Vesti > Srbija

Srbija već u BUDUĆNOSTI, ne moramo da čekamo EXPO 2027: Izdata DOZVOLA za probnu VOŽNJU za 2 VOZILA BEZ VOZAČA

Naša zemlja je dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila nivoa tri autonomne vožnje, što su pre toga uradile samo četiri evropske države

Izvor: K1info/Tanjug

18/08/2023 > 13:13

podeli vest:

Srbija već u BUDUĆNOSTI, ne moramo da čekamo EXPO 2027: Izdata DOZVOLA za probnu VOŽNJU za 2 VOZILA BEZ VOZAČA
Foto: Shutterstock


Ministarstvo unutrašnjih poslova izdalo je dozvolu za probnu vožnju u Srbiji za dva vozila koja poseduju sistem da se kreću bez intervencije vozača, rečeno je danas Tanjugu u Vladi Srbije.

Ova dozvola izdata je za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom, koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom.

Naša zemlja je tako dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila nivoa tri autonomne vožnje, što su pre toga uradile samo četiri evropske države.

Savetnik u kabinetu premijerke Stefan Badža objasnio je da prema brojnim međunarodnim standardizacijama postoji šest nivoa autonomne vožnje, od nula do pet.

- Nivoi od nula do dva su sistemi podrške vozaču i neke od njih, poput pomoći pri kočenju i parkiranju ili slično, već dugo predstavljaju standardnu opremu velikog broja vozila. Nivoi od tri do pet razlikuju se prema autonomiji vozila u odnosu na vozačke mogućnosti, kao i mogućnost upravljanja u različitim okruženjima. Srbija je dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila koje je nivoa tri, što su pre toga u praksi uradile samo četiri evropske države. Ova činjenica govori da kompanije koje razvijaju autonomna vozila, delove i sisteme za ta vozila, percepiraju Srbiju kao zemlju tog nivoa razvoja - rekao je Badža.

Pukovnik u Upravi saobraćajne policije Bojan Radovanović je potvrdio Tanjugu da je u skladu sa zakonom izdata dozvola za testiranje autonomnog vozila, nivoa autonomnosti tri, što znači da se u tom vozilu obavezno nalazi vozač i to na mestu za vozača. 

S obzirom na tu činjenicu, bilo je moguće dozvoliti testiranje po važećim pravilima saobraćaja za probnu vožnju, rekao je Radovanović.

Kaže da su Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima predviđena posebna pravila saobraćaja o testiranju autonomnih vozila kojima će se dati pravni okvir za bezbedno testiranje.

- Oblast autonomne vožnje je relativno nova u svetu. Nisu uspostavljena jedinstvena pravila, već svaka država propisuje pravila shodno svojim bezbednosnim principima i uz uvažavanje specifičnosti svoga saobraćajnog sistema - rekao je Radovanović.

Kaže da će predloženim izmenama zakona prvi put biti uveden pojam autonomnog vozila i da je samo propisana mogućnost testiranja, bez mogućnosti učešća u saobraćaju.

- U tekstu predloga tog zakona nisu dati bezbednosni uslovi za testiranje, već će to biti uređeno podzakonskim aktom koje donosi MUP, tako da će radnu grupu koja će biti oformljena za izradu tog akta predstavljati eminentni stručnjaci iz te oblasti - rekao je on.

Radna grupa za izradu podzakonskog akta biće multidisciplinarna i u njenom sastavu očekuje se da budu predstavnici Mašinskog fakulteta, ministarstva za saobraćaj, Agencije za bezbednost saobraćaja, ministarstva za nauku i inovacije, Saobraćajnog fakulteta i slično.

Podzakonski akti bi trebalo da budu doneti u roku od šest meseci od dana usvajanja zakona. Bezbednosni uslovi će biti propisani gradacijski odnosno biće propisivani oštriji uslovi za veće nivoe autonomnosti vožnje, objasnio je on.

Na pitanje da li će se zahtevati posebna obuka za upotrebu takvih vozila, kaže do sada nije bilo čvrstih stanovišta o potrebi posebne obuke vozača autonomnog vozila, ali da je to pitanje i dalje otvoreno.

Prema već pomenutom Predlogu zakona, jedina dozvola koja će biti potrebna jeste dozvola za testiranje autonomnog vozila koju izdaje MUP.

Autonomna vozila - vožnja budućnosti

Autnomni transport i autonomna vozila su budućnost i sve automobilske industrije u svetu, ukoliko žele da se razvijaju i napreduju moraju se tome prilagoditi, jedinstveni su u stavu poznavaoci te oblast u Srbiji.

Sagovornici Tanjuga smatraju i da autonomna vozila mogu dosta uticati na povećanje bezbednost na putevima i time sačuvati ljudske živote, međutim ističu da pokretanje autonomne vožnje, odnosno vožnje bez vozača zahteva ne samo tehnološku spremnost, već i odgovarajuću pravnu regulativu.

Kako za kaže direktor Centra za električna i hibridna vozila koji je osnovan u partnerstvu sa Mašinskim fakultetom Miloš Petrović, Srbija je teohnološki spremana za upotrebu autonomnih vozila, ali nam nedostaje pravna regulativa i propisi za tu vožnju.

On navodi da su saobraćajni propisi koji postoje kod nas rađeni sa pretpostavkom da će čovek uvek upravljati vozilom i da sada ta pravila treba prilagoditi situaciji gde vozilom upravlja veštačka inteligencija.

- Mi imamo prilično uređen sistem kada je reč o tehnološkom razvoju, ali u nekom delovima zaostajemo. U najvećim slučajevima automna vozila su električna, ali mi za njih nemamo sređenu infrastrukturu - rekao je Petrović.

Prema njegovim rečima, države u svetu imaju različite poglede kada su u pitanju autonomna vozila, tačnije pojedine države podržavaju i razvijaju autonomnu vožnju i zakonodavstvo, dok druge prave namerno zamke da kod njih ona ne dođe.

Osim opštih uslova propisanih zakonom, prilikom testiranja autonomnog vozila moraju biti ispoštovani i posebni uslovi iz dozvole.
Za nepoštovanje opštih ili posebnih pravila saobraćaja predviđena je odgovornost pravnog subjekta koji je dobio dozvolu za testiranje i vozača.

Napominje da će razvoj autonomnih vozila i autoindustrije u tom pravcu  doprineti ekonomskom i strateškom razvoju srpske industrije.

Radovanović ističe da se primenom te tehnologije mogu prevazići i  problemi u saobraćaju u velikim gradovima - smanjenje gužvi i drugo.

Naveo je da će međunarodna specijalizovana izložba EXPO 2027, do kada Srbija planira da dostigne nivo pet tih vozila, biti ekskluzivna prilika i mesto gde će Srbija pokazati rezultate tog tehnološkog razvoja.

Na pitanje da li bi smeo da odspava tokom vožnje u autonomnom vozilu, odgovorio je da uopšte ne sumnja u bezbednost takvih vozila.

Poslednja istraživanja u SAD pokazuju da se na pređenih milion milja nebezbedne situacije evidentiraju svega četiri odsto, dodao je on. Radovanović ističe da će autonomna vozila u Srbiji morati da poštuju sva ograničenja i propise i da se kreću trasama koje su za to odobrene.

Ostavite komentar