Lifestyle > Mozaik

NASA snimila NAJDETALJNIJE fotografije neke planete VAN SUNČEVOG SISTEMA

NASA svemirski teleskop Džejms Veb, vredan 10 milijardi dolara, napravio je prve slike egzoplanete pomoću infracrvenog svetla

Autor: Telegraf.rs

01/09/2022 > 23:14

NASA snimila NAJDETALJNIJE fotografije neke planete VAN SUNČEVOG SISTEMA
Foto: NASA

"Istorijsko razdoblje astronomije" odvija se pred našim očima kako teleskop NASA Džejms Veb zaviruje sve dublje u svemir. Ovog puta obavio je posmatranja bez presedana planete izvan Sunčevog sistema što je rezultiralo prvim direktnim slikama egzoplanete.

Kako piše Guardian, NASA-in svemirski teleskop Džejms Veb, vredan 10 milijardi dolara, napravio je prve slike egzoplanete pomoću infracrvenog svetla, koje daje daleko precizniju indikaciju mase i temperature planete što će astronomima omogućiti da otkriju kretanje oblaka koji lebde nebom udaljenih svetova.

- Ovo je stvarno istorijski trenutak za astronomiju - rekao je profesor Saša Hinkli, astronom sa Univerziteta u Egzeteru, koji je bio jedan od vođa posmatranja.

- Džejms Veb otvoriće vrata celoj novoj klasi planete koji su nam bili potpuno nedostupni, a posmatrajući ih na širokom rasponu talasnih dužina možemo proučavati njihov sastav na mnogo dublji način. Moći ćemo da otkrijemo prisutnost vremenskih prilika na tim planetama.

Direktno snimanje egzoplaneta veliki je tehnički izazov jer je njihova matična zvezda puno svetlija. U središtu najnovijih posmatranja je HIP 65426 b, gasoviti div otprilike pet do deset puta veći od Jupitera koji se nalazi 385 svetlosnih godina od Zemlje u sazvežđu Kentaura.

Oko 100 puta je udaljeniji od svoje matične zvezde nego što je Zemlja od Sunca, zbog čega ga je lakše razaznati. Ali još uvek je više od 10.000 puta bleđi od svoje zvezde.

Najnovija posmatranja pokazuju da je atmosferska temperatura planete otprilike 1.300 stepeni Celzijusa i sugerišu da njegova atmosfera sadrži crvene oblake silikatne prašine.

- Bilo bi to užasno mesto za život - rekao je Hinkli.

- Da možeš da lebdiš u atmosferi te planete, bio bi živ ispečen - dodao je.

Astronomi su pomoću zemaljskih teleskopa već ranije dobili direktne slike dvadesetak egzoplaneta, uključujući HIP 65426 b. Ali to je uključivalo borbu sa šumom koji stvara Zemljina atmosfera i ograničavanje posmatranja na uzak raspon vidljivihtalasnih dužina. Nasuprot tome, najnovije slike, snimljene iz svemirskog okruženja u kojem nema vazduha, obuhvataju širok raspon talasnih dužina, uključujući infracrvenu svetlost, koja čini većinu svetlosti proizvedene u atmosferi planete.

- Najbolja talasna dužina za posmatranje planete je ona na kojoj ona proizvodi najviše intrinzične svetlosti jer je to direktno povezano sa temperaturom planete - rekla je dr. Bet Biler, astronomkinja sa Univerziteta u Edinburgu koja je takođe učestvovala u ovom istraživanju.

HIP 65426 b star je samo 10-20 miliona godina i daleko je mlađi od Zemlje koja je stara 4,5 milijardi godina, pa najnovija posmatranja daju nove uvide u to kako su Jupiter i Saturn izgledali dok su bili vrlo mladi.

Dr Vivien Parmentier, vanredna profesorka fizike na Univerzitetu Oksford, koja nije bila uključena u studiju, rekla je: "Otvaranje novog prozora u svemir uvek donosi iznenađenja. Planete su jako velike kad se prvi put formiraju i skupljaju se s vremenom, no čini se da se ova mala planeta smanjila brže nego što smo očekivali. To nam daje neverovatan uvid u to kako nastaju planete i kako je nastao naš Sunčev sistem".

Očekuje se da će teleskop Džejms Veb u budućnosti detaljno posmatrati udaljenije planete nalik Zemlji, uključujući one s potencijalno nastanjivim uslovima.