Priče > Čuvarkuća

10 najvažnijih PRAVA KUPACA u Srbiji: Ne dajte da vas prave BUDALAMA, ovo svako treba da ZNA

Lista od 10 potrošačkih prava koja će vam sigurno zatrebati

Izvor: K1info

26/01/2023 > 07:42

podeli vest:

10 najvažnijih PRAVA KUPACA u Srbiji: Ne dajte da vas prave BUDALAMA, ovo svako treba da ZNA
Foto: Shutterstock


Iako se u poslednje vreme o pravima potrošača priča naširoko i nadugačko, trgovci i dalje uspevaju da nasamare nemali broj ljudi.

Razlog za to je što potrošači i dalje u najvećem broju nisu upoznati sa osnovnim pravima i na koje načine zakon štiti kupce u Srbiji.

Zato vam donosimo listu najvažnijih potrošačkih prava na koja treba da se pozovete ako trgovac odbija da vam uvaži reklamaciju, na koju, prema zakonu, imate pravo.

Ta greška našu čitateljku Anu B. koštala je nekoliko hiljada dinara.

- Kupila sam blender u jednoj prodavnici u Nišu i platila ga 6.000 dinara, ali se on pokvario nakon malo više od godinu i po dana. Otišla sam da ga reklamiram, sad kad pričam o tome shvatam - potpuno nepripremljena. A tako sam i zvučala, očigledno. Prodavac je, verujem, odmah shvatio da ja ne znam imam li nakon toliko vremena pravo na reklamaciju ili ne, pa mi je brže-bolje rekao da dužinu trajanja garancije određuje sam trgovac i da za robu kupljenu u njihovim radnjama ona važi samo godinu dana. I ja sam to prihvatila, okrenula se i otišla - započela je priču Ana.

Foto: Unsplash.com

 

Naša sagovornica dodaje da je shvatila da je ispala neznalica tek nakon nekoliko meseci..

- Bili su nam prijatelji u poseti i povela se polemika o potrošačkim pravima. Jedan od njih govorio je kako je zamenio pokvareni televizor tik pred istek zakonskog roka za reklamaciju od dve godine. Usprotivila sam se i ispričala svoj primer, nakon čega su se svi složili da sam nasamarena. A sada je kasno da grešku ispravim, jer je od kupovine prošlo više od dve godine. Samo da sam pogledala zakon pre odlaska u prodavnicu ne bi me neznanje koštalo 6.000 dinara - ispričala je Ana za K1info.rs.

A ovo su 10 najvažnijih prava potrošača u brojkama.

Pažljivo pročitajte, jer neznanje u Srbiji, očigledno, može skupo da vas košta.

2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)

6 meseci - imate pravo da robu koja nije ispravna zamenite ili tražite novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba vam može biti i popravljena ali izričito uz vašu saglasnost

8 dana - je rok u kome trgovac mora da odgovari na reklamaciju

14 dana - imate pravo da se predomislite i vratite robu bez ikakvog obrazloženja ali samo ukoliko ste je kupili na daljinu (naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima)

14 dana - dana je rok u kom je trgovac u obavezi da vam vrati novac za vraćenu robu koja je kupljena na daljinu

15 dana - rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)

30 dana - rok u kome je trgovac dužan da vam isporuči kupljenu robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno) u protivnom je u obavezi da vam vrati novac

30 dana - od dana podnošenja reklamacije je rok u kom trgovac mora da reši prihvaćenu reklamaciju kada su u pitanju tehnička roba i nameštaj

1 godina - od dana podnošenja reklamacije trgovcu je rok u kojem je moguće podneti predlog za  pokretanje vansudskog rešavanja potrošačkih sporova

500 hiljada dinara -  sudske takse su ukinute za sve sporove čiji predmet ne prelazi ovu sumu

 

 

 

Ostavite komentar