Priče > Društvo

Činjenica da je DEVOJKA SA KRILIMA sela za VOLAN podelila je SRBIJU:Koji stepen invalidnosti je bezbedan za saobraćaj?

Šta kaže zakon o sposobnosti osoba sa invaliditetom da upravljaju vozilima?

Izvor: K1info

Autor: Mina Duduković

28/05/2024 > 12:26

podeli vest:

Činjenica da je DEVOJKA SA KRILIMA sela za VOLAN podelila je SRBIJU:Koji stepen invalidnosti je bezbedan za saobraćaj?
Foto: Instagram/devojka_sa_krilima


Dejana Bačko, poznatija kao "Devojka sa krilima" koja je rođena bez ruku položila je vozački ispit uprkos fizičkim ograničenjima što je izazvalo burne reakcije na društvenim mrežama.

Njena sposobnost da vozi nogama podstakla je niz komentara – dok je jedan deo javnosti oduševljen njenom hrabrošću i upornošću, drugi izražava zabrinutost za bezbednost u saobraćaju.

Ovakva situacija postavlja važno pitanje: Šta kaže zakon o sposobnosti osoba sa invaliditetom da upravljaju vozilima? Koji stepen invalidnosti je dozvoljen i bezbedan za saobraćaj?

U emisiji "Uranak" na televiziji K1, o ovoj temi govorio je Goran Kojadinović iz Privredne komore auto - škola Srbije i Slobodan Karličić, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost.

- Nemam sumnju da će Dejana biti bezbedan i siguran vozač. U skladu sa svojim sposobnostima, koje definitivno ima, uspešno će učestvovati u saobraćaju. Dejana je izuzetan slučaj, sa kojim se do sada nisam susretao. Imao sam ljude sa paraplegijom. Takva lica dobijaju uredno lekarsko uverenje. Zakon je jasan i kratak, lice mora biti telesno i duševno sposobno. Procenu telesne sposobnosti vrše lekarske komisije iz oblasti medicine rada - rekao je Goran Stojadinović i objasnio koju dokumentaciju osobe sa invaliditetom moraju da prilože u auto-školi:

- Moraju imati starosni uslov, ličnu kartu i lekarsko uverenje pre početka praktične obuke, o telesnoj i duševnoj sposobnosti. Komisiju čine četiri lekara specijalista koja daju svoje mišljenje, koje može biti uz određena ograničenja. Pretpostavljam da je i kod Dejane uneto u njen lekarski nalaz da može izvoditi obuku, kao i da može učestvovati u saobraćaju samo na adaptiranom vozilu" - dodao je.

Foto: K1 televizija

 

 

Slobodan Karličić kaže da je lekarska komisija sigurno dobro procenila da li je Dejana bezbedan vozač.

- Ja joj pružam punu podršku i nemam sumnju da će Dejana biti uspešan i bezbedan vozač. Ono što je ona prošla kroz sistem sticanja vozačke dozvole i sve te komisije, uključujući lekarsku komisiju i ljude koji rade u tom timu, sigurno je zahtevalo posebnu pažnju. Posebno su se posvetili našoj Dejani i obratili pažnju na sve aspekte s obzirom na njen invaliditet. S druge strane, pored lekarske komisije, imamo komisiju koja odlučuje da li neko može biti vozač ili ne. Tu komisiju čine dva člana: jedan je pripadnik MUP-a, a drugi je predstavnik privrednog društva koje osposobljava tog kandidata. Dejana je prošla poseban sistem obuke koji je neophodan za osobe sa invaliditetom, a privredno društvo se posebno bavilo njenim slučajem. Komisija je sigurno posvetila posebnu pažnju tome da li Dejana može biti bezbedan vozač ili ne - kaže Karličić. 

Foto: K1 televizija

 

Goran Kojadinović objašnjava zbog čega je Dejana imala problem da nađe autoškolu

- Ekonomski je to potpuno neisplativo, imate mali broj lica koja se obraćaju sa takvim zahtevom. Morate da opremite potpuno jedno vozilo, da ga prenamenite. Sve to multiplicira troškove. Kada ona dobije konstataciju u lekarskom uverenju, može ali adaptirano vozilo, to lice nabavlja vozilo, odlazi u specijalne radionice i oprema ga na način kako je njemu prilagođeno. Konkretno, kod Dejane, ona upravlja klasičnim automobilom, ali je automatski menjač drugačiji. Ona se vešto koristi nogama i sve dopunjava i koristi za kretanje i zaustavljanje. Cela ova priča šalje poruku da ljudi moraju da raščiste sa sobom da li im je to potrebna, da li imaju energije da se upuste u jedan takav poduhvat, da nađu odgovarajuću školu i instruktora - rekao je Goran i dodao:

- Dejana je heroj u ovoj priči koja šalje poruku svima oniima koji se dvoume - zaklljučio je Goran Kojadinović u emisiji "Uranak" na televiziji K1. 

Foto: K1 televizija

 

Ograničenja za osobe sa invaliditetom. 

- Zakon je jasan i kaže da Dejana mora biti zdravstveno sposobna i imati psihofizičke sposobnosti da upravlja vozilom. Druga ograničenja, kao što su da li će proizvođač proizvoditi posebnu vrstu vozila prilagođenu njenim potrebama ili će Dejana vršiti prepravke na vozilu, prilagođavaju se njenim mogućnostima upravljanja tim vozilom. Lekarska komisija odlučuje šta je potrebno da Dejana može bezbedno da upravlja vozilom. Na osnovu njihovih preporuka, Dejana može zahtevati od proizvođača automobila da proizvede posebno vozilo namenjeno njenim potrebama ili može izvršiti prepravku sopstvenog automobila uz saglasnost Agencije za bezbednost saobraćaja i MUP-a. Sve te prepravke moraju biti urađene na zakonski način kako bi Dejana mogla biti bezbedan vozač u saobraćaju – rekao je Slobodan.

On je objasnio da Dejana ima dozvolu kao i svi vozači.

- Dejana je dobila dozvolu koja se uopšte ne razlikuje od drugih vozačkih dozvola, s tom razlikom što je u dozvoli unesen invaliditet koji Dejana ima. U skladu sa tim, ona se mora ponašati kao vozač sa tom vrstom vozačke dozvole. Sve što je potrebno za prilagođavanje vozila su zahtevi Dejane i lekarske komisije koja je utvrdila stepen njenog invaliditeta - dodao je.

- U svakoj lekarskoj komisiji postoji psiholog koji procenjuje da li je osoba sposobna da sutra bude bezbedan na putu, bez obzira da li ima invaliditet ili ne. Da li ima bilo kakvu vrstu problema. Na osnovu toga se donosi procena. Nemamo nikakav problem što se tiče Dejane, jer ona će sigurno biti bezbedan vozač. Ako posmatramo sve vozače koji stiču vozačku dozvolu, to je individualno. Mi imamo nesavesne vozače, takođe su tu i osobe sa invaliditetom, kojima se oduzima vozačka dozvola zbog nekih nepropisnih radnji u saobraćaju. Sa Dejanom verujem da neće to biti slučaj. Imamo i zanemarljiv procenat učešća osoba sa invaliditetom u saobraćajnim nezgodama. Na godišnjem nivou gde imamo oko 35 hiljada saobraćajnih nezgoda, oko sto nezgoda godišnje su učesnici osobe sa invaliditetom i to su sve sa lakim telesnim povredama. Mi kao vozači moramo posebno pažnju da obratimo na vozače sa invaliditetom. Ta vozila moraju biti posebno obeležena i moramo se ponašati humano, solidarno - zaključio je Slobodan u emisiji "Uranak" na televiziji K1.

 

Ostavite komentar