Priče > Čuvarkuća

Da li znate: TRGOVCI uopšte NE MORAJU da nam vrate novac ili ZAMENE ROBU ako se PREDOMISLIMO

Prava potrošača su potpuno različita za kupljenu robu u radnji i putem interneta

Autor: Mina Duduković

04/11/2022 > 20:01

podeli vest:

Da li znate: TRGOVCI uopšte NE MORAJU da nam vrate novac ili ZAMENE ROBU ako se PREDOMISLIMO
Foto: Pixabay.com


Mnogo puta nam se desi da nešto kupimo, dođemo kući i shvatimo da to nije bio najbolji izbor. Uglavnom, verujemo u to da sa punim pravom možemo da računamo na povraćaj novca od trgovaca ili zamenu robe. Međutim, ono što ne znamo jeste da prodavci uopšte nemaju obavezu da nam tu želju ispune.

Ovo je regulisano Zakonom o zaštiti potrošača koji kaže da kada nam trgovac nešto proda u radnji, ne postoji zakonska obaveza da nam vrati novac ukoliko se predomislimo.

- Ukoliko nešto kupite od garderobe, a ne odgovara vam veličina, ako vam se ne sviđa, trgovac uopšte nema zakonsku obavezu da to prihvati. Čak i onda kada reklamirate neku grešku na kaputu, džemperu ili jakni, teško je dokazivo da niste baš vi napravili štetu na određenoj stvari, i čak ni tada Zakon nije na vašoj strani, dok se ne dokaže da vi niste napravili štetu - objašnjava potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Zoran Nikolić.

On dodaje da ukoliko je roba kupljena u samoj prodavnici, pretpostavlja se da je postojala prilika da se roba isproba i vidi, tako da zbog toga ne postoji zakonska obaveza trgovca da vrši zamenu, niti da vrati novac.

- Postoje trgovci koji predstavljaju pozitivan primer na tržištu i koji daju mogućnost potrošaču da robu vrati. Obično u prodavnicama u kojima postoji takva praksa postoji jasno istaknuto obaveštenje pored kase ili na samom računu i naveden je rok koji moramo da ispoštujemo ukoliko se predomislimo. Najkraći rok je 48 sati, a može da bude i mnogo duži. Mi to zovemo dobra poslovna politika trgovca - kaže Nikolić.

On dodaje da se kupci uglavnom predomisle i žele da vrate kupljenu garderobu kada su neka velika sniženja u radnjama i nemaju vremena da probaju sve stvari koje su naumili da kupe.

Čest primer potrebe za vraćanjem robe je i kada potrošači kupuju nešto za poklon, a nisu sigurni za veličinu, boju ili ukus osobe. Međutim, on naglašava je u tim situacijama veoma bitno da se raspitaju ili jednostavno pročitaju obaveštenja da li imaju pravo da vrate robu ukoliko su se predomislili.

Za razliku od pomenutog, ukoliko se roba kupuje putem internet stranice ili na sajmovima, a van poslovnih prostorija trgovca, zakonom je predviđen rok od 14 dana za povrat robe.

- Kada se vraća roba kupljena na daljinu, ne mora da se navodi razlog, a jedini eventualni trošak jeste naknada za poštansku uslugu. Poštanska usluga prilikom vraćanja robe plaća se samo u slučaju da nas je trgovac o tom trošku obavestio. Ovo se odnosi i na kupovinu "od vrata do vrata". Ono što je takođe važno, jeste da se računi u ovom slučaju čuvaju zbog datuma kupovine i naravno uslov je da roba nije korišćenja ili oštećena od strane kupca - dodaje Nikolić. 

Foto: Freepik.com

 

Ono što je važno da znamo, jeste da je zakonski rok za isporuku proizvoda koja je kupljena preko interneta 30 dana, ukoliko ugovorom o kupovini nije drugačije predviđeno ili poslovna politika kompanije nije drugačija.

To znači da ako je ugovorom predviđen neki kraći ili duži period od zakonskog, onda je trgovac to dužan da poštuje. Ako je rok za isporuku "probijen", potrošač ima pravo da odustane od kupovine i tada novac treba da mu bude vraćen u roku od tri dana.

Brojke

2 godine –  pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)

8 dana - rok u kojem prodavac mora da odgovari na reklamaciju

14 dana - pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima

15 dana - rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)

30 dana - rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči kupljenu robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)

 

Ostavite komentar