Vesti > Srbija

HOĆE ODLIČNU PLATU, POŠTOVANJE I SLOBODNE DANE Da li su realni ti mladi ljudi?

Izvor: K1info/Tanjug

Autor: TANJUG

09/05/2025 > 10:26

podeli vest:

HOĆE ODLIČNU PLATU, POŠTOVANJE I SLOBODNE DANE Da li su realni ti mladi ljudi?
Foto: Freepik.com


Većina srednjoškolaca, njih oko 67 odsto, planira da nastavi obrazovanje i upiše željeni fakultet ili višu školu, dok mali procenat razmišlja o zapošljavanju, razvoju privatnog posla ili dodatnim kursevima, pokazalo je istraživanje koje je portal Startuj Infostud sproveo među mladima u Srbiji.

Kada je reč o tome koliko su zadovoljni trenutnim znanjem, oko dve trećine mladih smatra da ima adekvatna znanja o željenom poslu i karijeri, dok su mnogi i nezadovoljni pripremom za tržište rada, prilikama za zapošljavanje.

Podaci iz istraživanja naglašavaju ozbiljne izazove u tranziciji iz obrazovanja u poslovni svet pošto velika većina mladih smatra ovaj prelaz stresnim, dok više od polovine nije zadovoljno podrškom sistema i obrazovnih institucija.

Žene i stariji ispitanici u grupi od 20 do 28 godina ovaj proces doživljavaju kao stresniji i manje su zadovoljni podrškom sistema, što može ukazivati na veće pritiske sa kojima se suočavaju, a glavni izvori stresa su neodlučnost pri izboru zanimanja i nedostatak organizacionih veština, pokazalo je istraživanje.

Srednjoškolci su posebno zabrinuti zbog upisa željenog fakulteta, dok zaposleni ističu stres zbog izbora karijere.

Što se tiče očekivanja mladih od poslodavaca i poslodavaca od njih, mladima su najvažniji faktori na poslu finansijska sigurnost, dobri međuljudski odnosi, stabilnost radnog mesta i benefiti u skladu sa učinkom, a značajnu pažnju pridaju broju slobodnih dana i ličnom zadovoljstvu poslom.

Shutterstock

Sa druge strane, poslodavci najviše cene odgovornost, pouzdanost, izvršavanje zadataka na vreme, poštovanje pravila i procedura, kao i sposobnost za timski rad.

Zanimljivo je da je većina mladih spremna da uloži dodatni trud ako poslodavci pokažu da ih cene, što ukazuje na važnost međusobnog razumevanja i prilagođavanja.

Mladi žele poslodavce koji prepoznaju njihove vrednosti, dok poslodavci očekuju posvećenost i disciplinu. Istraživanje je pokazalo i da veliki procenat mladih ne bi radio u kompanijama gde postoji nesklad između promovisanog imidža i realnih uslova rada. Čak i kada je reč o plati, 46 odsto ispitanih je reklo da bi prihvatilo nižu zaradu u kompanijama koje neguju prave vrednosti, dok deo ispitanika još nije mogao da se odluči o ovom pitanju.

Ključni faktori koji utiču na atraktivnost poslodavaca su dobar odnos prema zaposlenima, mogućnosti za napredovanje i finansijski uslovi. Vrednosti koje mladi najviše cene su poštovanje i dobrobit zaposlenih, pri čemu mlađi ispitanici više cene poslodavce koji se fokusiraju na društvenu odgovornost, ekološke inicijative i dugoročnu stabilnost, dok stariji i žene stavljaju veći naglasak na stručnost i profesionalni razvoj.

Pixabay.com

Većina mladih je rekla da optimistično gleda na svoju buduću karijeru, ali su pojedini izrazili zabrinutost zbog izazova sa kojima se suočavaju, pri čemu se glavni strahovi odnose na pronalaženje posla u struci, neizvesnu budućnost, manjak prilika za početnike i prisustvo nepotizma.

Ove bojazni, kako navode sa portala, ukazuju na strukturne probleme na tržištu rada. Dok su mlađi ispitanici skloni optimizmu, stariji između 24 i 28 godina često su realističniji, ponekad i pesimističniji, što može biti posledica njihovih neprijatnih iskustava sa zapošljavanjem.

Mladi najčešće biraju karijeru u srednjim i velikim kompanijama, dok su manje zainteresovani za rad u mikro ili malim firmama, startapovima i državnim institucijama.

Najpoželjnije oblasti rada su IT, marketing i ekonomija odnosno menadžment. Žene preferiraju srednje kompanije, muškarci pokazuju veću sklonost ka startapovima, dok stariji ispitanici više naginju malim firmama. Istraživanje je rađeno u oktobru prošle godine među 1.805 mladih u Srbiji.

BONUS VIDEO: 

Ostavite komentar