Vesti > Politika

KO UZIMA NIS Dok Srbija čeka američku licencu, da li građani treba da jure na pumpe?

Autor: Divna Minić

26/11/2025 > 09:41

podeli vest:

KO UZIMA NIS Dok Srbija čeka američku licencu, da li građani treba da jure na pumpe?
Foto: K1info/Vladimir Ristić


Budućnost Naftne industrije Srbije (NIS) je i dalje neizvesna dok se čeka američka licenca za nastavak rada.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić saopštio je u vanrednom obraćanju da je rafinerija NIS-a ušla u režim "tople cirkulacije" i pozvao još jednom OFAK da odobri produženje licence, a sve o tome pročitajte OVDE

Na jednoj strani su sekundarne sankcije SAD koje bi značajno otežale funkcionisanje privrede i život građana, s druge strane su mere koje bi Srbija da izbegne, pre svih nacionalizacija naftne kompanije koja je u većinskom vlasništvu Rusije.

Sudbina Naftne industrije Srbije trenutno je najvažnije pitanje u državi, kao i to ima li u realnosti boljih rešenja od nacionalizacije za koju se najviše zalažu SAD.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, rekao je za RTS da goriva ima dovoljno i da snabdevamo tržište iz uvoza i iz zaliha. Planirani uvoz u decembru je oko 113.000 tona. 

- Sada nema povećanja potražnje, ove zalihe će uz ozbiljan uvoz u decembru dati vremena da se pronađe rešenje. Predložili smo niz mera Ministarstvu energetike, prava je da rafinerija mora da nastavi da radi. Kod benzina je drugačije, u odnosu na dizel, NIS ima veće zalihe benzina, pa će tržište biti obezbeđeno. Redove ne možemo da planiramo, ali to nema puno smisla. Nešto veća potražnja će biti zadovoljena u decembru. U januaru imamo novi plan uvoza - rekao je Mićović.

Naveo je primer da je recimo obustavljena plovidba kod Golupca, zbog košave, pa će kasniti dovoz, pa su to poremećaji koji se mogu desiti.

- Uvoz se odvija brže, osim domaćih brodova i flota je povećana, nema jurnjave za brodovima, železnica je aktivirana, moguće je železnicom uvesti, tu su i auto-cisterne - naveo je Mićović i doda da ne treba trčati na pumpu. 

Shutterstock

Željko Marković, ekspert za energetiku  kaže da čekamo da li ćemo dobiti licencu od OFAK-a, što znači da nam Amerikanci kažu - možete da poslujete u tom vremenskom periodu kao da niste pod sankcijama.

Međutim, kako navodi, došli smo skoro do kraja godine i sankcije su na snazi.

- To bi značilo i da Rafinerija radi i da NIS može da uveze naftu preko Janafa i da je prerađuje - objasnio je Marković šta znači dobijanje licence. 

Šta će biti 13. februara

Marković kaže da je odobrena licenca da se može pregovarati o promeni vlasništva, ali se postavlja pitanje da li će to biti transakcija na namenskom računu, ili neka drugačija isplata.

Posle 13. februara, ako se ne nađe partner, ne bi bila odobrena licenca da pregovaraju, niko ne bi mogao da kupi NIS, kaže Marković.

Mićović kaže da je 2008. ili 2009. napravljena istorijska greška, pa je naveo primer Mađarske iz 2009. godine. Ona bi, smatra, sada mogla da se ispravi ne pitajući za cenu.

- Šta god da se dešava, jedina šansa da NIS dobije licencu za kupovinu sirove nafte je da Srbija preuzme upravljanje, kao Nemci ili Bugari, ali do promene vlasništva - smatra Mićović.

Više nije dovoljno da se preuzme upravljanje, nego zahtevaju potpunu eliminaciju vlasništva, kaže Mićović. Naveo je primer da su Bugari postavili jednog čoveka. U Mađarskoj je to bilo drugačije, promenili su zakon. Država nije imala uticaj na poslovanje MOL-a posle otkupa vlasništva.

K1info/Duško Vukajlović

Menadžment koji sada radi u NIS-u bi mogao da ostane neki kraći period i da funkcioniše dok ne nađu kupca, dok se Srbija ne odluči za teži korak, uz nadoknadu, dodaje on.

Sa druge strane Vranjkovićeva kaže da je OFAK upozorio "Lukoil" u mnogim zemljama da se ništa ne može uraditi bez njihove dozvole.

BONUS VIDEO: 

Ostavite komentar