Vesti > Hronika

DOVOLJNO JE KRVI NA SRPSKIM PUTEVIMA! Kako da ljudi prestanu da ginu: Stručnjaci u "Uranku" o uzrocima crne statistike

Autor: Hana Pantelić

03/12/2025 > 12:11

podeli vest:

DOVOLJNO JE KRVI NA SRPSKIM PUTEVIMA! Kako da ljudi prestanu da ginu: Stručnjaci u "Uranku" o uzrocima crne statistike
Foto: K1 televizija


Crna statistika na srpskim putevima i dalje zabrinjava: od početka godine poginulo je 400 ljudi, a samo tokom proteklog vikenda život su izgubile tri osobe, među njima i jedno dete. Ovakvi tragični podaci ponovo otvaraju pitanje - zašto Srbija beleži jednu od najtežih statistika stradalih u saobraćaju u regionu, i šta se mora promeniti da bi se broj žrtava smanjio?

O tome kako zaustaviti rast stradalih, koji su ključni uzroci nesreća i šta donosi novi nacrt Zakona o bezbednosti saobraćaja, u emisiji "Uranak" na televiziji K1 govorili su prof. dr Milan Vujanić i Branko Stamatović, vršilac dužnosti za bezbednost saobraćaja.

14 stradalih na putevima u prethodnoj nedelji

Prof. dr Milan Vujanić upozorava na ozbiljnost situacije i poredi stanje u Srbiji sa drugim zemljama:

- Ako znate da je u Norveškoj za celu 2022. godinu poginuo jedan čovek. U Drugom svetskom ratu ukupno poginulo 11 Norvežana. To pokazuje koliko se u toj državi ceni ljudski život. Mi ovde naše ljude nismo ni obrazovali, ni upozorili, a najveća smrtnost - govorim na svetskom nivou - 18% ljudi strada u saobraćajnim nesrećama, a samo tri posto od vatrenog oružja u mirnodopskim uslovima. Opasnije je imati pištolj ili voziti auto? Mi naš narod nismo naučili i nismo mu objasnili šta je opasno - rekao je Vujanić.

K1 televizija

Izmene zakona: fokus na mlade vozače i saobraćajnu kulturu

Branko Stamatović ističe da novi nacrt Zakona o bezbednosti saobraćaja treba da unese ključne promene u ponašanju vozača i obuci:

- U zakonu mora da stoje stvari koje se tiču ponašanja i obuke. Najrizičniji su mladi vozači u prvim godinama vožnje, kada imaju probne vozačke dozvole. Moramo da napravimo vozača koji će iz auto-škole izaći sa određenim veštinama i stavovima prilagođenim bezbednom prisustvu u saobraćaju. Te mlade osobe su željne dokazivanja u društvu. To su razlozi zbog kojih najčešće stradaju - prekoračenje brzine, vikendom i noću - istakao je on.

Stamatović je dodao da novi zakon posebno treba da se fokusira na vozače koji ponavljaju saobraćajne prekršaje:

- Preko 15 hiljada osoba je u poslednjih 10 godina izgubilo vozačku dozvolu i nakon toga polagalo kurs da je vrati. Upravo oni najčešće prave greške što se tiče konzumiranja alkohola, prekoračenja brzine i čine najveće probleme u saobraćaju.

Saobraćajna kultura i sigurnosni pojas

Stamatović naglašava da je niska primena osnovnih mera bezbednosti dodatni problem:

- Nismo naučili ljude da vezuju pojas. Preko 85% na prednjem sedištu vezuje pojas, a samo svako četvrto na zadnjem sedištu. Svako ko ne prihvata da vezuje pojas obično vozi i prebrzo, pod dejstvom alkohola. Statistika pokazuje da bismo mogli spasiti preko sto života godišnje kada bi svi koristili sigurnosni pojas. To je jednostavna, ali ključna mera koja štiti putnike i vozače.

K1 televizija

Tehnologija i kazne: panik taster i švajcarski model sankcija

Branko Stamatović je istakao značaj panik tastera u modernim automobilima kao dodatnu meru bezbednosti:

- Panik taster jeste standard u određenim automobilima. Noviji automobili ga imaju. Panik taster u slučaju naglog zaustavljanja obaveštava hitne službe da se to dogodilo, kako bi se ukazala pomoć. To jeste oprema automobila i predstavlja važnu meru bezbednosti u saobraćaju.

Profesor dr Milan Vujanić dodao je tehničke detalje funkcionisanja sistema:

- Panik taster se sam uključuje ako se otvore vazdušni jastuci, jer je tada detektovan sudar. On automatski šalje tačne koordinate gde se automobil nalazi, kao i smer u kojem se kreće.

Vujić i Stamatović su takođe govorili i o primeni strožih kazni, inspirisanih švajcarskim modelom:

- Kazna treba da bude proporcionalna primanjima - to je švajcarski model. Uključuje trajnu zabranu polaganja sa poništavanjem vozačke dozvole i trajno oduzimanje vozila - objasnio je profesor Vujanić.

BONUS VIDEO:

 

Ostavite komentar