Teleskop Euklid objavio PRVE SLIKE SVEMIRA: Nešto ovako ČAROBNO još niste videli

On može detektovati galaksije udaljene do 10 milijardi svetlosnih godina ima za cilj stvaranje najveće kosmičke 3D mape ikada napravljene

08/11/2023 > 23:17

Foto: Freepik.com

Teleskop Euklid poslao je svoje prve slike u okviru misije koja obećava da će otkriti "tamni univerzum". Misija Evropske svemirske agencije (ESA) vredna milijardu evra fokusira se na tamnu materiju i tamnu energiju, koje zajedno čine 95% univerzuma, ali su njihove prirode gotovo potpuno misteriozne.

Prve slike prikazuju "Perseus" galaktički klaster i "Horsehead" u zadivljujućem detalju, prikazujući neuporedivu sposobnost teleskopa da pravi izuzetno oštre slike i posmatranja na ogromnim prostranstvima svemira.

Teleskop može detektovati galaksije udaljene do 10 milijardi svetlosnih godina ima za cilj stvaranje najveće kosmičke 3D mape ikada napravljene. To će astronomima omogućiti da zaključe raspodelu tamne materije velike skale i otkriju uticaj tamne energije u ranom univerzumu. Tamna materija prožima univerzum i deluje kao kosmički lepak koji drži galaksije zajedno.

Profesorka Kerol Mandel, direktorka nauke ESA, izjavila je da će ova misija, koja je lansirana u julu, gurati granice naučnog znanja u "neistraženu teritoriju izvan Ajnštajna".

- Kao ljudi, uspeli smo da shvatimo kako funkcioniše 5% univerzuma, i takođe smo shvatili da postoji još 95% koji nam ostaje nepoznat. Ne možemo putovati do ivice univerzuma kako bismo istražili, ali mi te slike donosimo na Zemlju i proučavamo ih na računarima - i sve to za samo 1,4 milijarde evra. Mislim da je to čarobno - rekla je.

Tokom narednih šest godina, Euklid će posmatrati oko 8 milijardi galaksija koristeći infracrvenu i vidljivu svetlost na 36% noćnog neba. U nekim slučajevima, svetlost ovih udaljenih tela će proći blizu tamne materije na svom putovanju prema Zemlji. Kada se to dogodi, njen gravitacioni pol će promeniti put svetlosti, čineći galaksije iskrivljenim na konačnoj slici.

Istraživači će takođe posmatrati kretanje galaksija kako bi stvorili preciznu sliku konkurentske sile gravitacije, koja uzrokuje grupisanje galaksija, i tamne energije, koja ubrzava širenje prostora.

To će naučnicima pružiti priliku da prvi put vide kako je tamna energija delovala u ranom univerzumu.

- Tamna materija privlači galaksije i uzrokuje da se brže vrte nego što to vidljiva materija sama može objasniti; tamna energija ubrzava širenje univerzuma. Euklid će prvi put omogućiti kosmolozima da zajedno prouče ova dva tajanstvena tamna fenomena - rekla je Kerol.

- Nikada nismo videli astronomske slike kao što su ove, s toliko detalja. One su čak lepše i oštrije nego što smo se nadali, pokazujući nam mnoge prethodno neviđene karakteristike u dobro poznatim područjima bliskog univerzuma. Sada smo spremni da posmatramo milijarde galaksija i proučavamo njihovu evoluciju tokom kosmičkog vremena - kaže Rene Laureis, naučnik u projektu Euklid ESA