Priče > Društvo

U škole se uvodi SOFTVER za praćenje FIZIČKOG STANJA ĐAKA: Kako će to da FUNKCIONIŠE?

Softver će sadržati i obrađivati podatke o fizičkom razvoju i motoričkim sposobnostima učenika

Izvor: K1info/blic.rs

06/04/2023 > 16:00

podeli vest:

U škole se uvodi SOFTVER za praćenje FIZIČKOG STANJA ĐAKA: Kako će to da FUNKCIONIŠE?
Foto: Freepik.com


Osnovcima i srednjoškolcima od 1. septembra stiže još jedna novina - u svim školama će početi da funkcioniše softver kojim se prati fizičko stanje dece kako bi se unapredilo njihovo zdravstveno stanje.

Pun naziv ovog softvera je "Sistem praćenja fizičkog razvoja i razvoja motoričkih sposobnosti učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju".

Softver će sadržati i obrađivati podatke o fizičkom razvoju i motoričkim sposobnostima učenika i preporučivati kako učiteljima i predmetnim nastavnicima fizičkog, ali i roditeljima koje vežbe bi deca trebalo da rade i u školi i kod kuće radi poboljšanja fizičkog zdravlja.

Softver prati tri zone zdravlja dece

Pomoćnik ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje Milan Pašić ističe da je Strategijom razvoja obrazovanja, kao i akcionim planom predviđena izrada nacionalnog softvera koji će pratiti razvoj motoričkih sposobnosti i fizičkog statusa učenika.

- U školskom sistemu imamo priručnike koji prate nastavnici razredne nastave u trećem i četvrtom razredu. To u višim razredima rade nastavnici predmetne nastave fizičkog i u srednjim školama. Prema programu tih priručnika nastavnici dva puta godišnje realizuju niz testova koji se tiče fizičkog i zdravstvenog vaspitanja - rekao je on za Blic.

Foto: Freepik.com

 

Prema njegovim rečima, na osnovu tih rezultata učenici i roditelji dobijaju povratnu informaciju gde su u odnosu na celokupnu populaciju.

- Kako bi to bilo što jednostavnije oformljene su tri zone: ispod proseka, prosečna i natprosečna zona. Kako bi se odredilo u kojoj je zoni učenik prvo se radi merenje telesne mase, visine tela i indeks telesne mase. Tada se učenicima ukazuje u kojoj su oni zoni. Ukoliko je učenik ispod prosečne, u prosečnoj ili iznad učeniku se savetuje šta bi trebalo da radi i daju se preporuke - objašnjava on.

Ističe da će prikupljeni podaci dati prikaz fizičkog zdravlja celokupne mlade populacije u Srbiji i šta bi trebalo da budu koraci države i Ministarstva prosvete kako bi se isto poboljšalo.

- Ovi podaci postojaće na nivou odeljenja, škole, okruga, na nivou republike. Sve te podatke ćemo potom implementirati u jedan sveobuhvatni nacionalni izveštaj, a njegovi rezultati će nam pomoći da znamo kakve odluke i projekte u daljem periodu moramo da realizujemo i šta je potrebno da se unapredi. A kako bi to bilo što više uopšteno, planirano je uključenje ministarstva zdravlja - kaže nam Pašić.

Kako se utvrđuje fizičko zdravlje dece

Šta je potrebno da nastavnici znaju prilikom sakupljanja informacija o fizičkom zdravlju dece navodi se u "Priručniku za praćenje fizičkog razvoja i razvoja motoričkih sposobnosti učenika u nastavi fizičkog vaspitanja i Priručnik za praćenje fizičkog razvoja i razvoja motoričkih sposobnosti učenika u nastavi fizičkog i zdravstvenog vaspitanja".

Za praćenje fizičkog rasta i sastava tela prikuplja se minimalan broj informacija dovoljnih za objektivnu analizu, a potrebno je prikupiti sledeće podatke: visinu tela; masu tela i indeks telesne mase.

Foto: Freepik.com

 

Za praćenje razvoja motoričkih sposobnosti minimalan broj informacija za objektivnu analizu dobija se na osnovu rezultata u testovima: trčanje na 20 metara sa progresivnim povećanjem brzine kojim se procenjuje kardiorespiratorna izdržljivost; pretklon u sedu za procenu gipkosti; rad trbušnjaka, skok udalj; izdržaj u zgibu na vratilu kojim se procenjuje snaga i izdržljivost u snazi; čunasto trčanje 4 x 10 metara za procenu agilnosti.

Dobijeni rezultati koriste se stvaranje celokupne slike zdravlja učenika i to genetike, odnosno motoričkih sposobnosti koje su pod uticajem onoga što je nasleđeno od roditelja; procene načina života, motivacije, da li je dete fizički aktivno i van škole.

Šta se nalazi u izveštaju o fizičkom stanju učenika

Pašić je rekao da je pravljenje ovog softvera počelo je sa kolegama sa Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja i fakulteta Tehničkih nauka.

- Od naredne školske godine, odnosno od septembra planirano je da se ovaj softver uvede u škole i da nastavnici tokom avgusta meseca prođu obuku za rad u ovom softveru. Kroz softver ćemo imati sledeće parametre. Prvi parametar tiče se samog učenika, i kada se unesu podaci testiranja softver ih obrađuje i daje jedan izveštaj o fizičkom stanju učenika koji učenici mogu da odnesu roditeljima - kaže on.

Pašić je napomenuo da je softver još uvek u fazi izrade i da će pristup njemu imati predmetni nastavnici, kao i da je plan da se to omogući roditeljima.

- U svakom slučaju roditelji će, ako ne putem aplikacije, dobijati izveštaj o fizičkom zdravlju deteta putem papira. Na osnovu toga dobijaće i smernice koje se tiču toga da li je potrebno da dete poveća određene aerobne kapacitete, u smislu da li bi trebalo da 2 do 3 puta nedeljno šeta po 20-30 minuta i da se bavi nekom fizičkom aktivnošću ukoliko je trenutna nedovoljna, da li dete treba da razvije neke svoje motoričke sposobnosti kao što su brzina ili snaga. Nastavnik će tako na času znati kako da realizuje čas i da unapredi motoričke sposobnosti učenika. Sam nastavnik će tako znati kakvo je stanje dece kojima predaje i da može sam da tako prilagođava nastavu - ukazao je.

Podsetimo, od ove školske godine promenjena je i mala matura, pa je tako ukinut kombinovani test koji je uveden tokom školske 2013/14. godine jer "nije pokazao svoju funkcionalnost".

Pre su učenici na kombinovanom testu polagali 3 pitanja znanja hemije, 4 pitanja znanja istorije, geografije i fizike, kao i pet pitanja se ticalo provere znanja biologije, a sada će imati samo jedan test od 20 pitanja.

 

Ostavite komentar