Vesti > Srbija

MALOLETNICI LAKO DOLAZE U KONTAKT SA DUVANSKIM PROIZVODIMA Kako to promeniti i šta nam je činiti?

Izvor: K1info/Tanjug

19/06/2025 > 17:30

podeli vest:

MALOLETNICI LAKO DOLAZE U KONTAKT SA DUVANSKIM PROIZVODIMA Kako to promeniti i šta nam je činiti?
Foto: Shutterstock


Ovogodišnje istraživanje o navikama i stavovima potrošača o duvanskim i nikotinskim proizvodima pokazalo je da gotovo 70 odsto ispitanika smatra da maloletnici imaju neometan pristup duvanskim i nikotinskim proizvodima, rekao je predstavnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Marko Dragić, ocenjujući da je to zabrinjavajuć signal za čitavo društvo, saopštila je danas ta organizacija.

"Najveći broj anketiranih, njih 51,5 odsto, vidi državu i njene institucije kao ključne u rešavanju ovog problema, kroz doslednu primenu zakona. Međutim, odgovornost je i na proizvođačima, prodavcima, ali i roditeljima i nastavnicima", rekao je Dragić na panel diskusiji u organizaciji NOPS-a, povodom četvrtog po redu istraživanja o navikama i stavovima potrošača o duvanskim i nikotinskim proizvodima, sa posebnim fokusom na problem dostupnosti ovih proizvoda maloletnicima.  

Istraživanje je sprovedeno na više od hiljadu ispitanika, a pokazalo je da su među korisnicima duvanskih i nikotinskih proizvoda i dalje najbrojniji korisnici tradicionalnih cigareta 72 odsto, bezdimne alternative postepeno dobijaju na značaju i trenutno zauzimaju drugo mesto sa 18 odsto korisnika, elektronske cigarete konzumira sedam odsto ispitanika, dok nikotinske vrećice njih oko tri odsto.

U poređenju sa prethodnim godinama, veći broj ispitanika sada smatra da su bezdimni proizvodi bolji izbor od cigareta, prvenstveno zbog njihovog zdravlja, ali i zdravlja ljudi u okruženju, zahvaljujući odsustvu pasivnog pušenja.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije najavila je da će i u narednom periodu aktivno raditi na podizanju svesti o ovom važnom pitanju i podsticanju zajedničkih napora svih relevantnih aktera kako bi se dostupnost nikotinskih proizvoda maloletnicima smanjila na minimum.

Na panel diskusiji pomoćnica direktora Uprave za duvan Jelica Ćirović kazala je da je u Srbiji tržište duvanskih i srodnih proizvoda regulisano Zakonom o duvanu, kao i nadležnost inspekcijskih oragana u njegovoj primeni ali da je osim zakonske regulative, potrebna moralna i društvena odgovornost kako bi se zaštitili maloletnici.

"Najznačajniju odgovornost definitivno imaju trgovci na malo koji su u direktnom kontaktu sa potrošačima, zbog čega je rad sa njima veoma važan, prevashodno kako bismo im podigli svest o obavezi primene propisa, ali i stalnom podsećanju da je njihovo zakonsko pravo i odgovornost da uvidom u lični dokument provere starosnu dob kupca", navela je Ćirović.
Naglasila je da je napredak postignut na tom polju zahvaljujući eksplicitnoj zabrani internet prodaje ovih proizvoda, dodajući da je to još jedna mera zaštite maloletnih lica.

Prema njenim rečima, Uprava za duvan nastaviće da prati sve inovativne proizvode na tržištu kako bi pravovremeno uskladila zakonsku regulativu i pre svega apsolutno zaštitila i sprečila prodaju ovih proizvoda maloletnicima.

O tome ko i kako može da utiče na maloletne osobe govorila je psiholog i psihoterapeut Mina Radosavljević navodeći da je najvažniji otvoren i iskren razgovor, bez agresivnog pristupa, jer upravo takva komunikacija gradi poverenje i motiviše ih na odgovornije odluke.

"Vršnjačka edukacija ima posebno važnu ulogu, jer mladi najlakše prihvataju poruke koje dolaze od njihovih vršnjaka, sa kojima se poistovećuju", kazala je Radosavljević.

BONUS VIDEO:

 

Ostavite komentar