NOVI DEO AUTO-PUTA KAO U ŠVAJCARSKOJ! Vučić otvorio deonicu "Miloša Velikog" - sa dva najduža tunela u Srbiji (VIDEO)
podeli vest:

Deonica auto-puta E-763 "Miloš Veliki" od Pakovraća do Požege, u dužini od 19,56 kilometara, danas se svečano otvara u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića.
Na delu auto-puta od Pakovraće do Požege biće otvorena i dva najduža drumska tunela u Srbiji - Laz i Munjino brdo.
Predsednik Vučić je u petak najavio da će nova deonica od Pakovraće do Požege biti otvorena za saobraćaj od nedelje u 12 sati.
Dok je pristizao, predsednik Vučić pozdravio je sve i rekao da treba videti ovu deonicu, jer izgleda poput onih u Švajcarskoj.
- Prioritet je preko Arilja, ne idemo preko Golije, idemo na Kušiće i onda na Dugu Poljanu. Tu nam je 75 odsto objekata, mnogo košta, ali tražimo kreativne načine za finansiranje. Duga Poljana je mesto između Sjenice i Novog Pazara, time ceo taj kraj podižemo - rekao je Vučić tokom vožnje otvorenim autobusom novoizgrađenom deonicom od Pakovraće do Požege, koju danas zvanično otvara.
Kako je dodao, sa druge strane, ljudi već traže nastavak od 14,5 kilometara od Požege prema Užicu do Zlakuse i od Zlakuse ima još 17 kilometara do Mačkata, odnosno do Bele zemlje, skretanja ka Kotromanu i Višegradu i do izlaza na Zlatibor.
Vučić je istakao da je danas važan dan za zemlju i, obraćajući se novinarima, rekao da je možda za njih ovo uobičajeni radni dan, ali da za njega znači šest godina rada, primanja izveštaja o radovima svakog dana.
- Ovo je najteža deonica koju smo ikada izgradili u Srbiji, Munjino brdo i Laz, toliko muka. Nikada se nije gradila tako teška deonica, nadam se da nećemo imati više tako teških deonica - kazao je Vučić i dodao da je Fruškogorski koridor lakši od deonice Pakovraće - Požega.
Navodeći da su blokaderi juče pokušali da blokiraju auto-put, Vučić je rekao da su u 19. veku pokušali da zabrane uvođenje ulične rasvete.
- Uvek imate one koji zaustavljaju progres, ali srećan sam što smo ovo uspeli i uradili, za mene je satisfakcija za mnogo godina teškog rada u kojima nisam imao odmora, ali danas postoji nešto što niko ne može da obriše. Izgradili smo više puteva od kada sam premijer, pa predsednik Srbije, nego u prethodnih 70 godina i kako da ne budem ponosan - naveo je predsednik.
Vučić o blokadama u Beogradu i drugim gradovima
Predsednik Vučić izjavio je da oni koji blokiraju ne razumeju državu i ne vole svoju zemlju. Vučić je rekao da slika iz Novog Sada kada su oni koji blokiraju bacili kontejnere i prosuli iz njih smeće, a zatim ismevali dva radnika Gradske čistoće koji su smeće kupili, rekoa da je to slika za istoriju, koja pokazuje da ne možete da pobedite marljive ljude.
- Kada su prosuli smeće po glavnom bulevaru, bacili kontejnere, prosuli smeće, onda kada su došli vredni radnici, poštovani radnici, saznao sam i njihova imena, Dejan Sakić i Kristijan Knežević, onaj čovek na slici je Kristijan Knežević, radnik komunalnog preduzeća u Novom Sadu, taj divni čovek koji je došao da čisti smeće za neodgovornim ljudima koji su nam davali predavanja o ekologiji, o čistoći i o svemu drugom. Kada je došao da počisti đubre iza njih, oni su mu se smejali, oni su mu se podsmevali. I onda gledate sliku i pitate se ko je tu pobednik - rekao je Vučić tokom vožnje otvorenim autobusom novoizgrađenom deonicom auto-puta od Pakovraće do Požege, koju će danas svečano biti otivrena.
Naglasio je da su za njega Kristijan Knežević i Dejan Sakić heroji, navodeći da su to ljudi koji grade i koji rade za budućnost Srbije.
- Ponosan sam na njih, kao i na sve ove neimare - istakao je Vučić.
Na pitanje novinara da prokomentariše najave opozicije da će da blokiraju ovaj put, Vučić je kazao da u svakoj zemlji postoje ljudi koji ne vole svoje zemlju.
- To su ljudi koji su protestovali protiv fabrike 'Teklas' u Vladičinom Hanu, a ta fabrika nam daje život. Vladičin Han i dobar deo Surdulice postoje zahvaljujući kompaniji 'Teklas', koja ima više od 1.100 zaposlenih. Bukvalno drže Vladičin Han. Ali kako vi to da objasnite ljudima koji ništa ne znaju, koji se ničim nisu bavili - upitao je Vučić.
On je naveo da put neće biti blokiran, kao što nisu uspeli da blokiraju ni mostove, ni rafinerije.
- To je tužna priča sa tužnim krajem naših tužnih i neuspešnih političara. Tako će i da ostane - naglasio je Vučić.
Navodeći da se sinoć dogodio incident na jugu Srbije gde su jedni prvo blokirali, pa su posle njih blokirali i fizički napali ne dajući im da uđu u kafiće, Vučić je rekao da su to stvari koje moramo da izbegnemo.
- Ljudi su na ivici živaca, ne mogu da trpe njihovo divljanje i siledžistvo, ali moraju - dodao je predsednik Vučić.
O blokadi Expo
Predsednik Vučić izjavio je da je blokada gradilišta EXPO kompleksa u Beogradu trajala svega četiri minuta i dodao da su tom prilikom blokaderi napravili sliku za društvene mreže čime su, kako je ironično primetio, uspeli u životu.
- Najviše volim kad oni donesu transparente i kažu 'hvala ti Vučiću što si izgradio brzu prugu i auto-put, sad možemo brzo da dođemo da protestujemo protiv tebe'. I ja sam najsrećniji što je to tako - rekao je Vučić.
Predsednik je dodao da su neki od okupljenih blokadera samo vikali "pumpaj" sa auto-puta u pokušaju blokade gradilišta EXPO.
Predsednik Vučić izjavio je danas da će Srbija nastaviti da radi i da se gradi, uprkos onima koji ne misle da je to dobro. Vučić je rekao da u istoriju ulaze oni koji su nešto učinili, koji su gradili, koji su iza sebe nešto ostavili, kao i da slava pripada onima koji rade, donose rezultate i koji čine dobro za svoj narod.
- Gradili smo Srbiju i za mene je danas poseban dan, ja nisam živeo za dan duže na vlasti, za fotelju, tašnu, mašnu, ja sam živeo za uspeh i napredak Srbije, za rezultat i zato sam danas posebno ponosan. Sutra u 12 sati mi ćemo moći i zvanično da kažemo da smo za ovih 12 godina izgradili više kilometara puteva nego što je to urađeno za 67 godina - istakao je Vučić.
Kako je dodao, to se uspelo zahvaljujući divnom narodu Srbije. Vučić je naglasio da oni koji su napali državu imali novca, medijsku podršku u zemlji i inostranstvu, pomoć stranih obaveštajnih službi, ali da nisu razumeli jednu stvar - da Srbin kada shvati da mu je država napadnuta, krene da je brani.
- Srbin državu doživljava kao svoju kuću, a Srbin svoju kuću ne da da se ruši, brani je. To je ono što nikada nisu razumeli i pitali su se kako je moguće da smo toliko žilavi, da se odupiremo toj sili, a uspeli smo zahvaljujući vama, divnom narodu Srbije - naglasio je Vučić.
Zahvalio je kineskom predsedniku Si Đinpingu koji je 2016. godine, kada su Amerikanci vratili Železaru u Smederevu za jedan dolar, a Srbija grcala u problemima i 10 miliona evra svakog meseca gubila, došao i preuzeo Železaru koju Kinezi i danas drže i čuvaju 5.000 zaposlenih uprkos tome što gube novac.
Deonica auto-puta "Miloš Veliki"
Karakteristično za ovu deonicu je što prolazi kroz veoma težak geografski teren i zbog čega su izgrađeni brojni tuneli i mostovi, pa skoro trećinu trase čine mostovi i tuneli. Na celokupnom projektu je projektovano 35 mostova ukupne dužine 5.196 metara, četiri nadvožnjaka ukupne dužine 592 m (tri mosta na lokalnim putevima nakon silaska sa denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 180 metara.
Projektovano je i četiri nadvožnjaka u sklopu denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 1.075m i to: 13 mostova dužine preko 100 metara, a najduži most 478 metra, šest mostova dužine od 25-100 m, 16 jednorasponskih mostova dužine od 10-25 m. Most preko Zapadne Morave je jedinstven u odnosu na ostale, jer premošćuje reku rasponom od 80 metara, a ukupne dužine je 330 m.
Izgrađeno je 1.912.000 m3 nasipa i tri kompletne saobraćajne petlje, koje će omogućiti rasterećenje postojeće obilaznice oko Čačka. Deo od Pakovraće do Požege u sastavu je deonice Preljina - Požega dužine 30,96 kilometara, od čega je 11,4 kilometara deonice Preljina-Pakovraće puštena u saobraćaj 2022. godine.
Deonica Preljina - Požega nadovezuje se na već izgrađeni auto-put "Miloš Veliki" koji je u saobraćaju od Surčina do Preljine, u punom profilu auto-puta sa pripadajućim objektima, petljama, tunelima i mostovima. Finansijer ove deonice je Vlada Srbije - Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture, a investitor JP Putevi Srbije. Izvođač radova je "China Communications Construction Company", a ugovorena vrednost cele deonice od Preljine od Požege iznosi 523.530.000 dolara (450 miliona evra).
Topografski i geomorfološki uslovi su zahtevali potrebu za projektovanjem i izgradnjom ukupno tri tunela: Trbušani, Laz i Munjino Brdo. Tunel Trbušani nalazi se u prvoj trećini deonice. Dalje trasa prelazi preko Zapadne Morave i penje se obroncima planine Ovčar i Jelice. Kroz planinu Jelicu probija se tunel Laz.
Zatim se trasa spušta prema Lučanima kroz Markovicu i Negrišore. Posle Lučana prolazi kroz brdski masiv tunelom Munjino Brdo do mesta Prilipac, gde je i završetak deonice. Sva tri tunela su projektovana sa po dve odvojene tunelske cevi, svaka za jedan saobraćajni smer. Dužine tunelskih cevi tunela Trbušani su približno 300 metara. Dužine tunelskih cevi tunela Laz su približno 2.700 m i 2.900 m (dužina leve cevi po osovini leve cevi je 2.842,57m, a dužina desne cevi 2.662,33m).
Prema podacima Puteva Srbije, osovinsko rastojanje tunelskih cevi je od minimalno 35 do najviše 55 metara. Na trećini dužine tunela projektovani su vezni hodnici za prolaz vozila iz jedne u drugu tunelsku cev sa nišama za vozila u kvaru, kao i devet pešačkih poprečnih veznih hodnika na propisanim međurastojanjima, koji omogućavaju bezbednu evakuaciju u incidentnim situacijama.
Na srednjem delu ovog poprečnog hodnika za prolaz vozila, rezervisan je prostor za pogonsku trafostanicu. Ispod pešačkih staza na obe strane kolovoza predviđen je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija. Dužine leve i desne tunelske cevi tunela Munjino Brdo su u proseku 2.750 m, leve cevi 2.755,75 m, dok je desna cev nešto kraća, sa dužinom od 2.740,14 m. Tunel Munjino Brdo je projektovan sa dve tunelske cevi za svaki pravac vožnje po jedna, odnosno kroz svaku tunelsku cev se odvija jednosmerni saobraćaj sa dve vozne trake. Širina kolovoza u tunelu je 7.70 m. Osovinski razmak tunelskih cevi je oko 30 m.
Visina saobraćajnog profila je H=4.75m. Sa obe strane kolovoza su projektovane službene pešačke staze, širine od 1.19m -1.24m. Ispod njih je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija. Poprečni pešački prolazi za prelazak pešaka iz jedne u drugu cev u slučaju vanrednog događaja u tunelu, su projektovani da mogu da propuste i interventna vozila i nalaze se na rastojanju od 220-280m.
Za svaku tunelsku cev su projektovana po dva proširenja za uklanjanje pokvarenih vozila- Havarijske niše. Poprečni vozni prolazi za propuštanje vozila iz jedne u drugu cev su deo tunela Munjino Brdo projektovani na međusobnom razmaku od 1.000 do 1.006 m u podužnom pravcu. Tuneli Laz i Munjino Brdo predstavljaju trenutno najduže drumske tunele u Srbiji. Samo u prvom delu deonice od postojeće naplatne rampe "Preljina" do Pakovraća, koji je dužine 14,3 km, urađeno je izmeštanje elektroenergetskih, telekomunikacionih, vodovodnih i gasnih instalacija na ukupno 73 mesta.
Auto-put E-763 Beograd - Južni Jadran služi kao vitalna veza između Srbije i Crne Gore, povezujući Beograd sa područjem Južnog Jadrana. Na širem planu, poboljšaće povezanost između Rumunije, Srbije, Crne Gore i Italije.
U Požegi je predviđena izgradnja saobraćajnog čvora po kome se deo autoputa odvaja za Kotroman i granični prelaz sa BiH. Projekat deonice Preljina – Požega auto-puta E-763 smešten je na južnom delu auto-puta E-763 u Srbiji. To je auto-put sa razdvojenim kolovozom sa ukupno četiri trake i sa projektovanom brzinom do 120 km/č.
Projekat je prepoznat kao najizazovnija deonica za izgradnju na čitavom auto-putu E-763. Tuneli su kritični objekti sa aspekta bezbednosti učesnika u saobraćaju i njihov značaj se ogleda u potencijalnim posledicama i razmerama vanrednih događaja koji se u njima mogu dogoditi. Svi tuneli na državnim putevima IA reda imaju ugrađene pametne sisteme osvetljenja, izmenljivu saobraćajnu signalizaciju i video nadzor, dok oni duži od 500 metara imaju sve neophodne sigurnosne sisteme za dojave i otkrivanje požara, sistem kontrole kvaliteta vazduha, ventilacije i odimljavanja tunela, hidrantsku mrežu za gašenje požara, javni razglas za prenošenje poruka korisnicima, SOS telefone, PP aparate...
Nadzor i upravljanje objektima se vrši 24 časa svakog dana iz operativno upravljačkih centara prema jasno definisanim procedurama reagovanja u slučaju vanrednih događaja. Sami vanredni događaji uključujući i saobraćajne nezgode mogu imati daleko veće posledice u tunelu i uticajnoj zoni tunela u odnosu na otvorenu deonicu, kako zbog specifičnosti prostora tako i zbog neadekvatnih reakcija učesnika u saobraćaju usled dodatnog stvaranja panike zbog ograničenog i zatvorenog prostora.
Važno je naglasiti da je brzina glavni uzročnik kritičnih događaja u tunelima i da se brzina kretanja vozila u tunelima snima. Ograničenje brzine prilikom vožnje kroz tunele je 80 km na čas i poštujući ograničenje brzine podižemo nivo bezbednosti saobraćaja u tunelu.
Visok broj incidentnih događaja, kao i veliki broj zabeleženih neadekvatnih reakcija korisnika puta ukazalo je potrebu za sprovođenjem edukativnih kampanja sa ciljem podizanja nivoa bezbednosti u saobraćaju na državnim putevima kroz edukaciju vozača i svih učesnika u saobraćaju i to kroz edukaciju vozača za bezbedno ponašanje u tunelima u redovnim uslovima odvijanja saobraćaja "Bezbedno kroz tunel", kao i kroz edukaciju vozača za bezbedno ponašanje u tunelima u slučaju vanrednih događaja koji mogu životno ugroziti učesnike u saobraćaju "U tunelu nismo sami".
BONUS VIDEO
Ostavite komentar
D. Lukić
Ako je verovati podacima do kojih se dolazi klikom na link; https://viborc.com/road-quality-in-europe-the-best-and-worst-roads-in-europe/ najbolje ocenjene auto-puteve u Evropi ima Holandija – 6.4, zatim Švajcarska - 6.3, pa Austrija i Portugalija sa ocenom 6.0, Španija – 5.7, Hrvatska i Danska sa ocenom 5.6, Luksemburg - 5.5, Francuska – 5.4, Finska, Nemačka i Švedska sa ocenom 5.3, itd. Auto-putevi u Srbiji su ocenjeni ocenom 3.5, dok su auto-putevi u Singapuru najbolji na sveti i imaju ocenu 6.5.
Solo Dimpr
Hahahhaha komedija