NARODNO POZORIŠTE U HAOSU Bokan u "Uranku" otkrio šta se zaista dešava, pomenuo Jezdića i Marića (FOTO)
podeli vest:

Narodno pozorište u Beogradu privremeno je zatvoreno, a kao razlog se navodi bezbednost zaposlenih i publike, saopštio je ministar kulture. Ipak, deo ansambla zahteva smenu Upravnog odbora, rukovodstva pozorišta, kao i preispitivanje rada samog ministarstva.
Zašto deo zaposlenih izražava sumnju u zvanične razloge zatvaranja i zbog čega se,
kako tvrde, od svega pravi politički teatar, pitamo Dragoslava Bokana, koji je o
ovome govorio i u emisiji "Uranak" na televiziji K1.
- Kada se skloni sve što je psihologija i ideologija, vratimo se na funkciju Narodnog pozorišta i realne probleme na koje nailazimo, stvari se odvijaju same od sebe. Problemi u pozorištu na nivou bezbednosti, zaštite i protivpožarnog sektora traju najmanje 10 godina. Tih deset godina nisam ja bio predsednik Upravnog odbora, niti je Dragomir Bajić bio vršilac dužnosti upravnika, a Nikola Selaković ministar kulture. Ta zaostavština se nagomilavala. Niko ne spominje da su 2012. i 2022. godine bili požari u Narodnom pozorištu. JDP je izgorelo u požaru. Setimo se da su požari bili najčešći uzrok nesreća i katastrofa u Novom Sadu, Beogradu i Srbiji u poslednjih 20 godina. Kada smo u junu preuzimali dužnosti, Dragomir Bajić i ja, kao i ceo Upravni odbor, znajući ponešto o toj temi, tražili smo da se istraži stanje protivpožarne zaštite i bezbednosti u pozorištu - rekao je Bokan i dodao:
- Razgovarali smo sa ljudima, stručnim službama, pa su se pojavili uzbunjivači, pa je
onda sve to postalo mnogo veći problem, koji ne dozvoljava tu vrstu opuštenosti koju
su ranije garniture imale. Onda smo mi tražili od Sektora za vanredne situacije MUP-a izveštaj. Oni su napravili izveštaj sa 59 zamerki i onda su to upravniku podneli 12. ili 13. septembra. Reč je o teškoj odluci - hajde da zatvorimo pozorište. Šta treba, da pustimo da izgore gledaoci, pozorište? Kada se skupi 1.500 ljudi publike i izvođača na sceni, to je ozbiljan problem. Ako nema obeleženog prolaza gledaocima u slučaju požara, što je najelementarnija stvar, to onda garantuje paniku i haos, a da ne govorimo o tome da su neki od potencijalnih protivpožarnih izlaza zatvoreni ili zapušeni. Zgrada je pod zaštitom države i stvari nisu jednostavne kod njenog popravljanja i osposobljavanja. Za sve trebaju posebne dozvole, imamo tendere, komplikacija je sa stotinama stvari. A ljudi koji su unutar pozorišta i koji zloupotrebljavaju ovu situaciju zbog svojih isključivo političkih razloga - oni nikada nisu razgovarali sa nama.
- Doneli smo plan za sledeću sezonu u kome nikakvog problema nije bilo, ni u operskom, ni u baletskom, ni u dramskom delu. Mi smo odobrili predstave ljudima koji nisu privrženici vlasti. Imamo nagomilane probleme. Svako iz pozorišta bez
ikakve dozvole i konsultacije može da ‘tezgari’, da igra po drugim scenama sam po svojoj volji, i onda mi često imamo problem sa izvođenjem predstava. Ove godine je negde oko 15 miliona dinara izgubljeno zbog predstava koje nisu odigrane iz političkih razloga - bunta, štrajkova. Tada im nije smetalo zatvaranje scena kada se to dešavalo ove godine. Odjednom se buknulo.
Borba protiv pravilnika
- Pravilnik ne zabranjuje njihovo mišljenje, kao što govore. Ne zabranjuje stavove, ni
obavlja na scenama dok traje predstava i da se, sem rekvizita, ne može dizati u vazduh ništa. Ne može se maltretirati gledalište koje je platilo kartu - pozorište nije
besplatno. Sve što je van predstave ne može da bude prisutno kada je reč o politici,
pritisku i narušavanju umetničkog procesa. Taj pravilnik njima smeta i onda su krenuli, kako kažu, "do kraja". Upadanjem u prostorije, okupacijom pozorišta, najtežim mogućim kaznama, maltretiranjem nas, zahtevima za našim ostavkama - bez ijednog razloga. Niko od njih nije kažnjen. Kada kažem nešto kao odgovor na njihove postupke, ja sam odjednom strašan, a to šta oni govore o meni, lažu o mojoj biografiji, o tome šta sam radio - nikom ništa.
Bokan ističe da on radi besplatno:
- U Upravnom odboru nije predviđeno plaćanje, ali to ne znači da nemamo nacionalni interes da se stvari poboljšaju. Kada god krenem nešto da razgovaram sa njima, oni skaču na mene. Narodno pozorište se ne bavi samo dramom - imamo operu, balet i dramski deo. Ako deo umetnika iz dramskog ansambla pravi svoj bunt ili reaguje, to ne znači da je celo Narodno pozorište i svi zaposleni u njemu. Kada smo videli da biramo između mogućnosti da se pozorište pretvori u buktinju i toga da ipak nekako održimo pozorišne predstave, imali smo tešku odluku, koju nismo mogli da donesemo dok nismo uspeli da okupimo najvažnije funkcionere MUP-a zadužene za to, ministra kulture, vršioca dužnosti Narodnog pozorišta Bajića, mene kao predsednika Upravnog odbora i ceo odbor. Nismo mogli to da uradimo u 24 sata - dodao je.
Svetlana Bojković nastupa kao član proglasa, a ne kao glumica - kazao je.
Podrška kolega i strah od dužeg zatvaranja Ansambl Narodnog pozorišta dobio je podršku kolega iz Zvezdara Teatra i Ateljea 212, koji su im ponudili da predstave igraju na njihovim scenama. Glumci Narodnog pozorišta, međutim, strahuju da će zatvaranje trajati duže od tri nedelje, koliko je prvobitno najavljeno.
Dragoslav Bokan na te tvrdnje odgovara:
- To su odluke donesene u korelaciji pozorišta, MUP-a i Ministarstva kulture. Hoću da kažem - ja nijednom glumcu nisam skinuo bedž, niti ga komentarisao. To je sve jedna ista laž i foliranje. Ovde je cela priča lažna. Ovo sa scenama Ateljea i Zvezdara Teatra - to je naša inicijativa, ne inicijativa sindikata, nego samog pozorišta.
- Mislite da želimo da prestanu da se pripremaju baletani, glumci ili operski pevači za predstave koje će doći nakon urađenih prepravki? Mi smo odmah, zajedno sa odlukom o zatvaranju, koje će zavisiti od mnogih pravnih, fizičkih i drugih okolnosti, ne od nas, tražili rešenja.
- Do skoro je bilo tona mazuta neobezbeđeno u podrumu našeg pozorišta. Šta sad očekujemo, da neko baci šibicu i da Bokan ide u zatvor zbog toga? Ne pada mi na pamet. Ovde je stvar potpuno preokrenuta. Siguran sam da su oni takođe napisali svoje molbe tim pozorištima za nastavak proba, ali to je i pozorište uradilo. Nije ništa urađeno protiv njihovih interesa. Kazali su da je pozorište pristalo na njihove zahteve – nismo. Radili smo stvari koje su u interesu zaposlenih u Narodnom pozorištu - kazao je.
Slučaj Nenada Jezdića i Milana Marića
Slučaj glumca Nenada Jezdića, koji na kraju predstave nije podigao indeks, izazvao je burne reakcije u javnosti. Nakon toga, napadnut je i glumac Milan Marić, koji mu
Dragoslav Bokan je komentarisao ovaj incident:
- Da je Nenad Jezdić, veliki srpski glumac, kolega Milana Marića, koji je takođe veliki srpski glumac, rekao neku kritičku reč na račun blokadera, da li bi ga štitio Milan Marić ako bi ga napali? Jezdić nije rekao ništa. Ljudi pored njega su na sceni izašli sa tim provokativnim indeksima podignutim u vazduh, i tada je on napadnut. A zamislite da im je nešto rekao, da li bi neko stao da ga odbrani? Oni ovde brane to da ne mogu da linčuju, i napadaju ljude iz svoje branše koji uopšte nisu pokazali politički stav. Oni ne brane politički stav nekog neistomišljenika - kazao je.
Bokan je dodao i da se u javnosti preuveličava značaj pojedinih postupaka:
- Ovde se govori o nekom herojstvu koje ne postoji. To nije razlog za
komentarisanje - dodao je.
BONUS VIDEO:
Ostavite komentar