Fun Box > Automobili

PLANIRATE DA PRODATE AUTOMOBIL? Bez ovoga od 2026. možda nećete moći – dolaze stroži propisi

Autor: Hana Pantelić

15/12/2025 > 13:22

podeli vest:

PLANIRATE DA PRODATE AUTOMOBIL? Bez ovoga od 2026. možda nećete moći – dolaze stroži propisi
Foto: Shutterstock


Od 2026. godine prodaja polovnih automobila u Evropskoj uniji postaće znatno složenija. Nova uredba donosi stroža pravila koja bi posebno mogla da pogode privatne prodavce i manje auto-placeve.

Nova pravila stupaju na snagu 2026. godine, a njihov cilj je da automobilsko tržište učine održivijim.

Nova EU uredba o vozilima na kraju životnog veka predviđa da se prilikom prodaje polovnog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (End-of-Life Vehicle – ELV), piše portal elektroauto-news.net.

Dva načina dokazivanja

Dokaz će moći da se pribavi na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda, pri čemu se dobija važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procena stanja vozila od strane nezavisnog sudskog veštaka za motorna vozila.

Bez jednog od ova dva dokumenta, od 2026. godine više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga ili izvesti u inostranstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi i preko ovlašćenih trgovaca, dok su privatne prodaje za sada izuzete od ove obaveze.

Cilj nove uredbe

Evropska unija ovom uredbom želi da uspostavi kružnu ekonomiju u automobilskoj industriji. Vredne sirovine poput litijuma, nikla i kobalta trebalo bi efikasnije da se recikliraju kako bi se smanjila zavisnost od ograničenih prirodnih resursa.

Uredba je usklađena sa EU uredbom o baterijama, koja od 2027. godine uvodi obavezne kvote za reciklažu kritičnih sirovina.

Deo nove regulative je i takozvani Digitalni pasoš kružnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koji će omogućiti praćenje porekla i upotrebe materijala u vozilu. Cilj je da se obezbedi da vredne sirovine, po završetku životnog veka vozila, završe u ovlašćenim centrima za zbrinjavanje.

Shutterstock

Kritike nove regulative

Planirane promene nailaze na snažan otpor. Bavarski ministar saobraćaja Kristijan Bernrajter kritikovao je obavezu dokazivanja kao nepotrebnu i previše birokratsku:

Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodatne vrednosti.“

Nemački auto-klub ADAC takođe smatra da bi privatni vlasnici trebalo da zadrže pravo da samostalno odlučuju o sudbini svog vozila.

Savez nemačkih osiguravača (GDV) upozorava da bi osiguravajuće kuće ubuduće morale da učestvuju u proceni otpadnih vozila, što smatraju neprimerenim, jer to nije deo njihove osnovne delatnosti i dodatno bi zakomplikovalo postojeće procedure.

Nezadovoljstvo zbog sprovođenja

Iako nova EU uredba ima dobru nameru – jer je održiva kružna ekonomija neophodna zbog ograničenih resursa – način njene primene izaziva nezadovoljstvo i mogao bi značajno da promeni tržište polovnih automobila.

Za potrošače to znači više administracije i veće troškove, što bi mnoge moglo da odvrati od prodaje vozila.

Ako planirate da prodate automobil, već sada bi trebalo da se pripremite na nova pravila. Važeći tehnički pregled ili procena sudskog veštaka uskoro bi mogli da postanu neizbežni.

BONUS VIDEO:

Ostavite komentar