Fun Box > Automobili

KAD ŠUMADINAC NAPRAVI "LJUTU MAŠINU" Rade iz Kragujevca izradio repliku prvog automobila uvezenog u Srbiju (FOTO)

Autor: Aleksandar Bečić

Izvor: RINA

13/11/2025 > 18:20

podeli vest:

KAD ŠUMADINAC NAPRAVI "LJUTU MAŠINU" Rade iz Kragujevca izradio repliku prvog automobila uvezenog u Srbiju (FOTO)
Foto: RINA


Zaljubljenik u stare automobile Radoslav Matović iz Kragujevca nije odustao dok nije potpuno sam, deo po deo i ručno napravio repliku prvog automobila u istoriji koji je uvezen u Srbiju. Bilo je to 1903. godine 3. aprila kada je u beogradsku železničku stanicu stigao automobil je marke "neselsdorf" pravljen je u mestu Koprivica, u današnjoj Češkoj, u fabrici iz koje je iznikla poznata "Tatra".

- Prvi automobil u Srbiju uvezao je oficir i sin bogatog trgovca Bože Radulovića, koji je taj model svega nekoliko meseci ranije video na sajmu u Beču. Još uvek nije poznato koliko ga je tada platio ali govorilo se da je reč o pravom bogatstvu. Pošto je to bila potpuna nepoznanica za tadšanji srpski svet, Raduloviću su angažovali fabričkog vozača i mehaničara da obuči beogradskog fotocinkografa Sretena Kostića da upravlja ovim skupocenim automobilom i on tako postaje prvi srpki vozač - kaže ta RINU Radoslav.

 

 

Na ideju da napravi repliku upravo tog modela Matović kaže da je došao sasvim slučajno i to videvši njegovu fotografiju. Od tada je Radoslav zasukao rukave i počeo da pravi deo po deo, za šta mu je bilo potrebno oko dve i po godine. Koristio je drvo jasena za veći deo kontrukcije, ali i kvake od prozora i ostali materijal koji mu se našao pri ruci dok je stvarao ovo pravo remek-delo. 

- Našao sam stari benzinski motor, jer su se tada oni koristili, uneo sam u svoju radionicu i po izgledu na fotografiji koju sam imao krenuo sam u pravljenje delova ručno. Krenuo sam od pravljenja šasije, a zatim i drugih delova, od vrata, instrument table, signalizacije i sedišta. Ono što je najbitnije u voznom je stanju. Zbog motora morao sam da stavljam usporivače, kako auto ne bi mogao da razvije neku veliku brzinu, već upravo onoliku koja je u to vreme bila predviđena, do 40 na sat - otkriva Radoslav.

Za kraj dodaje da mnogi nisu verovali da ću uspeti u svojoj nameri da napravi fantastičnu repliku prvog automobila uvezenog u Srbiju, i da su mnogi bili skeptični da će do kraja istrajati u svojoj nameri, ali ovaj Kragujevčanin ih je sve demantovao jer njegov automobil, neprocenjive vrednosti, jezdiće srpskim putevima.

U Velikoj Britaniji prodat je potpuno nov "mercedes" iz 1982. a više o tome pročitajte OVDE.

BONUS VIDEO

Ostavite komentar