Vesti > Hronika

OSMORO DECE STRADALO U SRBIJI U SAOBRAĆAJU OD POČETKA GODINE Alarmantni podaci stručnjaka u "Uranku", poslali hitan apel

Autor: Hana Pantelić

28/10/2025 > 12:47

podeli vest:

OSMORO DECE STRADALO U SRBIJI U SAOBRAĆAJU OD POČETKA GODINE Alarmantni podaci stručnjaka u "Uranku", poslali hitan apel
Foto: K1 televizija


Vozaču N. Đ, koji je u teškoj saobraćajnoj nesreći na Novom Beogradu, pod dejstvom alkohola i narkotika, usmrtio tročlanu porodicu, određen je pritvor od 30 dana.

Ovaj slučaj ponovo je otvorio pitanje odgovornosti učesnika u saobraćaju i visine kazni za one koji "slučajno", "nenamerno" ili "bezobzirno" oduzmu ljudski život.

O ovoj tragediji i sistemskim propustima govorili su u emisiji "Uranak" na televiziji K1 predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković, Dejan Stević, potpukovnik policije, i Dušan Borković, profesionalni automobilista.

Borković: Dajte da nas ovo trgne

- Kada sam video snimak – zgrožen sam. Očigledno da je ovde problem u nama samima. Mi smo, nažalost, težak narod. Upravo sam se vratio iz Južne Koreje - tamo ne čujete da neko svira na ulici, svi poštuju pravila. Onda shvatite da je i do nas. Mi svakodnevno kršimo zakone i saobraćajna pravila. Dajte da se narod dozove pameti, da nas ovakve tragedije trgnu i da više ne radimo ovakve stvari. Dolazimo do toga da zakoni moraju da se pooštre. Neko je u trenu ubio čitavu porodicu. On će, najverovatnije, dobiti kaznu od pet do 15 godina, izaći za sedam, a ugasio je tri života - rekao je Borković.

K1 televizija

Stević: U Srbiji godišnje 50.000 pijanih vozača

Potpukovnik Dejan Stević iz Uprave saobraćajne policije izneo je alarmantne podatke o stanju na putevima.

- Za godinu dana saobraćajna policija isključila je iz saobraćaja više od 50.000 pijanih vozača, dok je više od 10.000 zadržano na trežnjenju zbog više od 1,2 promila alkohola u krvi. Kada pogledamo brojke i činjenicu da je prošle godine u saobraćaju poginulo oko 500 ljudi, jasno je da svaka od tih tragedija znači nestanak čitavih porodica. Od početka 2025. godine život je izgubilo 397 osoba, što je za 20 manje nego u istom periodu prošle godine, ali su ovakvi ekstremni slučajevi – kao ovaj na Novom Beogradu – sve češći - istakao je Stević.

Prema njegovim rečima, vozač koji je izazvao tragediju bio je u stanju teške alkoholisanosti.

- Sa 1,76 promila alkohola u krvi – to je stanje gotovo potpune alkoholisanosti. Već 1,21 promil je teška alkoholisanost i podrazumeva obavezno policijsko zadržavanje do otrežnjenja. Taj čovek je pio ceo dan, pa seo za volan. Znači da je svesno odlučio da vozi u takvom stanju i da se takav vrati kući. Imao je i suvozača, koji je teško povređen. Koristio je i narkotike. Umesto da ukoči kada je video crveno svetlo, on je dodao gas - i vozio 130 kilometara na sat. Automobil težak tonu i po, pri toj brzini, pri udaru stvara silu pritiska od 27 tona – kao da na vas udari 47 putničkih vozila. Još u bočni deo automobila. Nažalost, dete su naše kolege pronašle u gepeku - rekao je Stević potreseno.

K1 televizija

Stević je dodao da je među stradalima i njegov kolega, dugogodišnji pripadnik saobraćajne policije.

- To je kolega koji je 21 godinu branio bezbednost saobraćaja u Beogradu. Užasna tragedija. Svi mi razmišljamo o tome kako je ovo moglo da se spreči. On sa tolikim procentom alkoholom u krvi, nije smeo da bude ni suvozač. Kao Uprava saobraćajne policije, procesuirali smo više od milion prekršaja različitih vrsta. Ako znamo da u Srbiji ima oko 3,3 miliona registrovanih vozila, to znači da je svaki drugi vozač barem jednom prekršio propise - rekao je Stević. 

Mladi najviše ginu u saobraćaju

Dejan Stević je ukazao na zabrinjavajući trend – mladi ljudi najčešće ginu u saobraćajnim nesrećama.

- Imali smo saobraćajnu nezgodu kod Sajma, koja je takođe privukla ogromnu medijsku pažnju. Dva vozila, po pet putnika, uzrasta od 16 do 21 godine. Vozač sa probnom vozačkom dozvolom vozio je u 4 ujutru sa prijateljima, sa 1,51 promil alkohola u krvi. Takvo ponašanje je zabranjeno - od 23h do 6h ne sme da vozi. Bio je u stanju teške alkoholisanosti. Imamo crni bilans: deset povređenih, od kojih je šest u teškom stanju, a jedna devojčica je naknadno preminula. Kako kao roditelji možemo sebi dopustiti da ne znamo gde su naša deca posle 23h, gde su ključevi od kola, gde su vozila? Kako starija braća i sestre mogu da to dopuste? - upitao je on.

- Tek kada se pojave ovakvi video zapisi shvatimo težinu situacije. Sada, barem donekle, imamo veću empatiju i vidimo kako je nastradala čitava porodica. Ove brojke koje iznosimo mnogi smatraju da se tiču 'nepoznatih ljudi'. Ne, to smo mi – to su naši sugrađani - upozorio je Koković.

Koković: Nedostatak empatije vodi ka agresiji u saobraćaju

Predstavnik Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković istakao je da je jedan od najvećih problema u saobraćaju – gubitak empatije i porast agresivnog ponašanja među vozačima.

- Nedostatak empatije izuzetno je prisutan i u saobraćaju, a posledica toga je agresivno ponašanje za volanom. Potpuno zanemarivanje kako se drugi osećaju dovodi do toga da pojedinci ne prihvataju krivicu. Izvinjenje gotovo da više ne postoji – naprotiv, neki u tom ponašanju nalaze samouverenost i time minimizuju patnju drugih - rekao je Koković.

K1 televizija

On je dodao da je kod vozača koji je izazvao nesreću izmereno alarmantno visoko prisustvo alkohola u krvi.

- Do 2 promila alkohola možemo meriti, nakon toga uređaji to više ne registruju. To je sedmi stepen alkoholisanosti. Postavlja se pitanje – šta uraditi da se ovakve stvari više nikada ne ponove. Prva i najvažnija stvar, koja je već u toku i bliži se kraju, jeste donošenje potpuno novog Zakona o bezbednosti saobraćaja. Ova tragedija, u kojoj je stradala tročlana porodica, mora biti povod da se sadržaj tog zakona dodatno pooštri i prilagodi realnosti na našim putevima - naglasio je Koković.

"Mi ni pojas ne vezujemo"

Koković je istakao da je nivo saobraćajne kulture u Srbiji i dalje zabrinjavajuće nizak, čak i kada je reč o najosnovnijim merama bezbednosti.

- Vozači i suvozači pojas koriste u oko 85 odsto slučajeva, dok na zadnjem sedištu to čini tek svaki peti putnik, odnosno oko 20 odsto. Još je poraznije što više od polovine dece nije vezano u skladu sa propisima – od desetoro dece, samo šestoro se prevozi pravilno -  rekao je  Koković.

Na to se nadovezao potpukovnik Dejan Stević, istakavši da su posledice takvog neodgovornog ponašanja često tragične.

- Od početka godine osmoro dece je izgubilo život u saobraćajnim nesrećama, svi u svojstvu putnika. Vezujemo sebe napred, a decu – ne vezujemo pozadi - upozorio je Stević.

Koković: Kazne u Srbiji i dalje simbolične

Predstavnik Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković istakao je da su kazne za ovakve prekršaje u Srbiji i dalje simbolične u poređenju sa nekim drugim zemljama.

- U Grčkoj bi za ovakvu nesreću kazna iznosila do 40 godina zatvora. Da je vozač zaustavljen pod istim okolnostima, ali da nije izazvao saobraćajnu nesreću, kazna bi bila 4.000 evra, pet godina zatvora i osam godina zabrane upravljanja vozilom - rekao je Koković.

Stević objasnio kazne za vožnju u alkoholisanom stanju

Potpukovnik Dejan Stević iz Uprave saobraćajne policije detaljno je objasnio kakve sankcije predviđa zakon za vozače uhvaćene u alkoholisanom stanju.

- Sankcija je kumulativna i obuhvata spektar kazni. Novčana kazna može iznositi do 140.000 dinara, dok se vozačka dozvola oduzima na devet meseci. Ako vozač ponovi prekršaj u roku od dve godine, dozvola se oduzima trajno. Da bi ponovo dobio dozvolu, mora ponovo da prođe proces polaganja i sačeka dve godine. Postoje i kazneni poeni - za ovakav prekršaj ide 15 poena. Ako je vozač prethodno imao kaznu za brzinu od dva poena, opet gubi trajno dozvolu. Postoje i kazne zatvora, od 30 do 60 dana, za recidiviste koji ponavljaju prekršaje - rekao je on i dodao:

- Postoji i mera privremenog oduzimanja vozila - u poslednjih godinu dana privremeno je oduzeto 396 vozila, dok je četiri vozila oduzeto trajno. Najgore je što je 30 odsto vozila oduzeto vozačima mlađim od 30 godina, a više od 40 odsto oduzeto je od onih vozača od kojih je vozilo već jednom oduzeto – neki su pribavljali novo vozilo i ponovo kršili zakon. Evidentirano je da smo po četiri vozila uzimali od jednog vozača - objasnio je Stević.

BONUS VIDEO:

Ostavite komentar