Gitarista BRAJAN MEJ aktivno učestvovao u NASA PROJEKTU uzimanja UZORKA sa asteroida Benu

Mej nije mogao lično da prisustvuje kada je NASA došla do uzorka jer se grupa Queen priprema za turneju po Sjedinjenim Američkim Državama

30/09/2023 > 22:21

Foto: Youtube PrintScreen/BrianMayCom

Kada nije na sceni kao osnivač grupe Queen, Brajan Mej uživa u zdravom naučnom interesovanju za svemir.

Ali za 76-godišnjeg gitaristu gledanje u zvezde ili istraživanje prirode univerzuma nije samo hobi - Mej je uspešni naučnik sa doktoratom iz astrofizike i nedavno je pomogao NASA-i da dopremi svoj prvi uzorak asteroida na Zemlju.

Uzorak koji se sastoji od stena i prašine dobijen je sa asteroida Benu, i stigao je u nedelju nazad u orbitu Zemlje. Mej je učestvovao u ključnom delu misije - stvarajući stereoskopske slike koje su omogućile vođi misije i timu da pronađu bezbedno mesto za sletanje na asteroid, koji bi u budućnosti mogao da se sudari sa Zemljom.

Foto: Tanjug/Keegan Barber/NASA via AP

Kapsula sa uzorkom materijala po sletanju

"Ova kutija, kada se otvori i iz nje se izvadi materijal sa površine Benua, može nam reći neotkrivene tajne porekla univerzuma, porekla naše planete i porekla samog života", rekao je Mej u saopštenju na svojoj veb stranici. "Ovo je neverovatno uzbudljiv dan."

Rezultat je vrhunac skoro dvodecenijske misije u kojoj je 2016. godine lansirana svemirska letilica Oziris-Reks koja je krenula prema asteroidu.

Foto: Tanjug/Keegan Barber/NASA via AP

Kapsula sa uzorkom materijala po sletanju

Sam uzorak prikupljen je 2020, dve godine pošto je asteroid postao najmanji objekat oko kojeg je ikada bio u orbiti svemirski brod, prema NASA-i. Putovanje svemirskog broda Oziris-Reks (OSIRIS-REx - Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) natrag do Zemlje započelo je u maju 2021. godine.

Pored razvoja stereoskopskih slika, Mej - koji je proglašen vitezom u martu - takođe je koautor knjige o misiji sa vođom tima Danteom Lauretom pod nazivom "Bennu 3-D: Anatomy of an Asteroid".

Nažalost, Mej nije mogao lično da prisustvuje kada je NASA došla do uzorka jer se njegova grupa Queen priprema za turneju po Sjedinjenim Američkim Državama koja startuje u Baltimoru. Ali gitarista je čestitao timu u snimku prikazanom na televizijskom kanalu NASA-e.

- Moje srce je sa vama dok se ovaj dragoceni uzorak vraća - rekao je Mej.

Uzorak sa Benua, koji prolazi blizu Zemlje svakih šest godina, nije značajan samo kao prvi uzorak asteroida u istoriji do koga su došli Amerikanci.

On takođe nudi naučnicima uvid u rani solarni sistem dok se oblikovao pre nekoliko milijardi godina i izabcivao sastojke koji su mogli čak i da poseju život na Zemlji, saopšteno je iz NASA-e.

Foto: Tanjug/NASA/Goddard/University of Arizona/CSA/York/MDA via AP, File

Asteroid Benu

Veruje se da se asteroid, star više od 4,5 milijardi godina, odlomio od mnogo većeg asteroida bogatog ugljenikom pre oko 700 miliona do 2 milijarde godina. Otkriven 1999. godine, Benu se verovatno formirao u glavnom asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera pre nego što se približio Zemlji.

Njegovo proučavanje trebalo bi da pomogne istraživačima da otkriju više o formiranju planete i događajima koji su doveli do stvaranja života na Zemlji. Naučnici takođe očekuju da će moći da saznaju više o potencijalno opasnim asteroidima, prema NASA-i.

Foto: Tanjug/Conceptual Image Lab/Goddard Space Flight Center/NASA via AP, File

Svemirska sonda Oziris-Reks

Oziris-Reks je isporučio kapsulu sa uzorkom u nedelju ujutru - ona se bezbedno spustila padobranom na Zemlju, sletevši u zapadnu pustinju Jute blizu Solt Lejk Sitija, gde su je čekali naučnici.

Kapsula je odneta u zatvorenoj kutiji u NASA-in svemirski centar Džonson u Hjustonu. Naučnici su planirali da izvade i izmere uzorak, i naprave inventar kamenja i prašine pre nego što ga pripreme za distribuciju naučnicima širom sveta.

Foto: Tanjug/NASA via AP

Kapsula sa uzorkom materijala sa asteroida Benu

Oziris-Reks nije sleteo pošto je ispustio kapsulu sa uzorkom u Juti, već je krenuo na novu misiju da proučava drugi asteroid nazvan Apofis, do kojeg bi trebalo da stigne 2029. godine, saopštila je svemirska agencija.