Fun Box > Automobili

NOVA PRAVILA ZA AUTOMOBILE: Evo šta će biti dozvoljeno od 1. decembra 2025. godine

Autor: Hana Pantelić

Izvor: K1info

18/09/2025 > 11:36

podeli vest:

NOVA PRAVILA ZA AUTOMOBILE: Evo šta će biti dozvoljeno od 1. decembra 2025. godine
Foto: Shutterstock


Od 1. decembra 2025. godine, u Nemačkoj će biti dozvoljeno daljinsko upravljanje vozilima u javnom saobraćaju u okviru petogodišnje probne faze. To su vozila koja ne voze autonomno, već se daljinski kontrolišu od strane osobe iz posebnog centra, bez da se sama nalazi u vozilu.

Nemačko Ministarstvo saobraćaja usvojilo je novu uredbu o daljinskom upravljanju vozilima u drumskom saobraćaju (Sträßenverkehr-Fernlenk-Verordnung – StVFernLV), kojom je prvi put stvoren pravni okvir za ovu vrstu vožnje. Cilj je da se podrže inovacije u mobilnosti, a da se pritom ne zanemaruje bezbednost.

Moguće primene:

Deljenje automobila i robotaksi: Nakon upotrebe, vozila se mogu sama premestiti do sledećeg korisnika.

Autonomna vozila: Ukoliko naiđu na komplikovanu situaciju, upravljanje može preuzeti daljinski operater.

Ruralna područja i noćni saobraćaj: Robotaksi bez vozača može pružiti usluge tamo gde je transport manje razvijen.

Lokalni javni prevoz: Opštine mogu uvesti daljinski upravljana vozila kao dopunu postojećim linijama.

Logistika: Daljinsko upravljanje može poboljšati efikasnost transporta robe.

Mere bezbednosti i ograničenja:

Nova uredba predviđa stroge bezbednosne uslove kako bi se sprečili rizici:

  • Maksimalna brzina: 80 km/h.
  • U slučaju smanjenja kvaliteta veze, vozilo mora automatski smanjiti brzinu, a u slučaju prekida veze - bezbedno se zaustaviti.
  • Dozvoljeni su samo kontrolni centri sa više komunikacionih veza, jakim IT bezbednosnim sistemima i dobro obučenim operaterima, koji su pod stalnim nadzorom.

Do sada nisu zabeležene veće nesreće sa ovim vrstama vozila na javnim putevima.

Uticaj na druge učesnike u saobraćaju

Teleupravljana vozila donose nove izazove, kao što su:

  • Kašnjenja u prenosu signala
  • Potencijalni gubitak mrežne veze
  • Ograničen uvid operatera u situaciju na putu

Rizici od sajber napada

Međutim, uredba ozbiljno tretira takve rizike i propisuje rešenja kroz tehničke mere i protokole. Generalno, rizik za druge učesnike u saobraćaju nije veći nego kod konvencionalne vožnje, pod uslovom da su ispunjeni svi bezbednosni zahtevi.

Novi nemački propis otvara vrata novoj eri mobilnosti, u kojoj se daljinsko upravljanje vozilima koristi za veću efikasnost, fleksibilnost i bezbednost, posebno u urbanim sredinama, logistici i javnom prevozu – uz jasno definisane tehničke i bezbednosne standarde.

BONUS VIDEO:

Ostavite komentar