Showtime > Prvi Red

"Nisam išao kod PUTINA da tražim pare": KUSTURICA otvoreno o sastanku u KREMLJU, ali i novim projektima

Opus filmova Emira Kusturice biće prikazan od 15. do 26. aprila u sali Filmskog centra Srbije u MTS dvorani u Beogradu

Izvor: K1info

Autor: Simona Stanković

12/04/2024 > 15:04

podeli vest:

"Nisam išao kod PUTINA da tražim pare": KUSTURICA otvoreno o sastanku u KREMLJU, ali i novim projektima
Foto: K1info/K1 Televizija/Tanjug/AP/Shutterstock


Ovih dana poigla se velika prašina zboog susreta reditelja Emira Kusturice i predsednika Rusije Vladimira Putina u Kremlju.

Naime, naš čuveni reditelj bio je Putinov gost i tom prilikom najavio snimanje u Rusiji svog novog filma, takozvanog "ruskog triptiha", koji je inspirisan delima slavnih ruskih pisaca Čehova, Dostojevskog i Tolstoja.

Prema njegovim rečima, on nije išao kod Putina da ta traži pare, već da bude deo budućnosti i novog sveta. O svemu detaljno pogledajte dole u videu. 

Filmski maraton Emira Kusturice 

Opus filmova Emira Kusturice biće prikazan od 15. do 26. aprila u sali Filmskog centra Srbije u MTS dvorani u Beogradu. Prvog dana u ponedeljak od 17 časova domaću publiku očekuje i besplatna projekcija integralne verzije filma "Andergraund" ("Podzemlje"). 

Retrospektiva koju je priredio Filmski centar Srbije omogućiće publici da ponovo uživa u kultnim ostvarenjima na bioskopskom platnu, što je Emira podstaklo da rekapitulira svoju bogatu karijeru.

Na programu će biti i ostvarenja: “Sećaš li se Doli Bel”, “Otac na službenom putu”, “Dom za vešanje”,” Pepe jedan uzvišen život”, “Život je čudo”, “Zavet”, “Maradona”, “Na mlečnom putu” i “Crna mačka beli mačor”.

 - Četrdeset i pet godina sam na filmu, a još uvek mogu da uradim 60 sklekova (smeh). Kažu da fizička spremnost nije važna kad si mlad, ali kad ostariš, e, tad je užasno važna. Šalu na stranu, najdraži film koji sam uradio je "Život je čudo". Taj film je za mene poseban jer obrađuje temu života. Posle toga sam uradio dokumentarce i film "Zavet". To sam uradio jer su mi deca rekla da ne umem da napravim komediju - otkrio je Kusturica.

Foto: ATA Images

 

Filmom se bavi još od sedamdesetih godina

Kusturica, koji je u kontinuitetu u kinematografiji prisutan 45 godina, kaže da je integralna verzija koja će biti prikazana u Beogradu, bila prikazana u Parizu.

- Sećam se da je to bila prva projekcija u velikoj sali Avala Filma posle koje sam se ja uhvatio za kosu i pomislio da nikada od ovoga neće biti film. Kako god sam ga skraćivao nije moglo ispod dva sata i 50 minuta. Pokazalo se da vreme kreira trpeljivost ili znatiželju koja može da izdrži film od pet sati. U međuvremenu je filmski jezik promenio svoje stajno područje zato što je film manje više postao žrtva reklamnog jezika i svi uspešni filmovi na svetu se rukovode brzinom i tempom a zaboravljaju da je ritam jedna potpuno unutrašnja kategorija koja ima svoje spoljne znakove. Tako da ovde možemo da govorimo o ličnim fenomenima odnosno kako sam ja prolazio kroz određena vremena, a već živim dugo, i kakve su uslovnosti u kojima čovek živi, a to je od stare Grčke pa na ovamo, sve to određivalo na neki način sadržaj i formu - započeo je razgovor na konferenciji za novinare Emir Kusturica.

Foto: Screenshot Tanjug video

 

Reditelj ističe da su filmovi koje je radio vezivani za kraj veka i utoliko su okolnosti, pod kojima su ti filmovi rađeni, vrlo važni.

- To je bio kolaps komunizma i iz toga su proistekla prva dva filma. Početak prodaje dece kao socijalni fenomen koji vidimo da čak i kod nas dobija jednu katarzičnu formu. Iza toga je bio pokušaj da se napravi jedan film sa engleskog govornog područja i tu sam se ja kao autor spasavao upravo nadrealizmom a nikako onim što sam do tada radio. Kada su svi mislili da sam gotov, onda sam se vratio i napravio film “Arizona drim”. On je bio jako uspešan bioskopski film u Evropi i vrlo neuspešan u Americi. “Podzemlje” je značajno da se spomene jer sam opet ušao u istu fazu. Ja nisam u stanju da napravim film po tržišnim merama i zato u životu moram da tražim mecene. I ovoj put sam našao mecenu za moj novi triptih - kaže on. 

Umetnik je istakao da je film “Na mlečnom putu” imao neki drugi život, jer za njega nije bilo mecene, već je on sam postao sebi mecena. U međuvremenu je uradio i njemu najdraži film “Život je čudo”.

- Srbija ima kinematografiju koja je žilava i koja se održava, čak i na tržišnim principima. Setimo se samo kako je bilo sa počecima za vreme Tita, kako je art film Stojanovića ili takozvanog Ace nosa stvarao komercijaLne uspehe mimo glavnog toka, a država nije bila spremna da finansira glavne filmove. Evo sada jeste i zato je “Život je čudo” meni najdraži film jer on ima temu kako bi Dostojevski rekao “iz života”. Nije ništa izmišljeno, odnosno sve se tako desilo. On je imao u odnosu na prethodne filmove, limitiran broj gledalaca. Imao je samo 200 000 gledalaca, što je bio veliki pad u odnosu na komercijalnost prethodnih filmove za koje tvrdim da su možda najznačajniji po tome što su vezivali to umetničko iskustvo i uspeh u bioskopima manje kod nas a više u inostranstvu. Iza toga su sledili dokumentarci i “Zavet” koji je imao svoje zemlje u kojima je kao komedija bio najpopularniji, ali kod nas nije prihvaćen. Meni je već 2008. godine jedan ozbiljan tip u Francuskoj rekao: “Ti i Nikita Mihalkov ne možete nikada da dobijete dobru kritiku u Francuskoj”. Međutim, desilo se da je na “Mlečnom putu” imao gotovo više od polovine dobrih kritika - priča reditelj.

Foto: Tanjug/Nemanja Jovanović

 

Novi film snimaće u Rusiji 

Kusturica je otkrio da već pet godina radi tekst za prvu priču svog filmskog triptiha.

- Užasno je teško transformisati ideju Dostojevskog u vreme u kome živimo i u vreme u filmu koji će se zvati “Inženjer lake šetnje”. To je priča o dobrom čoveku koga sudbinski put dovede do žene, čija je sudbina teška takođe jer postaje prostitutka da bi vratila očeve dugove i da bi platila lečenje svog brata. Razrešenje tog zapleta je u petostrukom ubistvu koje je obavio upravo inženjer lake šetnje. On to ne uradi iz predumišljaja. Naleti na jednog neobičnog policajca koji mu nabavlja dvostruki identitet da bi mogao u Sibiru da počne život sa tom istom ženom, koja se u međuvremenu oslobodila od onih tipova jer ih je on pobio. Bila u zatvoru zbog njega ali kada je izašla, počinje njihova idila u Sibiru. Međutim, kao što Bog ima svoje prste na svakoj tački i na svakom milimetru na planeti - pošto ima duple papire od svog dvojnika, dobija poziv za rat u Ukrajinu. Film se završava tako što on ni kriv ni dužan odlazi, ali se na taj način podmiruje i sudbinska i vremenska dimenzija njegovog života - zaključuje reditelj.

 

 

Ostavite komentar