Priče > Čuvarkuća

Ne nasedajte, TRAŽITE PREDRAČUN: Majstor za PET minuta POSLA uzeo 100 EVRA - šta kaže ZAKON?

Za svaki posao skuplji od 5.000 dinara majstori moraju unapred da upozore građane, koliko će ih njihov rad koštati i izdaju predračun

Autor: Katarina Milanović

26/09/2022 > 07:19

podeli vest:

Ne nasedajte, TRAŽITE PREDRAČUN: Majstor za PET minuta POSLA uzeo 100 EVRA - šta kaže ZAKON?
Foto: Pixabay.com


Za samo pet minuta posla vodoinstalater za otpušavanje odvoda u kupatilu uzeo čak 12.000 dinara!

Domaći stručnjaci ističu da svaki trgovac i majstor imaju pravo da formiraju cene kako god oni to žele, ali i napominju da su prema novom Zakonu o zaštiti potrošača dužni da za svaku uslugu skuplju od 5.000 dinara pre obavljanja posla ispostave predračun!

Kako kažu, novitet je donet kako bi građani pre obavljanja posla znali šta tačno majstori rade i kupuju, kao i koliko to košta. Zbog toga, majstori više ne mogu ne mogu da daju cenu odokativno i ne mogu nakon obavljanja usluge da zahtevaju povećanje cene za više od 15 odsto u odnosu na onu datu u predračunu.

Na ovu priču koja je uzburkala javnost u Srbiji ukazala je nezadovoljna žena na društvenoj mreži Tviter. Ona se požalila da je morala da plati čak 100 evra majstoru koji joj je otpušio odvod u kupatilu.

- Već dugo mi slabo otiče voda u tuš kabini, sve sam pokušala i ništa. Pozovem vodoinstalatera, on otpuši za pet minuta i naplati mi 12.000 dinara! Dvanaest hiljada dinara! Ljudi dragi, evo razmišljam od jutros, šta bih radila da nisam imala da platim - napisala je ona.

 

 

Ogorčena žena uz to je objavila i fotografiju predračuna, a ispod njene objave nizali su se komentari građana koji su bili šokirani cenom usluga majstora.

"Au, pljačka", "Ja sam pre tri godine to i sudoperu platila 16.000 dinara.. I dan danas mi uši bride", "Nema ko nije platio istu školu", "Nama je pre dve godine za odgušivanje kućne kanalizacije uzeo 40.000", "Zašto si platila? To ne može toliko da košta. Prvo pitaj za cenu. Sad sam se iznervirala..." - samo su neki od komentara iznerviranih tviteraša.

Bilo je i onih koji su je savetovali da je prvo trebala da pita majstora koliko će ta usluga koštati, ali i objasnili da prema zakonu za posao skuplji od 5.000 dinara majstor prvo mora dostavite predračun.

Ali, kako to zaista funkcioniše u praksi?

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović za naš portal kaže da je novi Zakon jasno propisao da za svaki posao skuplji od 5.000 dinara potrošač mora biti unapred obavešten o troškovima.

- Ukoliko ne dobijete predračun pre obavljanja posla treba da napišete prigovor i obavestite tržišnu inspekciju kako bi taj majstor bio sankcionisan! Predračun služi kako bi potrošač znao šta i koliko plaća, na vreme, dakle pre nego što se posao obavi - jasan je naš sagovornik.

Papović upozorava da su česti i slučajevi kada potrošač dobije predračun, ali tek nakon obavljenog posla.

- Takav predračun ne treba potpisivati. Ako potpišete to je veliki problem, jer u tom slučaju potrošač ne može da dokaže da je predračun dobio tek nakon obavljenog posla. Zato savetujem građane da nakon dolaska majstora odmah tražite predračun, pa ako mislite da su troškovi njegovog rada u skladu sa onim što ste vi spremni da platite potpišite ga. Tek tada majstor počinje da obavlja posao - napominje predsednik NOPS-a.

 

Obaveza izdavanja predračuna

To znači da će za svaku uslugu skuplju od 5.000 dinara majstor morati da vam dostavi predračun koji će sadržati koliko košta ta usluga. Pre otpočinjanja pružanja usluge, prodavac je dužan da pribavi pisanu saglasnost potrošača na proračun.

Ako je cena ugovorena na osnovu izričite tvrdnje prodavca za tačnost proračuna, prodavac ne može da zahteva povećanje cene.

Ako je cena ugovorena bez izričite tvrdnje prodavca za tačnost proračuna, prodavac ne može da zahteva povećanje cene za više od 15 odsto proračuna, osim ako je drugačije ugovoreno.

 

 

Ostavite komentar