OVO JE NAJČEŠĆA PREVARA PRI KUPOVINI POLOVNIH AUTOMOBILA: Evo kako da prepoznate lažnog prodavca
podeli vest:
Ne dešava se previše često, ali činjenica je da i dalje ima ljudi koji uplate kaparu za vozilo koje nikada nisu videli, a da prodavac potom nestane bez traga. Zato kaparu nikada ne treba davati nepoznatim osobama, niti za automobile koje niste lično proverili.
Jedan kupac je uplatio prodavcu (fizičkom licu) određenu sumu novca i to na ime troškova goriva i putarine, jer je navodno prodavac morao da pređe 450 kilometara da bi došao na dogovorenu adresu. U jednom trenutku, prodavac je samo prestao da se javlja na telefon, a novac, naravno, nije vratio.
Preterano niska cena u oglasu – poziv na oprez
Prva "crvena zastavica" je nerealno niska cena oglašenog automobila. U navedenom slučaju, prodavac je oglasio Volkswagen Golf 7, 2014. godište za 3.500 evra.
Dakle, ukoliko kupujete automobil, proverite na oglasima kako se kreću cene za model i godište koje vas interesuje. Evo još par stvari koje mogu ukazati na pokušaj zloupotrebe:
- Tekst i opis deluju da su generisani automatski, često sa lošim prevodom na naš jezik
- Broj telefona iz oglasa nije u funkciji ili je pogrešan
- Kupcu se nudi automobil koji se nalazi u inostranstvu i prodavac izbegava ličnu komunikaciju
Na ovo dodajemo još jednu važnu stvar - fotografije. Prodavac kome je zaista stalo da proda vozilo potrudiće se da kroz fotografije približi stvarno stanje vozila. Dakle, ukoliko vidite da su fotografije baš lošeg kvaliteta ili da ne odgovaraju opisu vozila, potrebna je dodatna opreznost.
Najveći broj prevara dešava se tako što kupci uplate kaparu, a da prethodno nisu imali prilike da lično upoznaju vlasnika i da nisu imali prilike ni da pogledaju uživo “novog ljubimca”. Kao posledica, logično, može se desiti da prodavac jednostavno nestane, ali takođe postoji mogućnost i za drugi scenario: a to je da odete recimo u drugi grad da preuzmete automobil, ali tamo uviđate da je vozilo u mnogo lošijem stanju nego što je izgledao na „prvu loptu“. Možda ovde nema elemenata za prevaru, ali razočarenje će svakako ostati.
Kako onda čovek da se zaštiti?
Jedan od osnovnih pravnih instituta koji ugovornim stranama daje sigurnost da će ugovor biti izvršen jeste kapara.
Međutim, osnovna zabluda vezana uz kaparu u praksi jeste da strane u pravnom poslu kaparu shvataju pogrešno, kao obezbeđenje da će ugovor biti zaključen. Svrha kapare je obezbeđenje izvršenja ugovora, a ne njegovog zaključenja, što podrazumeva da je ugovor već zaključen da bi se mogao izvršiti.
Član 79. Zakona o obligacionim odnosima navodi sledeće: ako je u trenutku zaključenja ugovora jedna ugovorna strana dala drugoj izvestan iznos novca ili izvesnu količinu drugih zamenljivih stvari kao znak da je ugovor zaključen, ugovor se smatra zaključenim kada je kapara data, osim ako nešto drugo nije ugovoreno.
Dakle, kapara je sredstvo obezbeđenja ugovornih obaveza, ali i znak da je ugovor zaključen jer se predaje u trenutku zaključenja ugovora. Daje se na osnovu ugovora o kapari u kojem je navedeno da novac ili druge zamenljive stvari čine kaparu. Iz toga sledi da kaparu ne možemo pretpostaviti, već da je moramo ugovoriti.
Naravno, treba imati u vidu da se ponekad dešava da kupci ostanu bez novca, čak i kada dobiju prodavca na sudu. Razlozi za to mogu biti višestruki: od toga da prevarant jednostavno nema novac, niti zaposlenje, pa ne može da mu se oduzima od plate, pa do toga da nema imovinu koja može da se oduzme ili proda… Koliko je teško povratiti novac, kada prodavac jednostavno nestane, uzalud je i pričati…
Ukoliko ne znate ništa o osobi koja prodaje automobil zaključite Ugovor o kapari. Nije ni svejedno kome dajete kaparu. Na auto-placevima, naročito onim koji su dugo u poslu, rizik je svakako daleko manji u odnosu na transakciju kada vozilo kupujete od osobe iz drugog grada o kojoj ne znate apsolutno ništa, pišu Polovni automobili.
BONUS VIDEO:
TOP 10 NAJPRODAVANIJIH AUTOMOBILA Srbi ne žale pare na džipove, a evo šta još od vozila ide ko alva
Prodaja novih vozila u Srbiji raste. Veliki skok je na tržištu hibrida i električnih vozila, najviše pali dizelaši. Čak 49% kupljenih novih vozila je iz SUV klase!
05.11.2025
AutomobiliSNEG POSLE MAGLE U NOVEMBRU STIŽE U GRADOVE? Meteorolog Nedeljko Todorović nam otkriva da li će se zabeleti Beograd
Kada možemo da očekujemo da pada sneg u gradovima Srbije, i da li ga je magla prethodnih dana najavila, otkriva meteorolog Todorović.
15.11.2025
Vesti
Ostavite komentar