Priče > Društvo

DOSADA mnogo bolja od MOBILNOG: Naši stručnjaci OBJASNILI zašto treba IZBACITI telefone iz UČIONICA

Mozak školske dece, koji je u razvoju, jako brzo prima informacije iz okruženja koje se u njega integrišu

Izvor: K1info/rts.rs

28/08/2023 > 09:16

podeli vest:

DOSADA mnogo bolja od MOBILNOG: Naši stručnjaci OBJASNILI zašto treba IZBACITI telefone iz UČIONICA
Foto: Shutterstock


Nova školska godina u javnosti je otvorila staru polemiku - da li treba zabraniti korišćenje mobilnih telefona u školama. Profesor Ranko Rajović i psiholog Jovana Stojković saglasni su da telefoni imaju negativan uticaj na decu i da im nije mesto u školama.

Rajović naglašava da se tek bez mobilnih telefona javlja dosada, koja je možda i ključna za razvoj deteta.

Prema podacima Uneska, u svetu je svaka šesta država uvela zabranu korišćenja mobilnih telefona u školama, dok je u Srbiji to pitanje i dalje prepušteno internim odlukama svake škole.

Profesor Ranko Rajović rekao je za RTS da mobilni telefon može i da pomogne u nekim stvarima, ali da preterana upotreba smanjuje pažnju i smanjuje koncentraciju.

- Ako ima agresivne sadržaje, povećava se i agresivnost. Kada sve to saberemo, nije dobro za školsku decu, posebno jer znamo da mozak u razvoju jako brzo prima informacije iz okruženja koje se u njega integrišu - naglašava Rajović.

Kaže da je važno da roditelji znaju da mobilni telefon, ako se previše koristi, utiče i na memoriju.

Zabranu korišćenja mobilnih telefona tokom nastave prvo su uvele pojedine škole u Prokuplju, Požarevcu, Vršcu, Subotici, Beogradu, ali su one i dalje u manjini. 

Holandija prva uvela tablete u školu - i potom ih zabranila 

Profesor Rajović kaže da moramo da nađemo zajednički stav da li je to dobro ili nije.

- Nema tu sredine. Holandija je među prvima uvela tablet u školu. Niko nije pitao roditelje i decu. Holandija sada izbacuje tablete iz škole, jer vidimo da tu ima nešto što nije u redu - ističe Rajović.

Kaže da često računamo na to da će roditelji uspeti da kontrolišu dete i smanje korišćenje mobilnog telefona kod kuće, ali upozorava da to ne ide tako lako.

Rajović ističe da deca očekuju da na društvenim mrežama dobiju lajkove kao potvrdu za nešto što su uradili, ali da to uglavnom bude nešto što je negativno.

- Neće dobiti lajk ako ispričaju kako su naučili lekciju iz biologije ili kako su na planini našli nove biljke. Kada urade nešto negativno, dobiju lajkove. Ako dozvolimo internet, mi to ponašanje praktično podržavamo. Deca vole da dobiju taj lajk, to je jače od njih. To je pohvala, a dete voli pohvalu - objašnjava Rajović.

Ističe da deca na taj način postaju zarobljenici virtualnog sveta.

Profesor napominje da mobilni telefon može da bude opasan i na putu od kuće do škole, jer deca često, zagledana u telefone, ne vide automobile.

Moraju da se igraju

Profesor Rajović savetuje da roditelji koji žele da ograniče detetu upotrebu mobilnog telefona moraju da se naoružaju strpljenjem, da pričaju sa decom i prave granice koje deca treba da ispoštuju.

Ističe da roditelji moraju i da se edukuju jer mnogi ne znaju da postoje aplikacije putem kojih mogu da prate šta dete radi na telefonu - kada je aktivno i koje programe gleda.

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

 

Rajović naglašava da se bez telefona javlja dosada, koja je možda i ključna stvar za razvoj deteta.

- Kada imaju dosadu, a nemaju telefon, oni moraju da se igraju. To je jednostavan savet za škole. Kada ukinemo telefone u školi, oni će odmor od 15 ili 20 minuta iskoristiti da pričaju, da trče ili da se igraju - navodi Rajović.

Psiholog i psihoterapeut Jovana Stojković takođe smatra da mobilnim telefonima nije mesto u školi.

Navodi da se često susreće sa praksom da telefoni na nekim časovima koriste, a na nekim ne, i apeluje da se nađe zajednički dogovor.

Stojkovićeva kaže da su u svemu najbitnije granice i dodaje da su roditelji u velikoj meri svesni neželjenih efekata kada deci daju telefon.

- Svaki lajk budi koncept nagrade, a u porodici izostaje verbalna nagrada. Roditelji su često fokusirani na to šta sve dete nije uradilo, a ne na to šta jeste - ističe Stojkovićeva.

Kaže da pojedini roditelji preteruju u želji da znaju gde im je dete i da jeste u redu da znaju kada se škola završila i kada je dete krenulo ka kući, ali da nema potrebe za korišćenjem mobilnih telefona tokom škole.

Ostavite komentar