Vesti > Svet

ZATVARANJE ORMUSKOG MOREUZA UTICALO BI NA CENE NAFTE: Petina nafte u svetu prođe tom rutom!

Izvor: K1info/Tanjug

Autor: Milena Gačević

22/06/2025 > 18:29

podeli vest:

ZATVARANJE ORMUSKOG MOREUZA UTICALO BI NA CENE NAFTE: Petina nafte u svetu prođe tom rutom!
Foto: Pexels.com


Zatvaranje Ormuskog moreuza, o čemu konačnu odluku treba da donese najviše iransko bezbednosno telo, ograničilo bi trgovinu naftom i imalo bi uticaja na globalne cene ovog energenta. 

Moreuz leži između Irana i Omana, i povezuje Persijski zaliv na severu sa Omanskim zalivom na jugu i sa Arapskim morem, prenosi Rojters.

Moreuz je 33 kilometra širok na najužem delu, a pomorske rute za brodove široke su samo po tri kilometra u oba pravca.
Oko petine ukupne količine nafte u svetu prođe kroz ovaj moreuz.

Od početka 2022. do prošlog meseca, kroz ovaj moreuz dnevno je prolazilo između 17,8 miliona i 20.8 miliona barela sirove nafte i naftnih derivate, pokazuju podaci alitičke firme Vorteks, navodi agencija.

Članice organizacije OPEC - Saudijska Arabija, Iran, Ujedinjeni Arapski Emirati, Kuvajt i Irak - izvoze najveći deo svoje sirove nafte putem ovog moreuza, mahom u Aziju.

Emirati i Saudijska Arabija nastojali su da pronađu druge rute kako bi zaobišli Ormuski moreuz, navodi Rojters.
Neiskorišćeni kapaciteti postojećih naftovoda Emirata i Saudijske Arabije od oko 2,6 miliona barela dnevno mogli bi da budu na raspolaganju kako bi se izbegao moreuz, objavila je u junu prošle godine američka administracija za energetske informacije, navodi Rojters.

Katar, jedan od vodećih svetskih izvoznika tečnog prirodnog gasa, skoro sav gas prevozi putem Ormuskog moreuza.
Američka Peta flota, čije sedište je u Bahreinu, ima zadatak da štiti komercijalni brodski saobraćaj u ovom području, podsetio je Rojters.

Arapski proizvođači nafte, predvođeni Saudijskom Arabijom, 1973. godine su uveli naftni embargo zapadnim zemljama koje su podržavale Izrael u ratu sa Egiptom. 
Dok su u to vreme zapadne zemlje bile glavni kupci sirove nafte arapskih proizvođača, sada je to Azija.
SAD su u poslednje dve decenije više nego udvostručile proizvodnju naftnih derivata, tako da su od jednog od najvećih svetskih uvoznika postale jedan od glavnih izvoznika, navodi Rojters.

Tokom iransko-iračkog rata od 1980. do 1988. dve strane su nastojale da ometu uzajamni izvoz nafte u takozvanom “Tankerskom ratu”.

U julu 1988. sa američkog ratnog broda oboren je iranski putnički avion u kojem je poginulo svih 290 putnika  i članova posade, za šta je Vašington naveo da je u pitanju nesreća, dok je Teheran tvrdio da je reč o namernom napadu.
U januaru 2012. Iran je zapretio da će blokirati moreuz kao znak odmazde za američke i evropske sankcije. 
U maju 2019., četiri broda, uključujući dva saudijska tankera, napadnuta su kod obale Emirata, nedaleko od Ormuskog moreuza. 
Pored toga, iranske snage zaplenile su ukupno tri plovila, 2023. i 2024, takođe u blizini moreuza, a neke od tih akcija usledile su nakon što su SAD oduzele tankere povezane sa Iranom, podsetio je Rojters.
Iranski parlament odobrio je ranije danas zatvaranje Ormuskog moreuza, javila je Pres TV, dodajući da najviše bezbednosno telo Irana mora da donese konačnu odluku o ovoj meri.

Iran je prethodno pretio da će blokirati Ormuski moreuz, ključnu pomorsku arteriju za globalnu trgovinu naftom, kao odgovor na pritiske Zapada, preneo je Gardijan.

Prema izvorima iz pomorske industrije, komercijalni brodovi su već počeli da izbegavaju iranske vode oko moreuza.

BONUS VIDEO:

 

Ostavite komentar