Priče > Društvo

Ovako izgleda RAD U ŠKOLAMA godinu dana od TRAGEDIJE U RIBNIKARU! "ŠKOLA NE MOŽE SAMA, roditelji moraju da POMOGNU"

Promene u školskom sistemu u prethodnih godinu dana odnose se na pojačan rad na prevenciji vršnjačkog nasilja

Izvor: K1info

Autor: Kristina Jokić

03/05/2024 > 09:33

podeli vest:

Ovako izgleda RAD U ŠKOLAMA godinu dana od TRAGEDIJE U RIBNIKARU! "ŠKOLA NE MOŽE SAMA, roditelji moraju da POMOGNU"
Foto: PrintScreen/Tanjug Video/VLADIMIR ŠPORČIĆ


Nakon tragedije u osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar" u proteklih godinu dana implementirani su i sprovedeni različiti programi u školama, a akcenat je ostao na povećanoj sigurnosti u školi i mentalnom blagostanju učenika, nastavnika i roditelja, rekao je za Tanjug šef katedre Učiteljskog fakulteta na Akademiji za humani razvoj Saša Stepanović.

- Akcenat jeste na povećanoj sigurnosti u školi, mentalnom blagostanju samih učenika, rešavanja konfliktnih situacija. Sa druge strane, dolazimo do problema da roditelji deluju prezaštićeno prema svojoj deci, tako da se radi i na podršci i radu sa roditeljima, kroz različite edukacije i seminare -  rekao je Stepanović.

Promene u školskom sistemu u prethodnih godinu dana, dodaje Stepanović, odnose se na pojačan rad na prevenciji vršnjačkog nasilja, kroz kontinuiranu podršku nastavnicima, ali i roditeljima.

- U suštini, tragični događaj postavio je nove zahteve za učitelje i profesore, naglašavajući važnost bezbednosti, podrške mentalnom zdravlju učenika i prevencije nasilja. Istovremeno zahteva kontinuiranu obuku i podršku kako bi se svi sa ovim izazovima uspešno suočili - rekao je Stepanović.

"Saradnja" između roditelja i škole je ključna

Kada je reč o vaspitnoj ulozi škole i gde je tačno granica uticaja između porodice i škole u ovom procesu dečjeg razvoja, Stepanović ističe da je "saradnja" ključna reč.

- U porodici se stiču elementarna moralna i radna vaspitna načela, koja i te kako moraju da se prenose u školu. Škola kao ustanova ne može sama, mora da postoji konstatna povezanost sa porodicom. Potrebno je prepoznati one granice gde je porodica zastala, tu škola treba da pomogne - objasnio je Stepanović.

Inovativni pristup i u obrazovanju nastavnog kadra, a posebno učitelja je takođe neophodan, dodaje Stepanović, a posebno kada je reč o saradnji sa porodicom, kao jedan poseban segment koji bi trebalo izdvojiti.

- Trebalo bi naglasiti i značaj praktičnog dela, uvođenja novih predmeta koji prate savremeno doba, tu je i saradnja sa porodicom i ne manje važna inkluzija u sistemu obrazovanja. Potrebno je studente izložiti različitim pedagoškim situacijama, ali isto tako i pružiti podršku i kada počnu da rade i ispratiti njihov rad - rekao je Stepanović.

Foto: Screenshot Tanjug video

 

Učiteljski poziv se promenio zajedno sa savremenim razvojem društva, dodaje Stepanović, ali ističe da je podrška porodici ključna komponenta u stvaranju sigurnog i podržavajućeg okruženja za decu, kao i da to može biti uključeno u sistemski pristup - adekvatno obrazovanje i motivaciju nastavnog osoblja.

- Važna je rana identifikacija i intervencija, sistem treba da obezbedi mehanizme za rano identifikovanje potencijalnih problema u ponašanju i emocionalnom razvoju učenika, kako bi se pružila adekvatna podrška i intervencija pre nego što problemi eskaliraju - rekao je Stepanović.

Dodaje da je potreban i multidisciplinarni pristup, odnosno saradnja između obrazovnih institucija, zdravstvenih ustanova, socijalnih službi i drugih relevantnih aktera.

- To uključuje pružanje pristupačnih usluga za mentalno zdravlje, savetovanje i podršku roditeljstvu. Potebno je naglasiti i kontinuiranu edukacija roditelja kroz programe podrške za roditelje koji mogu pružiti resurse, informacije i obuke o roditeljstvu, razvoju dece, komunikaciji i rešavanju problema. Ovo može pomoći roditeljima da se osećaju sigurnije i samopouzdanije u svojoj ulozi, što može imati pozitivan uticaj na ponašanje i razvoj njihove dece - naglasio je Stepanović.

Ističe da je važno i mentalno zdravlje nastavnog osoblja, podrška i motivacija nastavnog osoblja kao ključne za efikasno obrazovanje i podršku učenicima.

- Kroz integrisani sistemski pristup koji uključuje podršku učiteljima, obrazovanje roditelja i saradnju između relevantnih institucija, možemo umanjiti rizike i negativne pojave u obrazovnom sistemu. Iako se događaji poput tragedije u slučaju Ribnikar ne mogu u potpunosti predvideti, ovakav pristup može pomoći u stvaranju otpornijeg i podržavajućeg okruženja za sve učesnike u obrazovanju - rekao je Stepanović.

Učitelji daju neka osnovna, esencijalna znanja, zaključuje Stepanović, temelje koji se kasnije prenose, a važno je da taj prvi period u obrazovanju pruža sigurnost i deci bude prijatan.

- Kada dete izlazi iz porodičnog okruženja, sledeći ideal mu je učitelj. Deca na tom uzrastu - svi žele da budu učitelji. Zato je taj prvi pristup jako važan, jer koliko može da privuče toliko može da stvori i averziju prema školi i sistemu obrazovanja kao takvom uopšte - zaključuje Stepanović.

Zadaci škole, dodaje Stepanović, kada govorimo o tragediji koja je prošle godine pogodila i obrazovni sistem i celo društvo, jesu da održi polaznu tačku - da je škola sigurno okruženje.

- Na nastavnicima je i stručnoj pedagoškoj službi, pedagozima i psiholozima da ohrabruju roditelje sa jedne strane, zbog tog događaja, a sa druge strane da daju i podršku deci i učenicima, koji i sa različitih strana dolaze do različitih informacija. Ponavljam da je važno da rade na konfliktnim situacijama i prevazilaženju svih problema koji se nalaze u samoj ustanovi - rekao je Stepanović.

Ostavite komentar