Kultura i umetnost > Muzika

Bilja Krstić: ALBUM "Biljur" govori o HRABRIM ŽENAMA

Umetnica je predložila da bi trebalo u škole uvesti predmet Muzički folklor kako bi se od malena deca upoznala sa tradicijom

Izvor: K1info/Tanjug

04/06/2023 > 15:27

podeli vest:

Bilja Krstić: ALBUM "Biljur" govori o HRABRIM ŽENAMA
Foto: Screenshot Tanjug video


Etnomuzičarka Bilja Krstić izjavila je da je objavila ženski konceptualni album "Biljur", da je u oktobru očekuje sa orkestrom Bistrik prvi odlazak u Pakistan, kao i da se članovi grupe Suncokret i danas druže.

Krstić je rekla Tanjugu da smatra da kod nas "nema dovoljno interesovanja prema tradicionalnoj muzici", i da za to ne zna razlog, osim da joj se čini da je našim ljudima sve sa drugih izvora mnogo zanimljivije.

Prema njenim rečima, etnomuzikolozi su uspeli da naše nasleđe sačuvaju za buduće generacije, ali i pored toga tradicionalna muzika nije pronašla mesto u medijima, u kojima se retko mogu videti spotovi naših etno izođača poput Bistrika ili Slobodana Trkulje.

- Kao da se u nijednu muzičku matricu ne uklapa. Nije dovoljno potpomognuto sa strane da ipak dobije pravo mesto koje tradicionalna muzika zaslužuje. Postoje ljudi, ali to su neke zasebne priče, neke radio emisije, ljudi koji se ozbiljno bave, ali nema tu slušanost - primetila je Krstić.

Veselije pesme Bistrika na YouTubeu imaju mnogo više pregleda, a Krstić podseća da ima "toliko divnih balada koje nose posebne priče", poput pesama sa juga Srbije, i žao joj je što nemaju više pregleda, pogotovo što su "ti tekstovi božanstveni".

Muzika koja "udara u srce"

Istakavši da je Bistrik imao sreće jer su ga podržavali muzički kritičari Petar Peca Popović, Ivan Ivačković i Dragan Kremer, Krstić je dodala da je "to puno značilo, dobra kritika mnogo znači", na čemu im je beskrajno zahvalna.

Prema njenim rečima, Bistrik je stekao popularnost radom na muzici za "Zonu Zamfirovu", i dobili su "kroz taj film novu publiku od 7 do 77 godina''.

Govoreći o posebnosti srpske etno muzike, Krstić je ocenila da "na Balkanu osećamo ritam, vrlo je karakterističan, neparni, mešoviti ritmovi''.

Prisetila se kako im je prilikom gostovanja u Brazilu i izvedbe "Kalajdžijskog kola" prišao lokalni bubnjar sa pitanjem: "Kako vi to brojite?"

A kapalea izvođenje pesme "Kad sam bila devojana" brazilska publika je odslušala u tišni, a zatim je Bistrik nagradila ovacijama, dok im je direktor festivala gde su nastupali rekao da "muzika Brazila udara u noge, a muzika Bilje Krstić u srce".

- To mi je najlepši kompliment - priznala je muzičarka.

Krstić je istakla da je klavirista Miki Stanojević, "kompozitor, aranžer, čovek koji drži Bistrik", dok i ostali članovi njenog orkestra ne zaostaju po strulčnom muzičkom obrazovanju i znanju.

Počevši karijeru predavajući muziku u školi u Negotinu, Krstić je poznavanje etno motiva istočne Srbije dobro došlo kasnije kada je radila muziku za seriju "Crna svadba", gde u odjavnoj špici ide "Šanko si bonka zalibi".

- Uradili smo pesmu iz istočne Srbije. Nije vlaška, svi misle da je makedonska. To je "staroizvorski jezik". Jedino se blizu Zaječara, samo u tom mestu (Stari Izvor) tako govori - napomenula je.

Krstić se prisetila i saradnje sa rediteljem Srđanom Koljevićem na seriji "Branio sam Mladu Bosnu", gde joj je bilo zanimljivo da objedini folkor Bosne i Srbije.

Audicija kod Bore Đorđevića

Sredinom 1970-ih je kao mlada devojka došla na audiciju za akustičarsku grupu Suncokret, i prisetila se kako je Bora Đorđević tada tražio od nje da mu ponovi ono što je odsvirao.

- Ja to ponovim. "Je l' možeš ovo?" Ponovim. Rekao je: "Što sam našao malu Nišlijku opasna je, biće super za Suncokret!" To mi je najdraži period - priznala je Krstić.

Za nju članovi Suncokreta bili su porodica, neprekidno su se družili, a i danas su svi prijatelji "za ceo život", dok joj je glumica Gorica Popović postala kuma.

- Toliko oplemenjuje muzika. To je vrhunska kreacija duha. Ispunjava vas. Ne morate da pevate, to vas podiže. Ne postoji čovek koji ne voli svoje korene, ali kod nas kao da je malo sakriveno u ćoše, ali bi trebalo to osvestiti - ocenila je muzičarka.

Navevši da je u svim žanrovima osnova narodna muzika, Krstić je predložila da bi trebalo u škole uvesti predmet Muzički folklor da se "od malena deca upoznaju sa tradicijom".

Krstić i Bistrik su nedavno za Kroacija rekodrs objavili CD "Biljur", sa pesmama poput "Kaleš Angja", "Bolna ljuba, bolna leži", "Niška Banja" i "Kad ja pođoh na Bembašu", na promociji je Peca Popović primetio da izdanje ima "muški naziv, a zapravo je ženski konceptualni album".

Prema rečima Krstićeve, "album govori o hrabrim i snažnim ženama koje su imale probleme i borile se za pravo izbora".

- Napravili smo jedan konceptualan, tematski album, koji ima ozbiljnu priču. Divne žene. Na kraju koliko god da završetak nije baš lep, u svakom slučaju su se izborile za nešto i to je jako važno. Tema je i danas aktuelna. Drago mi je da sam uspela da ukažem na veliki problem. Pesma to drugačije govori - rekla je muzičarka.

Krstić i Bistrik očekuje prvi odlazak u Pakistan gde će od 23. do 27. oktobra gostovati na World Music festivalu i predstaviti srpsko etno-muzikološko nasleđe.

- Radujem se jer ćemo tamo biti jedini sa Balkana. Pevaćemo pesme Srbije i Balkana - najavila je Krstić, koja je dodala da do kraja godijne planiraju i intiman koncert u Beogradu.

Ostavite komentar