koji su dokazivi, dakle za one za koje možemo dati konkretne dokaze ne naplaćuje porez od 25 posto, jer nema nikakvih razloga za tako nešto - kaže Seničić i dodaje da su u Americi ovi zakoni jasno definisani.

- SAD nema tu vrstu poreza za turističke usluge. Postoji porez o sprečavanju pranja novca, ali je potpuno drugačiji. U njemu je vrlo jasno i taksativno navedeno koje usluge su u pitanju i koji se promet obavlja prema tim destinacijama da bi se oporezivao na taj način. Kod nas u zakonu stoji ostale usluge, a to može da bude svašta. 

Ako ne bude dogovora, putovanja će poskupeti

Seničić je objasnio da ukoliko Ministarstvo ne bude imalo sluha za njihovo rešenje, i agencije će početi da aranžmane za ofšor destinacije organizuju preko posrednika u drugim zemljama. 

- Ono  što će uvođenjem ovog poreza napraviti na tržištu je da će sprečiti onog ko je odredio da se bavi turizmom da umesto da radi direktno sa hotelom na Maldivima i da ljudima bude jeftinije, raditi preko posrednika u Nemačkoj ili Austriji i prodavati sve daleko skuplje - rekao je Aleksandar Seničić i dodao da će u tom slučaju značajno poskupeti cene aranžmana u turističkim agencijama. 

- Agencije će biti primorane da se okrenu alternativama, odnosno, kompanijama iz Nemačke preko rezervacionih  sistema što je za putnike znatno skuplje. 

Foto: Youtube PrintScreen/K1

 
Oprez prilikom putovanja u svojoj režiji 

Monika Husar, konsultant za odnose sa javnošću, u „Uranku“ na televiziji K1, objasnila je na šta ljudi najviše treba da obrate pažnju ukoliko odluče da putuju u samostalnoj režiji na neku egzotičnu destinaciju.

- Potrebno je da se raspitaju gde odlaze. Ono što je specifično za Maldive je to da ukoliko idete na određena ostrva postoje posebna pravila za turiste - od toga kako se razgovara sa lokalnim stanovništvom, do toga da se ne služi alkohol, a ženama je na pojedinim plažama zabranjeno da se kupaju u bikiniju. Treba dobro da razmisle da li su spremni na te ustupke, a onda i da biraju neke dobre, sigurne i dobro ocenjene hotele i apartmane, kao i avio-kompanije bez obzira na to što su lowcost (niskobudžetne). Među njima, takođe, postoji razlika. Treba da pronađete slična iskustva od ljudi sa interneta koji su putovali na taj način, odavde ili iz inostranstva, koji će vam pomoći da se spremite za jedan takav put. Nije komplikovano, samo je potrebno malo više vremena da sve organizujete - zaključila je Monika Husar.

 

Ostavite komentar