Slobodno vreme > Porodica i Deca
PIVO ZA DECU UPLAŠILO RODITELJE Hit tema u "Uranku" - zašto ovako uništavate život deci?! (VIDEO)
podeli vest:

Na jednom onlajn kursu za dizajn, nedavno je korak po korak prikazano kako se dizajnira limenka sa – ni manje ni više – nego pivom za decu. Iako je sve predstavljeno kao kreativna šala, reakcije javnosti bile su burne i s razlogom zabrinute. Gde prestaje duhovitost, a počinje odgovornost prema deci? Da li ovakve poruke, pa makar bile i “zabavne”, mogu ostaviti duboke posledice?
O ovome se govorilo u emisiji "Uranak" na televiziji K1, gde su gošće bile dr Snežana Alčaz, psihijatar, i Snežana Anđelić, psihoterapeut.
Posledice "nevidljivih poruka"
Psiholog Snežana Anđelić priznaje da ju je ova tema zatekla i uznemirila. Kako kaže, najviše je iznenađuje što se gotovo niko od onih koji su videli ovu ideju nije zapitao kako ovako nešto utiče na decu.
- Uvek pričamo kako su nam deca najvažnija na svetu, da su oni naša budućnost, ali kada treba da nešto uradimo u skladu s tim, zaboravimo da se zapitamo – kako to utiče na dete? - istakla je Anđelić.
Ona dodaje da je granica između sveta odraslih i sveta dece danas sve mutnija, i da to može imati ozbiljne posledice na psihološki razvoj mališana.
- Deca su radoznala. Poruka 'ovo nije za tebe, to je za odrasle' je izuzetno važna. Ako im ne objasnimo razliku, oni će početi da normalizuju ponašanja koja nisu primerena njihovom uzrastu - upozorava psihoterapeutkinja.
Anđelić navodi i da ovakvi primeri podsećaju na trendove u kojima se i odeća za decu dizajnira kao za odrasle, pa i donji veš za devojčice često izgleda kao da je za starije tinejdžerke.
- Deca ne treba da se ponašaju kao odrasli i da konzumiraju sve što i odrasli. Imaće vremena da porastu i da tada uđu u taj svet. Ako ih prerano uvučemo u to, brišemo granice koje su njima važne za razvoj - kaže ona.
"Alkohol za decu" – opasna poruka
Ono što dodatno zabrinjava jeste što se ovakvom “dizajnerskom vežbom” šalje poruka da je alkohol sastavni deo svakodnevnog života, čak i u dečjem svetu. A to, prema rečima stručnjakinja, može imati dugoročne posledice.
- Ova reklama, pa makar bila i fiktivna, normalizuje konzumaciju alkohola i prikazuje ga kao nešto bezopasno, pa čak i zabavno. To je opasno, jer deca nemaju mentalni ni emotivni kapacitet da razumeju rizike koji dolaze s tim ponašanjem - zaključuje Anđelić.
U vremenu kada se digitalni sadržaji šire neverovatnom brzinom i dopiru do najmlađih, odgovornost odraslih – dizajnera, edukatora, influensera – mora biti na višem nivou. Jer ono što je nekome "samo šala", detetu može postati uzor.
Snežana Anđelić posebno upozorava na formiranje navika u najranijem uzrastu:
- Danas imamo dete od pet do osam godina koje nauči da konzumira to 'dečije pivo', i tu se stvaraju rane navike. Nisu ga nazvali sok – i to nije slučajno. Dete počinje da prihvata takvo ponašanje kao sastavni deo života, i kako stasava, i pravo pivo će mu postati normalno. A sve kreće od tog ranog navikavanja.
Manipulacija tržišta i budući potrošači
Dr Snežana Alčaz upozorava da ovakve ideje nisu bezazlene – naprotiv, iza njih se često krije jasno ciljanje dece kao budućih potrošača.
- Nije mi simpatično. To je nešto što odražava odnos industrije prema deci, jer su mladi ljudi budući potrošači. Treba ih ‘upecati’ dok su mali - naglašava Alčaz.
Ona ističe primer "dečijeg šampanjca" na kojem se često nalaze Diznijevi junaci, dok je ambalaža osmišljena da izgleda gotovo isto kao prava boca šampanjca.
- Lakše bi bilo da ne piše da je šampanjac, da ambalaža ne liči. Jer je to jako slično pravom šampanjcu. Pivo je, inače, najpopularnije piće na svetu – i to se ne sme zanemariti kada razmatramo ovakve poruke koje se šalju deci - istakla je doktorka.
Dodaje da reklame za alkohol često sadrže poruke o zajedništvu, zabavi i pripadanju, što je naročito važno za decu i mlade koji tek formiraju svoj identitet i osećaj pripadnosti.
- To su poruke koje pogađaju decu u centar. Ako vide da je alkohol povezan sa porodicom, romantikom, druženjem – oni to žele. I tu se otvara ogroman prostor za manipulaciju.
Danas deca probaju alkohol već sa 13 godina
- U Srbiji se sa konzumacijom alkohola počinje sve ranije – najčešće već između 13. i 14. godine. Nekada je ta granica bila 18, jer se verovalo da tada počinje psihološko i emotivno sazrevanje. Danas je cilj da se prvi kontakt s alkoholom odloži što je više moguće - upozorila je dr Alčaz i dodala:
- Zakonska rešenja imaju smisla samo ako se dosledno primenjuju - kazala je doktorka.
U Srbiji najmlađi lečeni alkoholičar ima svega 12 godina.
BONUS VIDEO:
Ostavite komentar