Priče > Društvo

CRNI PETAK sad su CRNI DANI, i to je ODLIČNA VEST!

Svi očekuju da će ove godine biti nikad veće gužve u prodavnicama širom zemlje. Ali, da li nam je epidemija promenila kupovne navike?

Autor: Katarina Milanović

13/11/2022 > 18:16

podeli vest:

CRNI PETAK sad su CRNI DANI, i to je ODLIČNA VEST!
Foto: Pixabay.com


Nekada je ceo svet čekao poslednji petak u mesecu kako bi po specijalnim, i do 80 odsto jeftinijim cenama pazario sve potrebno, od garderobe, obuće do tehnike, kućnih aparata i nameštaja.

Već decenijama na taj dan tradicionalno se obeležava "praznik šopinga" - Crni petak!

Tokom godina, kako su rasli popusti i interesovanje kupaca, trgovci su bili sve darežljiviji. Polako je crni petak postao crni vikend, pa crna nedelja, a zatim je u kalendar sniženja uveden i sajber ponedeljak -  odmah nakon Crnog vikenda počinju popusti na onlajn kupovinu.

Šoping manija i dalje ne jenjava. Pojedini trgovci odlužili su da svoje kupce obraduju niskim cenama tokom celog novembra!

Crni petak u epidemiji koronavirusa obeležila je uglavnom onlajn kupovina, ali i manjak tehnike na sniženju, zbog poteškoća u nabavljanju čipova neophodnih za proizvodnju kompjutera, laptova, grafičkih ploča i slično. Ipak, ove godine se situacija promenila.

Upravo zbog toga, svi očekuju da će ove godine biti nikad veće gužve i redovi ispred najvećih prodavnica u zemlji. Ali, da li nam je epidemija promenila kupovne navike?

Foto: Freepik.com

 

Kompanija Gigatron jedna je od onih koje su svoje kupce obradovali popustima koji traju tokom celog novembra.

- Mi smo prvi na tržištu krenuli s tim, drugi su to prihvatili i počeli sa primenom,jer je to zaista pokazatelj dobre poslovne prakse. Mi smo pokrenuli ceo mesec popusta jer smo želeli svojim kupcima da ponudimo nešto bolje i više od Crnog petka, prosto, da ih ne ograničavamo samo jedan dan već da u kupovini uživaju tokom celog meseca. Kupci se tako osećaju komfornije, već znaju i očekuju popuste, pa se pripremaju za kupovinu - kažu u ovoj kompaniji i dodaju:

- Onlajn kupovina čini veliki deo našeg prometa, ali primetno je da su se ljudi uželeli kupovine u prodavnicama. Vole to iskustvo, vole da pogledaju, da se posavetuju sa prodavcem. Ono što naši kupci mogu da očekuju su najniže cene tokom celog meseca, a svake nedelje dodajemo nove artikle na listu sniženja.

Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Zoran Nikolić smatra da će neki obilaziti tržne centre i prodavnice, dok će drugi radije kupovati onlajn.

- Biće podeljeno. Neki potrošači vole da odu u prodavnicu i svojim očima pogledaju da li je roba koju žele da kupe baš to što traže. Sa druge strane, mnogima je epidemija promenila potrošačke navike pa sada rađe kupuju iz "fotelje". Ono što potrošači treba da znaju je da prema zakonu imaju 14 dana od dana preuzimanja pošiljke da istu vrate bez obaveze navođenja razloga, tako da čak i da vam se roba ne svidi ili vam ne odgovara možete da je vratite. Samo je bitno da proizvod vratite sa originalnom ambalažom, jer ovde nije u pitanju reklamacija već vraćanje robe - kaže on.

Ipak, kaže on, Crni petak u Srbiji nije isto što i Crni petak u Americi.

- Voleo bih da naši popusti budu kao u SAD, da se i naši ljudi grabe za televizore kao što tamo rade. Ali, za to, popusti moraju da budu mnogo veći nego što su do sada nudili srpski trgovci - jasan je Nikolić.

Foto: Unsplash.com

 

Naš sagovornik savetuje potrošače da se ne zaletaju, već da širom otvore oči.

- Nije bitno koliko je odsto neki proizvod snižen, nego koja je njegova cena. Može se desiti da je recimo televizor kod jednog trgovca na akciji 30 odsto, ali mu je regularna cena bila mnogo veća nego u drugoj prodavnici 20 metara dalje, pa vas tamo izađe jeftinije iako je manji popust. Gledajte cene, upoređujte, to je bar danas lako - rekao je on za K1info.rs.

Na pitanje kako se trgovcima isplati da toliko dugo drže akcijske cene, Darko Cvijan iz Udruženja potrošača Kikinde kaže:

- Većina stvari je jeftinija u okruženju, marže su velike, pa trgovci kada oglase snižene cene to zapravo budu realne cene te robe. Pored toga, popusti poput ovog isplate se trgovcima, jer se u tim danima i više kupuje. Kada su sniženja mi kupujemo i šta nam treba i šta nam ne treba - rekao je on.

Šta je Crni petak?

Crni petak (Black Friday) nezvaničan je naziv za petak posle Dana zahvalnosti u Sjedinjenim Američkim Državama, koji se proslavlja četvrtog četvrtka u novembru. 

Dan nakon Dana zahvalnosti smatran je početkom američke sezone božićne kupovine od 1952. godine, iako je izraz „Crni petak” nastao mnogo kasnije.

Mnoge prodavnice nude ogromne popuste na Crni petak i otvaraju se vrlo rano, pojedine već u ponoć. Poslednjih godina nije retkost ni da rasprodaju počinju i na sam Dan zahvalnosti. Već u trenutku otvaranja ispred ulaza su ogromni redovi. Dešava se da kupci često zauzmu mesto u redu i noć pre "Crnog petka". Čim se vrata prodavnica otvore dešava da nastane pravi stampedo.

Tuče i haos su potpuno uobičajene u svetu tokom grozničavog šoping dana. 

 

Ostavite komentar