"HALID BEŠLIĆ NIJE ZNAO DA IMA METASTAZE": Prijateljica otkrila potresne detalje njihovog poslednjeg razgovora
Priče
podeli vest:
Postati pilot danas znači uložiti značajan trud, vreme i novac, ali i steći prestižne veštine. Ako te zanima koliko košta obuka za pilota, koji su uslovi, i gde se školovati u regionu, ovo je vodič koji će ti dati jasnu sliku.
Većina ljudi kad pomisli na letenje, zamišlja nebo iznad oblaka i slobodu bez granica. Međutim, da bi taj san postao realnost, neophodno je proći kroz zahtevnu, finansijski intenzivnu i visoko regulisanu obuku. Ako se pitaš koliko košta obuka za pilota, šta sve ona podrazumeva i gde u regiji postoje mogućnosti za školovanje, pripremi se na putovanje kroz sate prakse, teorijskog znanja, medicinskih testova, dozvola i značajnih ulaganja. Udaljenost od piste do oblaka, zapravo, meri se u velikom broju faktora i svaki od njih može značajno promeniti cenu i uslove vaše pilotske licence.
Obuka pilota nije samo tehničko usavršavanje: ona testira tvoju izdržljivost, koncentraciju, preciznost, spremnost na neizvesnost, ali i finansijske mogućnosti. Da biste preciznije razumeli šta znači upisati se u pilotsku školu od teorije i praktičnog letenja i šta vas čeka na tom putu, polazimo od troškova, preko uslova, pa do dostupnih opcija u Srbiji i šire regije.
U Srbiji, za civilnog pilota, osnovna obuka (PPL — Private Pilot License) često košta do 40.000 evra. Ako se dodaju specijalizovani treninzi, tip rating za određeni avion, noćno letenje, dodatni simulacijski sati ukupna cena može narasti značajno.
Neke škole i programi u Srbiji navode da obuka može iznositi i do 70.000 evra kad se uračunaju svi troškovi, dodatne dozvole...
U regionu (vojne škole / specijalizovane obuke, naročito za helikoptere ili borbene pilote) cifre su znatno više - stotine hiljada evra u nekim slučajevima.
Da bi mogao da počneš obuku za pilota, najčešći uslovi su:
Noćno letenje (Night Rating), Instruktorske licence (FI) i dozvole za helikoptere (CPL(H), PPL(H)), plus Type Rating za određene tipove aviona.
U Srbiji postoje privatne škole letenja koje nude licence kao što su PPL, LAPL, teorijske i praktične delove obuke, noćne letove, time-building sate, na aerodromima u okolini Beograda i Vojvodine.
Postoje centri za ultralake vazduhoplove - škole koje obučavaju pilote za letove laganim letelicama (ultralaki avioni, motorni zmajevi, žirokopteri) na aerodromima u Zemun‑Polju i okolini.
Za vojnu karijeru pilota, obuka se sprovodi na vojnom aerodromu: na primer, u Batajnici, kroz školsku‑trenažnu eskadrilu Vojske Srbije. Taj program uključuje teorijsku nastavu, praktične sate letenja, navigaciju, akrobatske, instrumentalne i noćne letove.
U regionu (u susednim zemljama) takođe postoje škole koje prate EASA standarde i nude licence priznavane van zemlje, ali dostupnost zavisi od zemlje, standarda dozvola, i uslova priznavanja licence unutar Evropske unije.
Skriveni troškovi - gorivo, održavanje aviona, rentanje letelice, dodatni simulatori, type rating, ponovni ispiti, polaganje medicinskih ispita.
Vreme trajanja - teorija + praksa mogu trajati od godinu do nekoliko godina, u zavisnosti od intenziteta obuke, broja sati naleta i dozvola koje želiš da stekneš.
Regulativa i akreditacija - važno je da škola posluje po EASA standardima ili lokalnim civilnim vazduhoplovnim agencijama, da bi dozvole bile priznavane u EU/regionalno.
Poslovi i karijera - plata pilota u Srbiji može da varira, ali se u mnogim izvorima pominje cifra od 4.000‑5.000 evra mesečno za profesionalne pilote, dok su početnici ili piloti koji lete manje ugovorene linije sa nižim primanjima.
Obuka za pilota je značajna investicija — cena od 40.000 do 70.000 evra u Srbiji za civilne dozvole, plus dodatni troškovi. Uslovi uključuju starost, obrazovanje, lekarski sertifikat i vreme za letenje. Ako želiš pilotsku karijeru, najbolje je da pažljivo izučiš škole, dozvole i sve troškove, jer dobro informisan izbor može značiti razliku između uspeha i velikih iznenađenja.
BONUS VIDEO
Ostavite komentar