Vesti > Beograd

DOŠAO SA ŠRI LANKE da vozi Beograđane, i već mu je SVE JASNO: Ulice pune RUPA, vozači ULEĆU ispred busa, LUDILO...

Visoki kriterijumi i skupa polaganja za D kategoriju, uz konstantan odliv ljudstva zbog niskih plata doveli su do toga da nema ko da vozi

Izvor: K1info/euronews.rs

18/01/2023 > 10:09

podeli vest:

DOŠAO SA ŠRI LANKE da vozi Beograđane, i već mu je SVE JASNO: Ulice pune RUPA, vozači ULEĆU ispred busa, LUDILO...
Foto: ATA Images


- Ulice u Beogradu su prepune rupa. I vozači ovde, uleću ispred i naglo zaustavljaju automobile, dok je meni autobus pun putnika - priča Tilina Šamika, vozač autobusa privatnog prevoznika "Ariva", koji je došao u Srbiju iz Šri Lanke da prevozi Beograđane.

Kaže da nije bilo tako jednostavno navići se na beogradski saobraćaj, iako mu ovo nije prvi posao.

- Mi smo vozači sa iskustvom, radili smo i u inostranstvu. Ja sam radio i u Japanu, drugi vozači koji su došli sa mnom takodje imaju iskustva u Saudijskoj Arabiji, Kuvajtu, Kataru - ispričao je Tilina Šamika za Euronews Srbija.

Mnogi su napori prevoznika da nadomeste manjak vozača, od besplatnih obuka, pa sve do dovođenja vozača sa drugih krajeva sveta. Prošle godine u Beograd je stiglo 30 vozača sa Šri Lanke, koji su kao i ljudi sa Balkana, krenuli trbuhom za kruhom, samo u drugom smeru. 

Visoki kriterijumi i skupa polaganja za D kategoriju, uz konstantan odliv radne snage zbog niskih plata u Srbiji, dovele su do toga da nema ko da sedne za volan autobusa, pogotovo u Beogradu, gde je potreba za prevozom najveća. Oglasi za posao vozača autobusa stalno su otvoreni, a prevoznici osim stranaca sve češće zapošljavaju i žene vozače, koje se prekvalifikuju za ovu zahtevnu profesiju.

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

 
Za volanom sve češće i žene

Pojedini prevoznici nude besplatne obuke i polaganje za D kategoriju, a među kandidatima koji su se odazvali na ovaj konkurs je i Monika Jovanović

- Isplati se, jako se isplati, samo treba imati strpljenje, proći tu obuku i savladati kroz praksu te gabarite. Ništa više nemate, nikakav problem - kaže Monika Jovanović, vozač autobusa.

Monika je obuku završila pre četiri godine, stalno je zaposlena i nada se da će na gradskoj liniji dočekati penziju. Kako kaže, na poslu nema nikakvih problema i vožnju autobusa bi preporučila i drugim damama. 

- Samo žene treba da se oslobode, da budu hrabre i savladaju gabarite vozila i naravno da nema nikakvih problema u saobraćaju, samo znanje i strpljenje - kaže Monika.

Uvoz radnika iz Bangladeša i Šri Lanke samo ublažava hronični problem, kažu prevoznici.

Ni "uvoz" šofera iz Bangladeša ne može da nadomesti "rupu" u kadru.Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan, kako bi se nadomestio manjak radne snage.

Od 2019. godine kada je kompanija Ariva započela proces besplatnih obuka vozača, oko 40 njih je položilo za D kategoriju i većina je, poput Monike, ostala da radi u firmi. Radnicima koji dolaze iz inostranstva, ali i iz drugih gradova Srbije pružaju se i dodatne pogodnosti, samo da bi vozili kroz prestonicu.

- Mi smo probali sa velikim brojem akcija, jedna od akcija je obezbeđivanje smeštaja u Beogradu, za zaposlene koji bi radili u Arivi. Na taj način smo pokušali da ponudimo nešto bolje uslove vozačima, i da ih motivišemo da rade kod nas - kaže Dušan Krstić, direktor saobraćaja u kompaniji Ariva.

Pojedinačni napori poslodavaca samo trenutno nadomešćuju nedostatak radne snage. Da bi mlade generacije sledile primer Monike i Tiline, neophodno je sistemsko rešenje. Prvi korak biće izmena zakona o bezbednosti u saobraćaju, čime će se sniziti starosna granica, ali i pojednostaviti proces dobijanja dozvole za upravljanje autobusom. 

Foto: Beoinfo

 

Nedostatak vozača autobusa muči mnoge prevoznike u Srbiji. Prema proceni strukovnih udruženja, Srbiji je godišnje potrebno 4.000 novih vozača autobusa, dok se u srednjim školama u jednoj generaciji obrazuje njih oko 1.000, a za poslednje tri godine za ovu profesiju van redovnog obrazovnog sistema ih je obučeno oko 500. 

Prevoznici pokušavaju na razne načine da premoste problem sa nedostatkom kadra, a od pre nekoliko meseci za volanom autobusa u gradskom prevozu u Beogradu su i vozači iz Bangladeša i Šri Lanke. Stručnjaci, međutim, napominju da to ne rešava problem i ukazuju da je neophodno napraviti neke izmene u sistemu kako bi se volana uhvatili mladi ljudi. Predlažu besplatno obrazovanje za profesionalne vozače, nižu starosnu granicu za ulazak u profesiju, kao i izbacivanje C kategorije kao preduslova za D kategoriju.

Ko prvo sedne da vozi kamion, teško se odlučuje kasnije za autobus

U našoj zemlji, da bi mogli da prevoze putnike, kandidati koji su završili saobraćajne škole moraju da čekaju do 24. godine, dok za volan kamiona mogu u 21. godini. Da bi vozili autobus, moraju imati pre tog dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.

 

Ostavite komentar

Milan P

Tekst je teška debilana i verovatno jenizmišljen! Čuj?! Smetaju mu gužva, rupe i bahata vožnja.Ko je bio jednom na Lanci, video je kakav im je saobraćaj...Voziti tamo je ruski rulet. Da ne pominjem ono što zovu "tuk tuk", kamkkaze nabputu! Beograd je pesma za recimo Colombo ili Galle.

20.03.2023 03:22