Ekonomija > Čuvarkuća

U SRBIJI INTERESOVANJE ZA POLOVNJACIMA NE JENJAVA Kada je reč o četvorotočkašima, nema krize iako cena skače

Izvor: K1info/Tanjug

Autor: Milena Gačević

21/05/2025 > 17:28

podeli vest:

U SRBIJI INTERESOVANJE ZA POLOVNJACIMA NE JENJAVA Kada je reč o četvorotočkašima, nema krize iako cena skače
Foto: Shutterstock


Blagi rast prodaje polovnih automobila iz uvoza zabeležen je u Srbiji u periodu januar-april i iznosi  6,5 odsto, a  povećano interesovanje kupaca prati i rast cena, i prema informacijama koje stižu iz Evrope, isti trend prisutan je gotovo na svim najvećim tržištima, navodi se u istraživanju koje je sproveo sajt Polovni automobili. 

Najnoviji podaci iz relevantnih evropskih izveštaja pokazuju da je tržište polovnjaka u Evropskoj uniji (EU), kada je reč o prodajnim rezultatima, na gotovo istom nivou kao i prošle godine. 

Prema podacima sajta Autovista24, u prvom kvartalu ove godine broj prodatih polovnjaka porastao je za 0,6 odsto u odnosu na prvo tromesečje 2024. godine, što je blizu 1,64 miliona jedinica. 

"Kupci se i dalje većinski opredeljuju za modele sa benzinskim ili dizel motorima, dok električni polovnjaci beleže osetan pad vrednosti i prodaju se znatno sporije. Istovremeno, podatke koje je iznela kompanija 'Auto1 Group' i njihovom indeksu cena, u aprilu ove godine prosečna vrednost polovnih vozila porasla je za 2,8 odsto u poređenju sa istim mesecom prošle godine, što predstavlja najviši mesečni skok još od juna 2023. godine", navodi se u istraživanju. 

Dodaje se da je od početka godine, a prema analizi "Auto1 Group" cena polovnjaka u Evropi porasla u proseku za pet odsto.

Podaci spomenute kompanije ukazuju da je rast cena polovnjaka posledica više faktora, a kao jedan od glavnih razloga navodi se poskupljenje novih vozila i kontinuirana tražnja za polovnim automobilima.

"Najveći rast cena zabeležen je kod ekonomičnih modela kompaktne klase, dok je kod SUV modela situacija nešto stabilnija.

Električna vozila, sa druge strane, iako sve brojnija u ponudi, i dalje beleže blaži rast cena zbog slabije potražnje i sumnji kupaca u njihovu dugoročnu vrednost", navodi se u analizi Auto1 Group.

Kada je reč o padu vrednosti vozila u aprilu, izveštaj portala Autovista24 ukazuje na rezidualne vrednosti polovnih vozila, odnosno vrednost automobila posle tri godine upotrebe, koje nastavljaju da opadaju širom Evrope. 

"U Austriji je, primera radi pala na 47,7 odsto, u Nemačkoj na 47,6 odsto, dok je u Švajcarskoj iznosila samo 43,7 odsto", navodi se u analizi.

Takođe, ukazuje se da su u Švajcarskoj polovnjaci stari do tri godine zadržali svega 38,2 odsto početne vrednosti, a da u Nemačkoj ona iznosi 37,3 odsto.

Kada je reč o hibridnim vozilima, ukazuje se da oni pokazuju "veću otpornost", sa vrednostima blizu 49 odsto u obe navedene države.

Zajednički istraživački centar Evropske komisije (JRC) predstavio je nedavno izveštaj koji pokazuje da su većina polovnih vozila, koja menjaju vlasnika u EU, stara između 8 i 15 godina.

Takođe, istraživanje je potvrdilo da su starija dizel vozila i dalje najzastupljenija u prometu, naročito u zemljama Centralne i Istočne Evrope.

JRC je naveo i da je jedan od ključnih trendova u 2025. godini snažno prisustvo prekogranične trgovine polovnim vozilima. 
Iz Zapadne Evrope, pre svega Nemačke, Francuske i Belgije, izvozi se i dalje veliki broj automobila ka zemljama kao što su Rumunija, Poljska, Bugarska i Mađarska, ali i dalje ka tržištima Balkana, među kojima je i Srbija. 

"U tom lancu, automobili koji više ne zadovoljavaju ekološke ili tehničke standarde u zemljama izvoznicama nalaze 'drugi život' na tržištima gde je kupovna moć stanovništva manja. Podsetimo, svake godine u Srbiju se uveze preko 130.000 polovnih automobila", navodi se u istraživanju koje je objavio sajt Polovni automobili.

Kako se ističe, tržište polovnih automobila u EU ostaje ključno za milione građana, dok nove tehnologije, kao i stroži propisi i napori da se smanji emisija štetnih gasova od saobraćaja, oblikuju budućnost automobilizma, polovnjaci još dugo "neće sići sa evropskih drumova".

Za domaće tržište, ovi trendovi znače i nove izazove, jer je realno  očekivati da ako se u Evropi nastavi trend rasta cena, da i srpski kupci će osetiti te negativne efekte, pogotovu ako se uzmu u obzir i ostali troškovi prilikom uvoza polovnjaka, među kojima su transport, špediterske usluge i "unutrašnje" dažbine.

BONUS VIDEO:

 

Ostavite komentar